PÅSKEMAT

Ikke bare er påsken tid for å lade batteriene, pleie familiebånd, gjøre kjekke aktiviteter, og tenke på det religiøse budskapet. Påsken handler også om mat. Ikke nødvendigvis avansert gourmetmat, men godt og lettvint, og noe som alle liker. Kosemat!

Jeg har vært så heldig å få flere påskeegg denne påsken, og det er jo alltid kjekt å åpne og se hva som er inni. Dette egget her fikk jeg på langfredag. Ungdommene ble sendt ut på eggjakt, et løp som tok flere timer, og med variabelt utvalg oppgaver underveis. Og da alle var tilbake og vel fornøyde, kom min datter med et påskeegg til meg også. Jeg slapp heldigvis å være med på løpet da 😉

Egget er fra henne og broren ♥ Og jeg ble så overrasket og glad ♥

Påskegodtet hører med, og er en del av menyen i påsken. Men helt klart spiser vi ordentlig mat også, altså mat med næring i. Jeg forsøker å spise så raust som jeg klarer, siden matlysten fortsatt er så som så. Men jeg merker at det meste jeg spiser nå smaker godt, og da har jeg kommet langt 🙂 Her er det en av frokostene som er servert.

Etter påskeeggjakten grillet vi pølser. Og mat smaker oftest godt utendørs 🙂

På påskeaften gikk vi tur, og så stoppet vi innom Farsund etterpå for å “shoppe” litt, og ikke minst for å ha oss en god is. Og jammen var det stor is vi fikk der. Jeg klarte ikke å spise opp min. Jeg skulle ha to kuler. Men de kulene der i Farsund, de er enormt store. Godt smakte det uansett. Valget mitt denne gangen var mandelkrokan som ligger nederst i begeret, og romrosin på toppen.

Påskeaften middag var utsøkt. Min niese bakte burgerbrød og laget smakfulle og saftige burgere, og danderte dette så fint og flott at tennene omtrent løp i vann av synet. Til og med jeg fikk matlyst da jeg så henne dandere dette. Og da var jeg enda stappmett etter isen.

Det var et utsøkt måltid som virkelig smakte, med stekte båtpoteter til. Dessverre klarer ikke jeg så mye mat, så alt ble ikke oppspist, men åååååååå så godt det var ♥

En av de andre dagene hadde vi hjemmelaget lasagne, den beste av alle ♥ Og første dagen vi var her på hytta, fikk vi servert en utrolig god torskeform. Den må jeg huske og spørre om oppskriften til, for den likte jeg veldig godt. Og den var også laget av min niese. Hun er dyktig, det må jeg bare si ♥ Lokker frem matlysten min, som har vært borte så lenge.

Så en ting er sikkert, påsken har mye god mat i seg. Og det har vært en glede alt sammen.

I dag reiser vi hjem, jeg og min datter. Og det blir helt sikkert fint hjemme også ♥

Fortsatt god påske ♥

12 kommentarer
      1. Ja, det føles som rene etegildet. Og påskegodtet kommer jeg nok ikke til å klare å spise opp før påsken er over. Men kjekt å ha en så fin påske ♥
        Ha en fin kveld ♥ Klem ♥

      1. Jeg spiste litt både før og i påsken 🙂 Og den gode maten er jo en virkelig flott bonus ♥
        Glad for at du har det bra. Kos deg masse videre ♥

    1. Ja den så virkelig fristende ut, skjønner godt at du nøt den. Påskegodteriet mitt denne påsken har vært appelsin, det har flommet over av snop, men det har ikke fristet. Det gjør ikke noe🥰

      1. Det er jo herlig når det ikke frister med snop. Appelsin frister ikke for meg, for de siste to gangene jeg har spist det, har jeg blitt akutt kvalm en halvtime senere. Jeg skal teste med mer appelsin, men håper jo ikke at det gjentar seg. Snop spiser jeg med god samvittighet. Jeg har jo tatt av mye, så jeg tåler litt sjokolade og sånt ♥

    2. Burgerene så kjempegode ut, og så var det så fint dandert. Godt at du lot deg friste, og spiste godt! 😀 Koselig at du har fått flere påskeegg 🙂 Jeg spiste et halvt kilo godteri på onsdag, og har i ettertid prøvd å klare meg med mørk sjokolade bare, hihi 😀

      1. Ja, burgerne var kjempegode, og hun vet hva hun gjør enda så ung hun er. Talent!
        Ja, det er kjekt å få påskeegg, selv om jeg ikke ventet noen av dem. Og jeg har kost meg med god samvittighet ♥
        Oh….ble du ikke kvalm da du spiste så mye godteri på en dag? Og mørk sjokolade, det er godt det også ♥

        1. Kvalm? Neida, not at all. ♥ Faktisk har jeg hatt abstinenser siden jeg puttet i meg den siste biten, og må innrømme jeg ble voldsomt fristet av å høre om dine påskeegg. Så nå har jeg bestilt sjokolade til kvelds! 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg