NYBAKTE SCONES TIL LUNSJ, EN GOD START PÅ UKEN

Så er vi i gang med ny uke igjen. Ukene flyr fort synes jeg.

Det var en gang i tiden at mandagen var beste dagen i uken. På den tiden var jeg syk, uten å vite hva som feilet meg, og ensom. Helgene var et mareritt, alle hadde fri og koste seg med familie og venner, mens jeg satt hjemme alene. Så klart jeg kunne ha tatt kontakt med noen, men det er rart med det, når helsa har fått seg en solid knekk, og selvfølelsen totalt mangler, så er det ikke så lett å ta kontakt med noen. Derfor verdsatte jeg mandagene, hvor hverdagen var i gang igjen. De ukene hvor ungene var hos meg, var et herlig avbrekk fra ensomheten.

Den tiden er heldigvis forbi. Helgene er fortsatt forbeholdt venner og familie, men nå er jeg også en del av den tilværelsen. Årene har gått, jeg har fått en diagnose, og jeg har begynt å lære meg å beherske mitt nye liv som kronisk syk. Og i tillegg har jeg fått hjelp til å få selvfølelsen og selvtilliten tilbake igjen.

Nå for tiden er mandagene oftest en dag som står i hvilens tegn. Akkurat som søndagen er for de fleste andre. Ja, nå er ikke mandagen hellig da, men den er en hviledag for meg. For nå er helgene ofte fylt med kjekke aktiviteter sammen med dem jeg er glad i, som da har fri fra jobb og skole. Og da går helgen fort, og jeg blir enormt sliten, siden aktivitetsnivået da er en del høyere enn ellers i uken.

Her er det vinterferie denne uken, og jeg startet dagen som først oppe, og valgte da å bake litt. En fin start på ferien synes jeg.
Jeg bakte grove scones, som er en av mine favoritter.

Scones er så superlett å bake, og ikke minst, det går fort. Det er ikke en type bakst jeg sliter meg ut på. Og til lunsj, eller egentlig en sen frokost, spiste jeg i dag mine nybakte scones, toppet med skinke og hjemmelaget coleslaw.

Dette smakte bare helt nydelig, og passet godt på en litt sliten mandag.

Oppskriften på scones delte jeg her i bloggen for en tid tilbake. Ja, faktisk, når jeg ser på det nå, så mangler det bare et par dager på 4 år 🙂 Og denne oppskriften bruker jeg hver gang jeg baker scones, for den blir alltid vellykket 🙂

Om du har lyst å prøve selv, så finner du den HER – SCONES 🙂

Så gjenstår å ønske alle sammen en herlig ny uke. Nyt hvert gode øyeblikk, og se at selv i tunge stunder kan det finnes lyspunkter om man ser nøye etter ♥

God klem til dem som vil ha ♥

16 kommentarer
    1. De første avsnittene der hørtes ut som meg. For en god del år siden. Uff. Godt det har gått seg til litt siden da. Baksten så kjempegod ut. Scones var noe jeg bakte en del før i tia, da ungene var små. Men de var aldri grove .. mulig jeg må forsøke det en gang. Snart. Fortsatt god mandag. Håper formen din er oppadgående.

      1. Huff ja, vet du hva det forteller meg? Det forteller meg at vi lærer oss å leve med disse tingene, disse vondtene og det hele. Vi lærer oss å beherske alt sammen. Sånn sett ganske fantastisk, men leit at vi faktisk skal måtte ha det sånn likevel.
        Grove scones er kjempegodt, og passer jo godt til flere typer måltid, og som kosemat 🙂
        I dag har det blitt god hvile, så formen er på bedringens vei i øyeblikket 🙂
        Håper du har hatt en fin dag, og at resten av uken blir bare av det gode ♥

    2. godt dagen dine er bedre enn tidligere,det er rart med det når en begynner å gå hjemme uten å vite hva som feiler en,og den baksten såg skikkelig god ut,greit med fersk bakst som er fort gjort å bake

      1. Ja, det er rart hvordan man faktisk klarer å roe seg når man endelig får noen svar, selv om ikke svarene løser noe.
        Ja, det er jammen kjekt med noe så godt som kan bakes så fort 🙂 Herlig med nybakt ♥

    3. Mandag som hviledag, kan være nødvendig om man vil være litt sosial i helgene, ja ❤ Det er lenge siden jeg har bakt scones, så takk for tips! Solklem fra terrassen i Spania 🌞

      1. Ja, det er jo i helgene man faktisk har anledning å være sosial, siden alle andre også er hjemme da oftest 🙂 Og det må jo benyttes. Nå er det bare nokså fast, at mandagen, da skal jeg ha muligheten til å hvile. Og det fungerer godt som regel 🙂
        Scones er ekstra godt om det er lenge siden sist også 🙂 God klem fra det regnvåte vestlandet 🙂 Gleder meg til sol og varme, og unner deg solen i Spania av hele mitt ♥

    4. Mandag var alltid hviledag for mamme da jeg var barn. Helga var jo fullt opp, så mandag var det restemiddag og ro i huset for henne, innimellom fjøsarbeidet da. Jeg har hatt mandag som en sånn litt kosedag selv i mange år, men nå er det liksom ikke det behovet.
      Glad du kan finne roene på mandagene og enda mer glad for at du har dine rundt deg i helga. Koselig med bakst, det blir alltid satt pris på. Kos dere med vinterferie, her var det i uka som var. Klemsiklem 🙂

      1. Ja, jeg har hørt om flere mødre som har hvilt ut om mandagene når ungene var små. Så jeg skjønner det veldig godt 🙂
        Bakst er alltid godt, og alle liker det. Man er sjelden så populær som når man har bakt litt, hihi 🙂
        Ja, vet at mange nå er ferdige med vinterferien, så da er det bare å glede seg til påsken 🙂
        Gode klemmer ♥

      1. Ja, nye muligheter er jo bare av det gode, så det må man være veldig glad for ♥ Sconesene smakte godt, angrer ikke på det valget.
        Nyt uken både du og kattene ♥ Klem

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg