NATUROPPLEVELSER PÅ BAKERNES PARADIS

I går kveld, etter vi hadde vært på stranda og spist softis, kjørte vi til en helt annen kant, og fant en annen strand, hvor naturopplevelsene sto i kø 🙂 Da glemte vi at det var kjølig, og vi koste oss med det vi så i vannet, og det enkelte av oss klarte å hente opp av vannet 🙂 Og når jeg sier vi, så mener jeg meg selv, Pål og datteren hans, Pia.

Man kan komme til Bakernes Paradis bilvei og sjøvei. Vi kom bilveien, men dette bildet er tatt fra sjøsiden 🙂
Bakernes Paradis heter det fordi stedet i gamle dager tilhørte Bakerlauget i Stavanger. Det ble brukt som feriested for bakerne og deres familier. Nå er det pusset opp og blir brukt av alle som ønsker å komme innom og spise god mat, handle fine interiørsmåvarer og ellers bare kose seg. Det var et lukket arrangement innendørs da vi var der, men ellers stengt. Det er laget til både ute og inne. Nede ved sjøen er det laget til med bålpanner, og jeg går ut i fra at det går an å leie eller arrangere lukkede arrangementer der. Vi tenker å dra dit en søndag og ta båten innover Lysefjorden og se Preikestolen nedenfra.

 

Her står vi oppe ikke langt fra parkeringen og ser nedover mot sjøen. Det er laget til sitteplasser, så det eneste som mangler er det gode sommerværet som vi ikke får for mye av i år. Idyllisk sted uansett vær. Her har jeg til og med fått med litt av regnbuen. Denne dagen var preget av både sol og kraftig regn.

 

En liten veiviser også for dem som ønsker å finne lett frem. Det går turløyper også herfra.

 

Vi fant at vi ville gå ned til sjøen å kikke. Og samme hvor man snur seg var det fine motiver på veien ned 🙂

 

Pia var først ned. Og hun fant ganske fort et yrende liv nede i strandkanten.

 

Det var ganske mange brennmaneter, og de var fascinerende nok en stund. Men det var både krabbe og fisk også.

 

Ute i sjøen hoppet og spratt småfisken glade og lystige. Og jeg klarte å få et bilde av et plask 🙂 Men det var mulighet for flere bilder om man bare satt og passet på og hadde kameralinsen klar på helt riktige plassen.

 

Pia fanget en litt mindre småfisk med bare hendene. Den kjørte seg litt småfast inn på stranden, og før en liten bølge kom og løftet den helt ut igjen, klarte Pia å ta den, akkurat idet den skulle til å svømme utover igjen.

Men vi er jo humane, så vi fikk den uti igjen sånn at den kunne kose seg videre nede i vannet.

Krabbe ble det også stiftet nært bekjentskap med. Det var Pål som fisket denne krabben opp, og Pia fikk æren av å holde den litt før hun slapp den varsomt ned i vannet igjen. Det er zoomet litt dette bildet, så derfor ikke den helt skarpeste kvaliteten.

 

Alt i alt ganske mye kjekt nede i strandkanten denne kvelden. Et yrende liv for fisken, og naturopplevelser for både små og store. Jeg nøyde meg med å knipse bilder, både av de andre og av meg selv 🙂

 

Så da må jeg jo så klart ha et par selfier med her også 😀

 

Før vi gikk derfra knipset jeg et bilde av ferga som går over fjorden til Forsand, sånn at man kan kjøre videre til Jørpeland, Tau og  Preikestolen 🙂  Og den dagen vi tar båten, og da snakker jeg ikke om ferga, så vil båten gå inn under broen, og videre inn Lysefjorden, og vi vil da få se Preikestolen nedenfra 🙂

 

På vår vei opp til parkeringsplassen igjen, snur jeg meg, og ser at solnedgangen er i gang.

Fine opplevelser denne litt kalde sommerkvelden. Og det var ikke planlagt. Det bare ble sånn da vi kjørte tur og var innom litt her og litt der.

 

#utpåtur #bakernesparadis #sjøliv #naturopplevelser #idyll

4 kommentarer
    1. Mange flotte steder som man ikke har sett før 🙂 Tusen takk for omvisninga 🙂 Artig å se nye plasser 🙂 Været snakker vi ikke om 😛

    2. Ingen drar på ferie til Norge på grunn av været, det er helt sikkert. Ferie for meg er å ikke være på jobb, men ha hver dag fri til gjøre det jeg vil og gjerne noe jeg ellers ikke ville ha gjort.

      Jeg kjenner på at jeg er glad jeg bor i et land som har varierende vær. Sommer året rundt er ikke for meg.

      Nyt sommeren og finn på ting som passer passer med været.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg