PÅ STORBYTUR

I dag var det Stavanger som fikk besøk av meg. Og jeg tok det som en tur. Det ble noen skritt, for å si det sånn. Og når man er i storbyen, så er det ofte sånn det er, det blir noen skritt. Ikke bare er byen stor, men det er mye man har lyst å se når man først er der.

Jeg hadde 2 ærender, og besluttet å rusle rundt og ta det som en tur også. Bena mine kjenner det godt nå, for å si det sånn.

Etter å ha parkert på Jernbanelokket, gikk jeg langs Breiavatnet for å komme til sentrum. Jeg synes det er så pent her.

På vei til mitt første ærend stoppet jeg innom Starbucks, Domkirkeplassen. Der hadde jeg meg en Pumpkin Spice Latte. Formen i dag var ikke alt for god. Så mange pauser krevdes. Dette var den første av flere, men ikke alle var innom en kafé.

Ærendene mine har jeg ikke bilder av, for de er mer eller mindre hemmelige 😉 Men på min vei etterpå gikk jeg forbi noe veldig skummelt. For sjekk dette bildet her. Legg merke til at utstillingsdukkene i byen lever sitt eget liv. De klatrer til og med i stillaser. Det er nokså mystisk, synes du ikke? Gjør de sånt der du bor? Jeg er jammen glad jeg bor i Sandnes, for der har jeg ikke sett at utstillingsdukkene gjør annet enn å vise klær i butikkvinduene og på egne podier. Litt spooky dette her 😉

Det er mange vakre bygninger i storbyen. Og mange av de vakreste er gamle. Her er det gjort stor flid med detaljene, og kontrastfarger. Det gjør seg veldig godt synes jeg ♥

Når jeg først er i Stavanger, liker jeg godt å kikke innom Gamle Stavanger også. Trange gater og smug, vakre hvite småhus tett i tett, flott pyntet med fargerike dører og masse planter.

Her er det ikke bygget for kjøretøyer og stor trafikk i alle fall 🙂

Noen steder kan man kikke inn og se at beboerne har gjort det koselig med egen uteplass.

Frodig og fint 🙂

Rett og slett idyllisk.

All brostein er jo også fra gammelt av. Og det er sånn at når det skal jobbes i veien, altså graves og sånt, må all stein nummereres nøye og planlagt, for at det skal komme på plass igjen nøyaktig der den ble fjernet fra. Akkurat som i et puslespill, hver stein har sin plass. En ganske omfattende jobb.

Dette veggmaleriet er av nyere dato, men det viser likevel historien. Denne gutten jobbet på hermetikkfabrikken. Damen, som altså er meg, ser sliten ut i dag. Da klarer ikke smilet helt å komme frem.

Og så måtte damen ha pause. Smiler bittelitt mer da 🙂
Pausen denne gang var en sen lunsj. Også den i Gamle Stavanger, på Kafé Go Nok. Der unnet jeg meg en croissant med salat, ost og skinke. Pluss et søtt bakverk som jeg ikke vet navnet på, men som smakte nydelig. Pluss en Kaffe Mocca. Det skulle gi energi nok til å begynne å tusle tilbake til bilen etterpå. Kafé Go Nok eies og drives av Eddie Eidsvåg, broren til den mer kjente Bjørn Eidsvåg. Jeg så ikke noe til Eddie denne gangen, men forrige gang jeg var innom, var han på plass og i full bakemodus.

Jeg måtte innom toalettet etter jeg hadde spist. Og da var det denne beskjeden som ventet meg: “If you dribble when you piddle, be a sweetie and wipe the seatie!” Klar tale som jeg er helt enig i.

Der var også et dekorert speil som jeg hadde sansen for. Det passet godt til denne leppestiftelskende dama her 😀

Så da måtte jeg jo ha en selfie 😉

På veien til bilen etterpå, møtte jeg til og med en Lundefugl. Nokså sjeldent syn i Stavanger vil jeg si. Et ganske spesielt og sjeldent eksemplar 🙂

Så var turen min over, og jeg dro ganske sliten hjemover.
Vel hjemme ventet Pål på meg, han kom til tomt hus, like før jeg selv kom hjem. Og mens vi satt og koste oss med kaffe og litt godteri (huff da, det er jo bare tirsdag), så kom Tommy, en god venn, også innom. Så det har vært en travel dag.

Nå har jeg også hatt ei lei greie her i kveld, som var litt vond og vanskelig. Og resultatet av den var at jeg nå sitter her og er skikkelig kvalm og dårlig. Jeg skulle ha vært til sengs for minst en time siden. Men jeg hadde så lyst å skrive dette turinnlegget først. Det spørs likevel om jeg får sove med denne kvalmen, det går nok over om en stund.

Håper du har likt å følge meg på storbyturen. Det var kjekt å ha deg med i alle fall ♥

Klem

 

#storbytur #stavanger #gamlestavanger #kafegonok #

 

4 kommentarer
    1. Du verden! Det var litt av en tur i bilder og stas 😀 Herlig, du er flink til å se detaljer. Men jeg antar at den dukka som hengte i det stillaset, var en såkalt “Mønsåsgreie”. Ikke uvanlig ved byggeprosjekter, at byggherren skal stille med “mønsåskanne” på et visst trinn i byggeprosjektet. Hvis ikke så henges det opp en sånn “utkledd” byggherre. 🙁

      1. Tusen takk for det. Ja det er rart med det, når man har knipset en del oppigjennom, så ser man automatisk etter detaljer hvor man enn står og går 🙂
        Ja, kan godt hende at dukka var der for å feire et visst trinn i renoveringsprosessen, men jeg har nok også en mistanke om at det kan være noen som har hatt det litt morsomt en fuktig kveld på byen 😉 Artig var det i alle fall, og litt spooky 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg