NY VANE MÅ INNARBEIDES

Som ME syk, har man ikke helt samme dagsrytme som alle andre.
F.eks. så har jeg min beste tid om dagen sånn ca. i 11-12 tiden, oftest.

Å planlegge er også vanskelig, for jeg vet jo aldri hvilken dagsform jeg har. Og når jeg er dårlig, er jeg faktisk dårlig, ikke bare litt uggen liksom. Da orker jeg ikke å gjøre noen ting.

I går var en sånn dag.

Det ble ikke noe middag her i huset i går. For når dagen er sånn, så sliter jeg max med sånne enkle ting som middag. Jeg klarer ikke å finne på noe å lage, og å lage det er jo bare helt totalt noe jeg ikke får til. Men oftest klarer jeg i desperasjon å sope sammen noe sånn litt i kveldinga, bare sånn at i alle fall ungene skal få noe å spise. De er ikke så glade i å lage mat selv, så det blir ikke middag om ikke jeg lager den liksom.

I går ble vi enige om at brødmat var greiest. Så da ble det sånn. Hver av oss smurte noen rundstykker vi selv hadde lyst på. Jeg satte eggekokeren på, og hadde egg på mitt rundstykke.

Til Jul fikk jeg noe jeg har ønsket meg lenge. Jeg fikk en Crock Pot, og det var ungene mine som ga meg den. Det er en gryte som man kan forberede maten i tidlig, og så står den og tilbereder maten i mange, mange timer, og så er alt mørt og godt når man skal spise middag.

Jeg har ønsket meg denne, siden da kan jeg begynne på middagen tidlig, når jeg selv har best energi, og så lager den seg selv utover dagen. Og når vi da kommer til middagstid, hvor jeg er tom for energi, så er det bare å ta lokket av gryta og servere.

Smart, ikke sant?

Så nå må jeg ilegge meg noen nye vaner. Jeg må begynne å planlegge middagen litt tidligere. For ting må jo oppi gryta om morgenen. Og det er jo uvant. Men det er jo da jeg egentlig tenker best, og har det best selv. Så dette skal innarbeides. Jeg må bli litt flinkere å handle inn i butikken i forkant. Og så må jeg jo teste litt.

2. juledag laget jeg en gryterett med denne. Den ble helt ok. Jeg hadde ikke alt som skulle i, derfor betegnelsen ok.

Heldigvis i internettverdenen, er det masse oppskrifter å oppdrive, og det er mye jeg skal forsøke å lage. Gleder meg masse til å lage alt fra gryteretter til spareribs. Pizza går jo ikke, så det må lages på gamlemåten. Men det er jeg litt lei av uansett.

I dag lurte jeg på om jeg skulle prøve meg på pulled pork 🙂 Jeg har ikke vært og handlet enda, men det er jo lørdag, og da spiser vi jo middag gjerne om kvelden likevel 🙂

Så nå må jeg en tur i butikken og handle inn det jeg trenger. Det blir veldig spennende 🙂

Har du noen gode tips eller oppskrifter som passer til crock pot/slow coocker du kunne tenke deg å dele med meg, så har kommentarfeltet god plass 🙂 Jeg har fjernet linkefunksjonen, så det går ikke å legge inn link, dessverre.

Da står en tur i butikken for døren 😀

Ha en flott bittelille nyttårsaften ♥

9 kommentarer
      1. Tusen takk 🙂

        Jeg kjenner heller ikke noen som har sånn, så jeg må gjøre noen erfaringer nå fremover 🙂

        Godt nytt år til det også ♥

    1. Jeg må også se an dagene, så bortsett fra ting en bare “må”planlegge blir ting på sparket 🙂 Aldri laget mat på den måten ..har ikke sånn kjele.. Men spennende å se hva du får til når du får litt trening med det :)) Klem og fin dag videre <3

      1. Ja, det er sånn det er for oss. Men får til mye kjekt likevel 🙂

        Nå har jeg forsøkt å lage pulled pork, og det ble veldig vellykket 😀

        Klem og gode kvelden til deg ♥

    2. Så bra med sånn “potte” 😀 Jeg lager jo ikke mat egentlig.. Bare skuffer noe inn i ovnen… Eller i panna.. Jeg hadde ikke kunnet bruke en sånn, men den høres super ut til deg og din måte 🙂 God klem og kos deg med dagen <3

      1. Dette er nok noe av det enkleste jeg har brukt i alle fall 🙂 Herlig at jeg ikke må vokte over maten, og kan gå en tur mens gryta står og koker 🙂
        Passer veldig godt til meg 🙂 Vil nok ikke bruke den hver dag, men den kommer til å være i bruk ofte 🙂

        God klem og gode kvelden til deg ♥

    3. Vi har crockpot, eller mannen da, har hatt den i mange år. Alle gryteretter, lapskaus og slike ting blir helt topp oppi denne. Kjipt med slike dager du har. Jeg sliter litt selv nå, med etterdønningene etter juleselskapene.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg