NØTTELITENS STORBYSLEKTNINGER

Man skulle ikke tro at London kunne by på særlige naturopplevelser foruten duer som vi kjenner fra de fleste byer rundtomkring. Men joda, London har jo fine parker og grøntområder. Ganske store parker faktisk. Og i de store kjente parkene Hyde Park og Kensington Gardens, som var de parkene vi besøkte flere ganger, der bor Nøttelitens engelske slektninger.

Og de var tallrike. Kanskje ikke helt samme som dem vi har hjemme, da de her hjemme som jeg har møtt, er litt mer rødbrune i pelsen enn sine engelske slektninger.

Vi er ikke bortskjemte her hjemme når det gjelder nærkontakt med ekornene, men her i parkene i London var kontakt en helt naturlig ting. Vi hadde ikke med oss noe godt til dem. Vi kunne jo hatt nøtter. Da hadde de nok blitt glade. Men med tanke på hvor mange ekorn det faktisk befant seg i området, så tviler jeg på at de lider noen nød. Men de var stadig på jakt etter godsaker som vi kanskje hadde med oss 😉

De var veldig kjappe frem og tilbake og rundtomkring. De kom løpende for å se om vi muligens hadde noe, men forsvant fort hvis noen andre fristet dem, eller hvis det kom hunder eller noen med brå bevegelser. Og de løp, hoppet og lekte rundt omkring på gresset og i trærne, helt åpenlyst.

Selvsagt var både jeg og Amalie skyteklare med kameraet på mobilene våre. Å fange sånne naturopplevelser på nært hold er ikke hverdagskost 🙂

Og de poserte villig 😀

Sånn er det vel å bo i en park i en av verdens storbyer, da blir man vant til alle menneskene. Og det så ikke ut til å forstyrre ekornene i alle fall 🙂 Deres norske slektning er mye mer sky, og ikke alltid så lett å få øye på. Men fine er de uansett, alle sammen ♥

 

Liker du ekorn?
Har du vært i nærkontakt med ekorn her hjemme, eller andre steder som i London?

 

#reise #storby #park #ekorn #london

12 kommentarer
      1. Ja, det er sant, de var ganske store 😀 Kanskje derfor de er litt vanskeligere å få øye på de hjemlige vi har her 🙂

    1. Ekorn er flotte. Her hjemme er de sky og det er ikke ofte jeg ser dem. Men for fem år siden bodde jeg i Texas et år og der var det mange ekorn. De satt på muren rundt terrassen og de klatret opp og ned langs vinduskantene. Så der borte var de daglig syn – og veldig koselig. Men de var litt gråere enn våre ganske brune ekorn 🙂

      1. Åh det hørtes kjekt ut i Texas 🙂 Det å få naturopplevelsene så tett innpå er jo herlig. Er nok forskjellige arter kan jeg tenke meg 🙂

    2. Så koselige bilder. Artig å se ekorn på nært hold. Vi har også 4 ekorn som stadig kommer og spiser, og et par av dem er ganske tamme og poseringsvillige nå. Og et par av de er veldig grå, også har vi Nøtte som er veldig brun. Litt forskjell på ho og han mener jeg å ha lest.
      Artig å se slektningene til våre her 🙂

      1. Ja, de er nok forskjellige i om de er han og hun også. Men de vi kjenner best her hos oss er mest rødbrune 🙂 Veldig fine i alle fall, og veldig kjekt å se dem i London 🙂

    3. Så gøy å få tatt så fine nærbilder av ekornene da😊.
      Det er faktisk ikke så ofte jeg ser dem når jeg tenker meg om.
      For det meste bare da de løper i full fart over veien.

      1. Ja, sant det…de er jo så raske at det jammen skal noe til å få øye på dem 🙂 Kjekt i London da, for der var de nærmest tamme 🙂

    4. Du verden,, fostod den norsk ?!?!? Ser ikke så mye ekorn der jeg bor nå.. men skal ikke så langt avsted for å se. Men er faktisk ganske lenge siden sist 😀

      1. Den forsto faktisk den norske smattelyden jeg laget for å få den bort 😉 Her er litt ekorn ikke langt herfra, men jeg ser dem sjelden 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg