PIPESJOKK OG SVARTEPER

Nå i helga skulle kjæresten min hjelpe meg litt med litt småting i heimen. Vi hadde lagt planer for hva som skulle ordnes, men vi hadde ikke planlagt at stakkars Pål skulle bli forvandlet til en levende Svarteper 😀

Det har seg nemlig sånn at nede i kjelleren min har jeg en luke som går inn til pipeløpet.
Joda, den har jeg sett mange ganger. Den hadde begynt å ruste litt den luken.
Pål påpekte det, og mente at det var overfylt med aske inni der, og lurte på når jeg sist gang hadde tømt askerommet?

Jeg kikket bare uforstående på ham. “Æh….burde jeg gjøre det?”

Ja, alle piper fylles opp med aske i bunnen, og en fin regel var å tømme sånn cirka en gang i året. Før i tiden pleide feieren å gjøre det, og kanskje det fortsatt var sånn?
Jeg fortalte at feieren hadde vært her for en lang stund siden, men han var ikke inne i huset.

Så det betydde jo at her måtte vi skride til arbeid, og tømme asken.

Pål fortalte at rommet er dypere ned enn luken, og når det hadde begynt å ruste så langt opp på luken, var det nok fryktelig mye aske der inne.

Hmm….dette føltes ikke så bra, så vi besluttet å åpne luken for å se.

OMG!!!!
Han tullet ikke, det VAR totalt overfylt med aske inni der. Himmel og hav. Alt jeg skal lære, også etter jeg har fylt 50. Dette er noe jeg aldri har tenkt over. Mulig noen har fortalt om det, men jeg har enten fortrengt det, glemt det helt uskyldig, eller bare rett og slett ikke hørt ordentlig etter. Men jeg tror faktisk ikke jeg har blitt fortalt dette.

Gjett om jeg har lært nå?

Så da satte vi i gang (les: Pål). Han fikk en metallbøtte og en peisspade, og satte i gang. Han mente at dette ikke var for sarte sjeler, for det kunne nok dukke opp noe som var levende. F.eks. store edderkopper og sånt. Det kunne også dukke opp noe som tidligere hadde vært levende, som altså er fugler.
Men jeg er ikke sååååå sart, at jeg ikke kan bivåne det hele, og samtidig hjelpe ham med å lyse opp arbeidet.

For å si det pent, jeg knipset ikke bilder av det som dukket opp da vi begynte å spa oss gjennom det hele. Men jeg kan jo si hva det var. Etter litt graving, dukket det opp et par fugleføtter. Nokså store, så jeg tipper en kråke eller skjære. Og ikke lenge etter dukket sjelettet opp. Resten av fuglen var kremert. Stakkars!

Jeg lurer jo fælt på hvordan en fugl kan falle ned i en pipe? Men det er visst ikke så uvanlig, tydeligvis.

Vi fikk i alle fall ekspedert fugleliket og asken, og tømte hele piperommet. Pål forsikret meg om at resten av pipen, når han lyste oppover i pipa, så veldig fin og ren ut, så jeg fyrer visst riktig i alle fall 🙂
Og nå ville nok trekken i ovnen også bli bedre, siden det har jeg merket at den har vært dårlig en stund.

Her har vi fått tømt piperommet, så nå kan jeg ha god samvittighet. Og så har jeg lært noe nytt, som jeg forhåpentlig ikke kommer til å glemme så fort 🙂 Og Pål måtte gå og ta seg en ordentlig dusj, mens jeg vasket rundt pipa og på gulvet 🙂

Dette her er muligens allmenn kunnskap, men jeg er nok passe naiv og tåkete oppi min hjerne. Mulig mange andre også har det sånn, men nå fikk du i alle fall et godt tips fra meg. Tøm piperommet litt oftere enn sånn ca. hvert 8.-10 år 😉 For jeg har øyeblikk bodd her i 10 år, og jeg har aldri tømt det selv i alle fall 🙂 Selv om jeg var veldig klar over at jeg har pipe 😀

 

#allmennkunnskap #pipeløp #pipe #aske #kremert #svarteper.

 

4 kommentarer
    1. her hvor jeg bor spør feieren alltid om han skal tømme asken for oss,vi har 2 piperør i huset,oftast sier jeg ja,men sist gjorde mannen min det,vi har heldigvis ikke hatt fuglelik i pipen vår

      1. Veldig greit når feieren gjør det ja. Feieren har ikke gjort det her på mange år, og det var jo veldig tydelig da vi åpnet luka. Og du har en mann som tar seg av det når feieren ikke gjør det, og nå har jeg også det 😀

    2. Det der tror jeg det er mange som glemmer. Jeg pleier ta det samme dagen som pipa blir feid, så glemmer jeg det ikke for det er jammen fort gjort 🙂 Nå skal jeg i seng, håper du får sove godt og drømmer fiiine ting <3

      1. Ja, det er en lur regel egentlig, å ta det samme dagen som pipa blir feid.
        Håper du fikk en god natt, og ønsker deg fineste dagen ♥

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg