“OI, SÅ TYNN DU HAR BLITT”!

Det har jeg fått høre en del i det siste. Sist i dag, faktisk. Ukentlig i det siste. Selvsagt, hvis jeg møter noen jeg ikke har møtt på en stund.

Den jeg fikk høre det fra i dag, møtte jeg for et par uker siden. Men det er rart med det, vekta som har minket, bruker litt tid på å fordele seg. Så akkurat nå synes det ganske mye i ansiktet mitt. Og skuldre og armer. Og ikke minst lår og legger. Men ja, skuldrene mine føles knoklete nå. En følelse jeg synes er helt psykedelisk, jeg som i mesteparten av mitt voksne liv har hatt god polstring.

Jeg må jo innrømme at når jeg har mistet så mye vekt, er det mye som har endret seg i hvordan mine daglige bevegelser føles. F.eks. hvis jeg er ute og går tur, så har jeg jo måttet ha mange pauser. Jeg har anemi, som har gjort turgåing til en kjempeutfordring. Men det begynner å bli bedre nå. Jeg er på bedringens vei. Men altså, jeg må fortsatt ha mange pauser. Og da setter jeg meg jo gjerne ned på en benk, eller en murkant eller stein eller hva som nå måtte befinne seg i nærheten. Og vet du hva? Polstringen, den naturlige jeg har hatt når jeg sitter, den er også borte. Så det å sitte på en hard benk en god stund, er faktisk direkte ubehagelig. Det begynner fort å gjøre vondt. Det blir for hardt. Det er en helt ny opplevelse for meg. Men kanskje er jeg litt ekstra sensitiv også.
Jeg forsøkte meg på helfigurs selvutløser i dag. Men det var så mye vind at det gikk ikke. Så da får du nå bare se mitt smale ansikt denne gangen 😉

Klærne mine føles som telt, og det ser ikke bra ut. Noe er bra, fordi de kanskje var litt knappe i utgangspunktet. Men til og med noen av dem kan man se er for store til meg. Så jeg har gått til innkjøp av noen få plagg i en litt mindre størrelse. Jeg har tross alt gått fra å bruke L og XL, til å nå bruke M. Det er jammen lenge siden sist. Jeg har ikke vært så tynn siden lenge før barna mine ble født. Og eldstemann fyller snart 26.

De nye klærne er et par bukser, et par topper, og et par jakker. Det er jo kjekt med noe nytt da, uansett. Men rart med det, hvor mye mer fint jeg finner nå når jeg har ny og mindre størrelse. Kunne sikkert gått helt amokk i klesbutikkene. Men jeg har vært heldig med de nye kjøpene mine, for de har alle vært på salg ♥ I utgangspunktet dyre plagg. Men når de er nedsatt med 70%, så er det plutselig overkommelig.

I dag har jeg kjole på. Den er ikke ny, men den er størrelse M. En kjole jeg kjøpte utpå sensommeren, like før høsten begynte. Ja, like før jeg ble sengeliggende. Jeg har kun brukt den en gang. Og nå, følte jeg nesten den var blitt for stor. Men kanskje den egentlig skal være litt sånn oversized? Ja, den er ikke veldig oversized, men likevel føles den stor.
Og så har jeg en kjole jeg kjøpte på salg for noen år siden, som var str. M, og ikke brukende til meg i det hele tatt da jeg kjøpte den. Men jeg syntes den var så fin at jeg bare MÅTTE ha den (og de hadde ikke større størrelser igjen). Jeg hadde jo en agenda om å slanke meg. Men jeg hadde nok ikke helt troen på at jeg skulle komme inn i den kjolen. Også hun damen i butikken syntes jeg var litt vågal, som gamblet på at jeg skulle gå ned i vekt og komme inn i den kjolen. Jeg var sånn ca. XL på det tidspunktet. Vel….jeg kommer inn i kjolen nå. Og den er så utrolig fin synes jeg. Men det er mer en penkjole da, så altså ikke en fredagskjole 🙂 Jeg har brukt den flere ganger den siste tiden, da anledningen har bydd seg.

Jeg føler meg fortsatt sliten og gusten. Og flere dager i uken har jeg nededag. Dvs. at jeg ikke har energi til den aller minste ting. Jo, jeg klarer akkurat å kle meg og finne godstolen, men så er energien oppbrukt. Disse dagene er sånn typisk etter et par dager hvor jeg har klart å gå tur. Og de turdagene, så er det kun tur jeg orker. Det meste annet må vike. Men turene er viktige for meg. Det handler om å holde seg i form, og å forebygge. Frisk luft og bevegelse har jeg savnet så inderlig i denne tiden jeg har vært syk og nede for telling. Så nå når været er fint, solen skinner, og våren har begynt, så benytter jeg anledningen til å komme meg ut på små turer, så ofte som mulig. Turene har vært flate, dvs at de er uten oppoverbakker. Men i dag forsøkte jeg meg på bakketrening 😉 Det gikk overraskende bra. Og det forteller meg at nå er jeg på vei tilbake til en form jeg har savnet lenge nå. Det er fortsatt et stykke igjen. Men denne dama har ingen planer om å gi opp nei 😀

Bloggen har vært blant tingene som har måttet vike. Både å skrive og lese. Jeg har ikke orket å åpne PC, og mobilen synes jeg alt blir for smått og fomlete. Det har hendt jeg har scrollet og lest overskrifter, for det har vært overkommelig. Men å lese innholdet, der har jeg litt å ta igjen. Og jeg vet ikke helt når jeg blir klar for det, men har faktisk lest ett blogginnlegg i dag, og det føltes litt som mestring. Jeg fikk ikke kommentert inni selve innlegget, men jeg kommenterte på bloggerens Facebookvegg istedet 🙂

Det er likt med nyheter. Jeg leser overskriftene et par ganger i uken, og så får innholdet bli meg fortalt av dem som er opptatt av temaet. Men når det gjelder nyheter, har det vært sånn i mange år. Sånn er det bare.

Nå skal jeg løsrive meg fra tastingen, for jeg kjenner at jeg trenger hvile. Men det har vært kjekt å være innom her litt. Jeg håper alle dere flotte damer og herrer har det bra ♥ Og tusen takk for fine kommentarer på tidligere innlegg. Jeg har dessverre ikke hatt helse til å besvare dem….enda. Satser på at det også snart blir bedre 🙂

Ha en riktig god helg ♥

 

28 kommentarer
    1. Hei på deg Eva!
      Koselig med innlegg fra deg 😀 Jes synes du var fin før og jeg synes du er fin n̈å! 🙂 Dette med vekta er trasig om det er ene eller andre veien liksom. Håper du ellers har det bra for du SER bra ut 🙂

      Ønsker deg gode dager og ei god helg 🙂 klem

      1. Heisann Mette ♥
        Ja, jeg er sjelden innom for tiden, men innimellom glimter jeg til. Kjekt at du synes jeg er fin. Det er hyggelig. Og ja, det med vekt er jo et tema for mange. Jeg har strevd med den hele mitt voksenliv. Men nå når ting går av seg selv, så tar det liksom litt av i motsatt retning. Men vi gjør uansett vårt beste samme hvor vektnåla stopper ♥
        Håper alt er bra med deg, og jeg får i alle fall med meg litt bilder på IG. Så jeg får fulgt deg sånn ♥ Så kommer jeg sterkere tilbake her etterhvert.
        Ei nydelig helg ønskes deg. Forhåpentlig med masse fint vårvær ♥ Klem ♥

    2. Bildene av deg er fine og jeg oppfatter vel at du på en måte er glad for at den har gått ned. Håper det <3. Og så håper jeg våren framover blir fin for deg og at du innhenter krefter. Artig å seg deg innom og riktig god helg. Klem <3

      1. Tusen takk for det, hyggelig å høre ♥ Jeg er glad for å ha gått ned i vekt. Men jeg har gått ned 3 kg mer enn jeg hadde lyst til, og vektnedgangen skyldes at jeg ikke har matlyst, så jeg må også tilføre næringsdrikker for å få i meg nok næring. Og nå har jeg ikke mer å gå på, så nå håper jeg ikke at jeg går ned mer, for da blir jo vekta et problem i motsatt retning av det jeg har vært vant til. Så rart altså, at man aldri skal bli fornøyd, hihihi 😀
        Tusen takk for gode ønsker. Nå håper jeg virkelig at våren kommer for fullt, og at kreftene kommer tilbake sånn at jeg kan nyte det hele.
        En nydelig fin helg til deg også ♥ Klem ♥

        1. Skjønner, matlysten er ikke så bra forsvinner. Så nå satser vi på den kommer passe tilbake. Vet ikke om jeg ønsker å miste matlysten, men vekta må nok ned for min sin del. Begynner å prege helsa og det er ikke bra. Vår blir det og krefter får du. <3

          1. Huff ja, det med for mye vekt har jeg slitt med hele voksenlivet. Og nå står jeg plutselig i motsatt ende. Litt rart. Sånn kan sykdom snu på ting. Det er kjekt å ha litt matlyst ja. Jeg sliter veldig med det. Bare en lukt av mat kan stjele den lille lysten jeg kanskje hadde på mat. Så det er veldig vanskelig. Men jeg er flink å spise, fordi jeg må, men det blir jo ikke tilstrekkelig og nok.
            Jeg håper du finner motivasjon og en “diett” som kan hjelpe deg litt nedover på vekta. For det er som du sier, det preger helsa og så blir alt så mye lettere når man mister litt av den vekten man har for mye. Jeg ønsker deg lykke til i alle fall. Du skal se at våren blir motiverende og positiv for oss begge ♥♥

    3. Så flott du er, men det har du alltid vært. Utrolig deilig å ha gått ned i vekt HVIS du har ønsket det ❤

      Koselig å høre fra deg, godt å vite at du er innom her noen ganger, jeg følger deg jo på insta så jeg ser et og annet fra deg der og det er hyggelig ❤

      Ha en flott helg

      1. Tusen takk fineste du ♥ Ja, det er kjekt å gå ned i vekt, når det bare blir gjort på rette måten. Det er ikke tilfellet hos meg. Hos meg er det ufrivillig vektnedgang. Men det er jo likevel en bonus da. Men nå trenger jeg ikke å gå ned mer, for jeg har ikke mer å gå på. Så nå kan det godt stoppe 🙂 Jeg er allerede 3 kg lettere enn jeg har ønsket og ment var sunt.
        Jeg følger deg også på IG, og det er en fryd for øyet det du legger ut, så elegant og vakkert. Jeg får ofte en veldig god stemning når jeg titter innom hos deg. Skal nok snart komme ordentlig i gang med å lese blogg igjen også. Men ett skritt om gangen 🙂
        Ha en herlig fin helg ♥

    4. God kveld, fine du! <3 håper du er fornøyd med ditt nye jeg – nye klær må til – men det er jo et "luksusproblem"! Håper du får tilbake krefter og kan nyte våren og sommeren! Gode klemmer til deg <3

      1. God formiddag får jeg si, siden vi allerede har bikket over til lørdag 🙂 Jeg er jo fornøyd tror jeg, men er litt usikker. Veldig uvant å kunne kjenne alle ribbein og knokler jeg ikke har kjent før. Og nå har jeg heller ikke noe å gå på, så hvis jeg går mer ned nå, så vil det føles uheldig. Men jeg håper å bli værende her, så får vi se. Å ikke ha matlyst er ikke en sunn slankekur, for å si det sånn. Men næringsdrikker er faktisk et ganske godt supplement for å få i seg nok når ting er litt vanskelige. Nye klær er absolutt et luksusproblem, hehehe 😀 Så de dagene jeg orker shopping, så unner jeg meg gjerne noe hvis jeg finner noe.
        Jeg tror jeg er på rett vei i alle fall når det gjelder å komme litt mer til hektene igjen. Og livsgleden har også begynt å boble, så da føles det riktig. Herlig med vår og den fine tiden vi er på vei mot nå. Bare å nyte ♥
        Mange gode klemmer til deg også ♥♥

    5. Hei på deg, Eva. Fint å se deg og “høre” deg ❤ Skjønner godt dine tanker rundt vektnedgang. Greit å ha litt polstring, men føles samtidig greit å ikke drasse på for mye… Jeg har alltid sagt at man skal ha litt ekstra i tilfelle krig… Litt som en unnskyldning, hehe, og unnskyldningen har kommet godt med nå når det er krig…

      Håper den lille ekstra energien du kjenner på varer, og at det blir mer og mer av den utover våren! Tenker på deg og sender vårlige, varme tanker til deg ❤

      1. Hei, hei Kari ♥ Så kjekt å føle meg velkommen tilbake her 🙂
        Ja, det med vekt er liksom et stadig tema. Her har jeg stresset meg halvt ihjel mesteparten av voksenlivet, fordi jeg har hatt alt for mye. Og så klarer jeg endelig å gå ned litt, og begynner å føle meg vel. Men nå har det gått over alle kosteskaft. For nå trenger jeg ikke stresse med det engang. Så nå blir det jo for mye. I tilfelle krig ja, så har ikke jeg noe å gå på akkurat nå 😉 Men krigen kom likevel den. Det er jo normalt i vår alder å ha litt ekstra. Men nå kan ikke jeg skryte av akkurat det i øyeblikket. Men jeg koser meg jeg. Det er mye som er lettere å gjøre når vekta ikke er så stor.

        Den energien jeg nå kjenner jeg har litt av, håper jeg også varer. Og det hjelper kanskje at vi er i en årstid som ikke er så mørk og vanskelig. Jeg satser på det.
        Tusen takk for alle gode ord og ønsker ♥ God helg og varme klemmer ♥

        1. Returklem til deg, Eva ♥ Tror nok det er mange som ønsker deg velkommen tilbake og velkommen innom blogg.no 😉 Men alt har sin tid, og det må være når du er opplagt og klar for det! Det er absolutt mye som er lettere når vekta er lavere. Bare noe så enkelt som å trekke beina oppunder seg i sofaen 😀 Krysser fingre og tær for at du får påfyll av energi fremover! ♥

          1. Ja, alt til sin tid. Jeg har blogginspirasjon akkurat disse dagene, men plutselig kommer en nedtur. Så jeg koser meg max mens jeg kan her 🙂
            Det er sant det, bare det å trekke beina oppunder seg i sofaen er en helt annen oppgave når vekta er lettere. Herlig.
            Jeg håper at vi begge får en god dose ekstra energi nå fremover. Vi trenger det ♥

            1. Ja, lørdagene er oftest fine, i alle fall så lenge det er fint vær. Folk har fri og er glade ♥
              Håper du har en fin lørdag denne dagen ♥

      1. Tusen takk for det ♥
        Ja, livet er brutalt, det har jeg jammen fått merke. Men det er jo fint også, og jeg har ikke tenkt å gi opp, selv om jeg nesten gjorde det i høst.
        Jeg håper også vekta stabiliserer seg. Den har nå stått på stedet hvil i en måneds tid nå, og det er jo positivt. For jeg føler ikke for å bli særlig tynnere enn jeg er nå. Vi får krysse fingrene, så går det nok bra 😀

    6. Hyggelig å høre fra deg. Ja, du har forandret deg i ansiktet, men du var og er vakker. Morsomt å få på klær som ikke passet for en stund siden. Kos deg med den følelsen, og ha en vakker helg. Klem 🙂

      1. Tusen takk for det ♥
        Ja, man ser det tydelig i ansiktet. Jeg føler plutselig at jeg ser ut som en annen person.
        Veldig kjekt å kunne kle seg i klær som før var for små ja. Det er absolutt en bonus 🙂
        En nydelig fin helg til deg også ♥ Klem ♥

    7. Hei Eva. Det var jo et voldsomt langt innlegg du hadde når du første kom innom 😀 Blir litt oppdatering da <3 Ja, du er blitt veldig tynn. Håper du kommer "et sted" med sykdommen snart som kan gi deg en rytme og et liv som blir litt mer forutsigbart og med litt mer jevn energi <3

      1. Heisann ♥ Hihi, ja, når jeg først har en stund hvor jeg orker å skrive, så må jeg jo gjøre det ordentlig 😉 Ser at mange av mine innlegg siste tiden er lange. Men sånn blir det jo når man har mye på hjertet, men sjelden og lite energi til å få det ut.
        Ja, sykdom kan jammen gjøre mange endringer på en kropp. Og jeg har altså fått det, at jeg har blitt tynn. Det hadde jeg ikke trodd for 20 år siden, da jeg var rimelig rund og god 😉 Det er bremsemedisin som har forårsaket dette hos meg. Nå skal jeg over på en ny type, så får vi se hva som da kommer til å skje 🙂 Jeg ser frem til, og håper på, å kunne få leve litt mer normalt 🙂
        Tusen takk for gode ønsker ♥

    8. Selvfølgelig er det kjekt når man mister de kiloene man gjerne vil bli kvitt..men kan absolutt ikke være noe særlig når man fortsetter å gå ned i vekt, enten man vil eller ikke..
      Syns du er så utrulig tøff i alle de kampene du kjemper ❤ Mange gode tanker og klemmer fra nord.

      1. Tusen takk, så fin kommentar ♥
        Ja, de kampene kjemper man jo, enten man vil det eller ei. Man har jo lyst å ha det så greit som mulig. Men ja, tøffe slag har det vært noen av.
        Den vekta ja, den er rar. Før i livet, når jeg virkelig ville ned i vekt, da var det komplett umulig. Nå når ikke det er et fokus i det hele tatt, så går det helt av seg selv. Så her er kampen nå å få i seg nok, sånn at ikke vekta går enda mer ned. For mer enn dette behøves overhodet ikke.
        Ser at du har noen kamper du også, og jeg håper det går bra. Varme tanker og klemmer går også til deg der oppe i nord ♥

    9. Ahhh.. At ikke folk kan drite i å kommentere andres vekt og utseende på den måten irriterer meg grenseløst!! En vet jo vitterlig ikke hva som eventuelt kan ligge bak!
      – Forøvrig, er jeg enig med Mette; Du så flott ut før, og du ser flott ut nå. 🙂

      1. Det er helt sant som du sier, det er ofte en uting å kommentere sånne ting.
        Jeg blir ikke fornærmet da, for jeg har jo gått ned i vekt, og har hatt mye å gå på. Men jeg har jo ikke slanket meg bevisst, så det blir jo å forklare at det er sykdom som gjør det. Og det er jo ikke alltid like kjekt å snakke om.
        Og tusen takk for komplimentet ♥

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg