ØREVERK ER NOE HERK

Da jeg var liten var jeg mye plaget med ørebetennelse. Det var spesielt da vi bodde i Troms at jeg hadde ørebetennelse rett som det var. Vi bodde der i 4 år, fra jeg var 5 til 9 år gammel. Og jeg husker det godt, smertene, de ulidelige smertene.
Jeg synes det å ha øreverk er nesten like ille som å bore hos tannlegen. Det er noe med intensiteten i smerten som går gjennom marg og bein.
Grunnen til at jeg hadde så mye ørebetennelse da vi bodde i nord, var sikkert fordi der er det mye kaldt, mange minusgrader, og så er jeg nok litt sårbar for trekk og sånt.

Her er jeg og familien min på tur der oppe i nord. Meg i den fine rosa jakken 😀 Og du ser, hodet mitt er nokså godt innpakket, med både lue og hette med pelskant, og skjerf 🙂
Jeg husker vi dro til Tromsø mer enn en gang, for å rense opp (spyle) i ørene. Det var en lang kjøretur. Jeg husker ikke hvor langt det var, men for meg som var liten, så var det fryktelig langt.

Da vi flyttet tilbake til Sandnes, ble det mindre av øreproblemene, i alle fall som jeg kan huske. Klimaet her er jo helt annerledes, og sjelden så mange minusgrader. Som voksen har jeg hatt ørebetennelse et par ganger.
Jeg liker veldig godt den klare kulden, minusgradene, selv om kroppen protesterer. Jeg synes det er så oppfriskende, og det er jo bare å kle seg godt.

I dag da jeg var ute og måket snø, hadde vi et par minusgrader. Jeg ble litt kald på det ene øret. Vet ikke hva som gjorde akkurat det. Det kom sikkert litt kald trekk på akkurat den siden. Og nå utpå dagen, har jeg fått litt øreverk i det øret. Det er ikke intenst vondt, men jeg føler at noe er på vei. Jeg håper at det går over. At det bare er et blaff, en advarsel om å holde meg i ro.

Det er ingen hemmelighet at immunforsvaret mitt ikke er blant de beste. Og jeg må bare lære meg at jeg skal ta hensyn til det, og i alle fall holde meg unna minusgradetrekken.
Jeg ønsker likevel en kuldeperiode velkommen. Som sagt så liker jeg den kalde luften, selv om det kanskje ikke er så himmla sunt alltid. Men kulden rydder jo litt opp i naturen, og det trengs.

Nå har jeg innstallert meg i splitter ny sofa, og skal kose meg litt med Netflix, og forsøke å glemme at øret verker litt. Tror det kan hjelpe. Bare det å ha en ny og fin sofa hjelper, på humøret i alle fall 😀
Den skal jeg vise frem snart, som lovet 🙂 Så blir det nok litt blogglesing også etterhvert 🙂

Så ønsker jeg alle sammen en herlig kjekk fredagskveld, og en riktig god helg ♥

#øreverk #ørebetennelse #vondtiørene #helse

13 kommentarer
    1. Det var et koselig bilde 🙂 Jeg hadde også en del øreverk da jeg var barn.. fryktelig vondt. Som voksen har jeg ikke hatt det noe særlig..men kan kjenne et trykk i øra noen ganger om jeg anstrenger meg mer enn vanlig.. God bedring og kos deg i den nye sofaen 🙂 Fredagsklem <3

      1. Ja, et trykk i ørne kan jeg også kjenne i enkelte situasjoner. Men det er heldigvis forbigående.

        Koselig bilde ja, en favoritt hos meg ♥ Jeg husker ikke anledningen, for vi var jo på så mange turer 🙂

        Tusen takk, her er komforten økt maksimalt 🙂 God klem ♥

    2. Uffameg,, var kanskje snømåkinga som gjorde susen?? 🙂 Kos deg og god bedring 🙂 Jeg har aldri gjort noe for å få innlegg til å vises på forsiden,, aner ikke åssen det gjøres en gang. I dag har jeg slitt med å få redigerte, gamle innlegg til å vises på min blogg.. og ikke fått det til ennå 🙂 God helg 🙂

      1. Ja, er redd for at det var snømåkingen som er skyld i vondtene nå ja. Men sånn er det jo bare 🙂

        Man trenger ikke gjøre noe spesielt for å havne på forsiden. Når du legger ut et nytt innlegg skal det havne der automatisk med det samme.
        Ja, er en del ting som ikke akkurat går automatisk. Håper du får det til etterhvert 🙂
        God helg 🙂

    3. nå lette jeg på blogg.no sin forside,fant ikke dette innlegget der nei,men under komentarfelta ligger jo alle innlegg hver og en har lagt ut,jeg har gjort det til en vane å sjekke når jeg har komentert,rulle litt lengre ned for å se om der ligger et innlegg jeg ikke har fått med meg :=) på den måten holder jeg meg ganske askjur :=)har ikke sjekket om det tid før jeg er synbar,hvet bare att innlegga jeg har laget siden tirsdag har dukket opp med en gang.
      Koselig bilde av familien din,men ikke koselig med øreverk,håper virkelig du slipper en runde med øreverk,for det er skikkelig vondt

      1. Hmm…en lur vane det. Jeg har ikke kommet på det. Jammen ikke dumt. Tusen takk for tipset 🙂
        Det er jo mange som pøser på med innlegg, og ikke lett å holde styr på alt. Jeg gjør det jo selv for tiden. Så regner ikke med at alle er innom på alle innleggene mine. Men forhåpentlig finner de noe som kan være interessant 🙂 Jeg kikker ofte innom det meste jeg kommer over, men ikke alltid jeg legger igjen kommentar. Det er jo litt helsebetinget. Og tar jo litt tid også, i alle fall for denne dama her.

        Håper at øreverken slipper taket ja. For det jeg hadde når jeg var barn var grusomt.
        Familiebilder som dette er så gode minner. Jeg husker ikke den eksakte anledningen, men vi var mye på tur i helgene husker jeg 🙂

    4. Koselig familiebilde! 🙂 Jeg husker at ørebetennelse var noe herk. Veldig vondt, og det gikk aldri hull av seg sjøl. Jeg måtte til legen og stikke hull på trommehinnen + få sugd ut verken mange ganger. Det var barndommens lille mareritt.

    5. For et koselig bilde. Og du har det samme smilet fortsatt! 🙂 Håper øreverken forsvinner før den får satt seg skikkelig. Og grattis med ny sofa.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg