PRIORITERINGER

Når jeg ser etter, så er det jammen ikke ofte jeg skriver noe her for tiden. Det har liksom blitt mindre og mindre i løpet av siste året, altså fra sist sommer.

Jeg har ikke forsvunnet likevel. Det er bare at jeg har måttet prioritere kraftig mine aktiviteter, hvor noe har større prioritet enn andre ting. Bloggen har dessverre kommet langt ned på den listen. Men jeg er optimistisk. Det vil nok gå bedre etterhvert 🙂 Siste året har vært sykt slitsomt, og jeg jobber for å komme meg litt ovenpå igjen.

Her er fra en av mine prioriteringer, som er å gå turer. Ulvanuten er jo et yndet mål for meg i perioder. Det er jo en topptur, men jeg bor jo halvveis opp, så ikke så lang vei fra meg. Men tung nok når formen min er dårlig. Akkurat denne turen hvor bildet er tatt (i sist uke), var det tett tåke. Så utsikten var lik 0. Men det er en fin tur likevel.

Det er et skikkelig tiltak å sette seg ned å skrive i bloggen, for det krever jo en viss logistikk. Først skal jeg ha noe å skrive om. Det har jeg jo oftest. Men så er det jo sånn at det skal planlegges, og bilder må det jo også være. Og så er det å samkjøre alt og få det ned i blogginnlegget. Sånn type administrering sliter jeg litt med for tiden. Det krever litt mye. Eller det krever vel forsåvidt ikke mer enn før, men jeg blir fortere sliten, og så gir jeg nesten opp på halvveien. Og jeg MÅ gjøre det ferdig når jeg først har begynt. For hvis jeg legger det som et utkast, for å gjøre det ferdig en annen dag, så klarer jeg ikke det. Jeg mister tråden. Og så blir det et skikkelig tiltak å komme i gang igjen.

En annen prioritering er å gå ut å spise. Det har noe med det å få være med i samfunnet å gjøre. Føle at jeg lever. Og dette har jeg gjort stort sett under hele pandemien en gang i blant. Ja, ikke når det var på det verste da. Ikke når alt omtrent var nedstengt. Og faktisk var det ikke før i februar at jeg kom i risikogruppa for covid. For da startet jeg immundempende behandling (cellegift). Så jeg har vært ekstra forsiktig etter det. Men fortsatt går jeg gjerne ut og spiser. Jeg er bare nøye med å følge tiltak og oppfordringer.

Dette bildet med de amerikanske pannekakene ble tatt i Vanse da jeg og en venninne var på hyttetur i noen dager. Og alt sånt, enten det er å være med venner og familie, eller gå ut og spise, eller andre sosiale ting, er enormt slitsomt. Det krever sin kvinne. Men det er jo en av mine interesser, og jeg ville nok følt at jeg døde sakte om jeg ikke hadde fått den sosiale biten. Den er viktigere enn noen gang.
En venninne sa her forleden, at hun kjenner ikke noen som har så stor vennekrets som jeg har. Det var kanskje ikke ordrett, men omtrent sånn i alle fall. Og når jeg tenker på det, så ja, jeg har stor vennekrets. Jeg kjenner mange folk. Men jeg er jo ikke i kontakt med alle hver dag. Jeg er kun i kontakt med noen svært få hver dag. Og da er det oftest i mail eller på messenger. Jeg skulle virkelig ønske at jeg hadde mer energi, sånn at jeg kunne vært i kontakt med flere, oftere.

Jeg hadde nylig bursdag, og feiret at jeg har overlevd enda et år. Da trommet jeg sammen et knippe venninner (skulle jo ønske jeg kunne bedt alle vennene mine), hvor jeg gjorde det til en “spleisefest”. Dvs. en buffet hvor alle hadde med seg et mat-bidrag til festen. På den måten klarte jeg å komme meg gjennom hele kvelden sånn noenlunde. Og maten var kjempegod. Og det var utrolig kjekt å samle så mange kjekke mennesker innenfor covid-reglene. Jeg fikk også enormt god hjelp av min datter, både før, under og etterpå.
Men, for det er alltid et men, så er det sånn at jo flere som er tilstede, jo fortere blir jeg sliten. Men det gikk godt denne gangen. Jeg hadde ikke klart å gjøre dette særlig ofte. Jeg storkoste meg, og jeg følte dette var både godt og viktig for meg.

Reise er også en prioritering. Men det har jo ikke blitt så mye sånt det siste halvannet året. Takket være covid. Men egentlig har det nok bare vært bra. For jeg var nylig en tur i Bergen. Og dette bildet er fra Museumshagen ved Universitetet. Bergensturen gjorde jeg med datteren min. Og da jeg kom hjem, var jeg utslitt i mange dager, og sov mye. Jeg holder ut mens jeg er på tur, i alle fall hvis det ikke dreier seg om så veldig mange dagene. Og så tar jeg smellen når jeg kommer hjem.
Men turen var kjempekjekk, absolutt verdt smellen som kom etterpå. Jeg ville ikke vært den foruten, turen altså.

Nå er det jo ikke så ofte man reiser uansett. I alle fall ikke fritidsreiser. Så sånn sett er jo ikke energiforbruket så stort når det gjelder akkurat det. Men likevel, det skal planlegges, utføres, og restitueres etterpå. Så det er en prosess. Men igjen, jeg elsker å reise, og forsøker å gjøre det så energibesparende som mulig.

Jeg har nødvendige prioriteringer også. Blant annet å få stelt undersåttene litt. Jeg har veldig trøblete føtter, og mye vondt. Så det å få stelt med føttene er veldig nødvendig, og en stor prioritering. På den måten får jeg det best mulig tross alt, og bruker ikke så mye energi på alle vondtene.
En annen ting som også tar en del tid er jo sykehusbesøkene jeg må gjøre flere ganger i året. Det krever ikke bare tid, men også mye energi. Sist jeg var på sykehuset var faktisk kun for å få tatt en blodprøve. Den prøven skal vise om jeg har antistoffer etter covid vaksinen.
Men gangen før var på kontroll hos nevrologen. Heldigvis kunne han si at medisinen (cellegiften) ser ut til å gjøre jobben sin, og har begynt å bremse utviklingen av MS (Multippel Sklerose). Og nå er det bare litt over en måned til neste dose med bremsemedisin. Jeg er spent på det 🙂
Og så er jo jeg så optimistisk, og tror at ting vil bli bedre….med energien og sånt. Det kalles fatigue på fagspråket da. Men nevrologen hadde en litt annen mening. Jeg kan så klart ha gode perioder. Men det er ingen kur å få. Så jeg får satse på de gode periodene 😀

Og så regner jeg jo faktisk med at jeg vil bytte litt på prioriteringene også iblant. At det blir en litt periodisk greie.

 

Håndarbeid er terapeutisk. Dvs. det helbreder ikke noe, men det tar fokuset bort hvis jeg har trøblete tanker for eksempel.
Nå er ikke brodering det jeg liker best, så det krever faktisk ganske mye energi i seg selv. Men om jeg kun sitter og strikker, så er det virkelig en del av det som kalles mindfullness.
Men jeg får ikke mer energi av det. Uansett koser jeg meg jo. Jeg har ingen planer om å bare legge meg ned og ikke gjøre noe som helst største delen av tiden. For da hadde jeg også visnet bort ganske fort. Jeg har for mye livsvilje til det.
Og før jeg sovner om kvelden, leser jeg i en bok. Ja, det gjør jeg gjerne ellers om dagen også. Men det krever også litt. Jeg må jo følge med på hva jeg leser, ellers mister jeg tråden helt.
Og det samme med å lese blogg.
Og der innrømmer jeg at jeg ikke leser veldig mye blogg nå for tiden. Men er innom og leser litt hver dag. Kommentering blir det ikke mye av. Jeg fokuserer på å få lest litt hos flere istedet.

 


Dette bildet ble tatt for noen uker siden.

Noe som faktisk gir energi, eller en følelse av å klare å holde ut lenger, er varme. Og selvsagt når det er varmt, forsøker jeg å sole meg litt, sånn at jeg kan samle litt D-vitaminer. For det er visst ekstra viktig for MS pasienter har jeg lest et sted. Men for meg har det vært viktig med varme uansett, i alle år. Og spesielt tørr varme. Det er nesten som jeg føler meg frisk da. Så en prioritering for meg i årene fremover, vil nok være å reise til varmere steder av og til. For det gjør godt å få en pause fra alle vondter og fatigue. Så jeg håper og tror at det vil la seg gjøre etterhvert 🙂

Og så håper jeg at du som leser her har en fin sommer. Her hos oss regner det for tiden, men nå kommer nok snart solen tilbake igjen. Og jeg skal dra noen dager på hytta til min bror og familien hans litt lenger sør. Og det gleder jeg meg til.

Nyt hver dag du får, for du vet ikke hva som skjuler seg bak neste sving ♥

Sommerklemmer til deg ♥

 

 

 

 

 

26 kommentarer
    1. Så koselig å se deg 😊 Er imponert over hvor langt du klarer å skrive 😊Jeg orker aldri skrive så langt på bloggen. Gjorde det kanskje litt mer i starten, men orker ikke lenger. Ikke om jeg har ferie en gang. Men blogger flere ganger om dagen i ferien, og det har jeg jo ikke gjort på et år sikkert. Blitt mest helgeblogg siste året. Jobben krever for mye 😝Bra du koser deg med varme, tur og venner. Det som gjør livet verdt er viktigst 😘

      1. Tusen takk for det fine du ♥
        Ja, har ikke vanskelig for å skrive langt når jeg først begynner. Det er når jeg skal flette inn bilder at jeg begynner å slite ofte.
        Jeg har sett at du har hatt flere innlegg om dagen, og vært innom litt nå og da for å holde meg oppdatert 😉 Har forstått at jobben har krevd sitt, spesielt etter pandemien startet.
        Vi får kose oss med det som er, og leve i nuet. Viktigst det ♥
        Fortsatt god sommer ♥

    2. Artig og koselig å se deg stikke innom. Men skjønner innmari godt hver enda prioritering. Sånn skal det være. Jeg har vært mye fra og til i det siste også 🙂 Men kanskje man kommer sterkere tilbake 😀 Sommerklem 🙂

      1. Takk for det 🙂
        Ja, alt til sin tid. Noen ganger blir det bare sånn, at andre ting krever sitt, og vi må ta små pauser med disse kjekke hobbytingene våre 🙂 Så kommer vi nok sterkere tilbake ♥

    3. Gratulerer med dagen som har vært. Hyggelig å lese igjen om deg. Fint at du koser deg til tross for utfordringer.
      Ja, man skal ikke gi opp. Må finne lyspunkter i hverdagen🥰

    4. God sommer…kos deg med det du kan. Blogg er bare blogg og du har masse venner der du bor. Du er heldig….Synes du får utrettet mye jeg.
      Sommerklemmer herfra….

      1. Tusen takk ♥ Ja, jeg har gode dager, og mindre gode dager. Sommer og sol hjelper veldig på 🙂 Og jeg fyller dagene med det jeg klarer 🙂
        Fortsatt god sommer til fine du ♥ Sommerklemmer til deg også ♥

    5. Hei på deg!
      Man må gripe an dagene så best man kan på sin måte og ikke etter andre sine forventninger 🙂 Og av og til må egne forventninger også dysses kraftig ned…. sånn er det…. og jeg kjenner også på det for tiden… må ta det rolig 🙂
      Fine bilder og fint innlegg om deg dette, Eva – og man trenger ikke blogge hele tiden…. Jeg har av og til lurt på om eg skulle kutte ut blogg… men er i drivet ennå… så da fortsetter jeg litt i samme duren en stund til – fordi jeg KAN og LIKER det 🙂

      Nyt dagene og vennene og plei helsen og livet generelt <3

      Jeg er ikke så glad i varmen – og her er det veldig varmt for tiden… så jeg finner meg skygger å sitte eller tar med en bok ut og leser om jeg skal sitte i sola 🙂

      klem

      1. Hei fineste ♥
        Ja, dysse ned forventninger må gjøres hele tiden, både egne og andres. Så det skal balanseres riktig, rett og slett.
        Jeg håper ALDRI du kutter ut den utrolig fine bloggen din ♥ Jeg følger deg, og selv om jeg ikke kommenterer så mye nå for tiden, er jeg likevel innom og leser litt, og ikke minst, ser på bilder ♥ Men det er jo selvsagt en selv som bestemmer. Jeg har valgt å bare ta mange og lange pauser, så regner jeg med å komme sterkere tilbake når jeg mestrer livet litt bedre 🙂
        Alle er ikke så glad i varmen. Jeg elsker den, det er da jeg nesten ikke har smerter, det er da jeg har ferie 🙂
        Nyt alt som er godt for deg ♥ Gode klemmer ♥

    6. Kjempekoselig med ny bloggoppdatering fra deg, og kjempefine og koselige bilder 😊

      Viktig å se an dagene å tenke på formen. Noen dager må man bare ta det med ro, og da er det bare å lytte til kroppen ❤❤❤

      Hvis man presser seg selv å blogge ofte tror jeg man mister lysten, så derfor blogger jeg selv når jeg har tid og lyst.

      Du må nyte dagene ❤😊

      Ønsker deg en kjempefin torsdag ❤😊

      Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

      1. Tusen takk for det ♥
        Ja, viktig å tenke på dagsformen, og veldig enig i at hvis man presser seg til å blogge, så kan man miste lysten. Da blir det jo jobb da.
        Jeg nyter dagene, og det håper jeg du også gjør, selv om du har hatt litt trøbbel (ja, jeg leser litt blogg ser du, selv om jeg er dårlig på å kommentere for tiden).
        Gode klemmer og fortsatt god sommer ♥

    7. Utrolig hyggelig å lese innlegg fra deg 🤞 Noen ganger så må man bare prioritere det som er viktigst for seg selv. Gratulerer igjen med dagen som var og nyt varmen og sommeren, det gjør jeg ♥️☀️ Sommerklem

      1. Tusen takk for det ♥♥
        Ja, noen ganger må man prioritere det som er viktigst og mest fornuftig.
        Her nytes varm og god sommer, men nå har regnet kommet, så får forsøke å nyte det også. Det trengs nok 🙂
        God sommerklem til deg ♥

    8. SÅ koselig å lese skriverier i bloggen din igjen, Eva! 🙂 Du stråler og smiler så fint på alle bilder. Jeg vet at det krever sin kvinne, men det er nok en av grunnene til at du har så mange venner også. Læreren min i første klasse skrev dette i minneboka mi: Smil og vær glad for hver dag som går, så skal du se hvor mange venner du får. Dette lille verset har nok blitt en del av meg, og kanskje er det en del av deg også. 🙂 🙂 🙂

      1. Tusen takk, kjekt at du kikker innom ♥
        Ja, det verset er også en leveregel egentlig. Eller burde være det. Så jeg lever mer enn gjerne etter den 🙂 Jeg smiler ofte og mye, fordi jeg selv også blir glad av det. Det gir en god følelse. Så da har vi nok begge dette tenker jeg ♥

    9. Det er utrolig viktig med de “små” hverdagsgledene”. En tur med venninner, et kafebesøk, en tur på stranda. Å bare sitte alene er ikke bra i lengden. Jeg gjorde det mye i vinter. Nesten mer enn jeg “måtte” også. Det var ikke sunt for sjela. Nå i sommer har det blitt mer sosialt igjen, både fordi det er lavere smittetall og fordi jeg er fullvaksinert. En kan ikke være så redd for å leve at en ikke klarer å leve i det hele tatt. Fortsatt God Sommer til deg! Håper det er brukbart vær hos deg også!:)

      1. Jeg har tenkt så mye på deg Kari, gjennom vinteren og med de høye smittetallene i Oslo. Jeg er så glad for at vi nå endelig kan begynne å leve litt igjen. Og det å være fullvaksinert er jo betryggende, men helt trygg kan man likevel ikke være, så best å være forsiktig.
        Jeg har det svart på hvitt at selv om jeg er fullvaksinert må jeg være ekstra forsiktig fortsatt, for mest sannsynlig er det ikke blitt dannet nok antistoffer i min kropp. Kjipt. Men jeg venter på svar etter å ha tatt antistoffprøve. Håper svaret snart foreligger. Litt leit at det var midt i fellesferien. Ekstra lenge å vente da.
        Fortsatt god sommer til deg også, nyt av hele ditt hjerte ♥♥

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg