REPARASJONSALDEREN

Ja, tro det eller ei, men reparasjonsalderen har kommet for å bli hos meg. Og jeg er ikke alene om det.
Dere som er unge og friske, nyt de unge dagene av hele deres hjerte. For en vakker dag når årene siger på vil de fleste oppleve slitasjer, feil og mangler hos seg selv.

Jeg vet det av erfaring. For da jeg selv var ung, og vitnet mine foreldre som begynte å slite med forskjellige ting, da tenkte jeg nok ofte at det der opplever nok ikke jeg.

Men her sitter jeg, og skjønner at jeg ikke kan skylde alt på den kroniske sykdommen jeg har.

Og akkurat det lærte jeg da jeg gikk på kurs om ME. At det å ha ME, må ikke bli en hvilepute for alt man har og får som gjør vondt. For selvsagt kan det oppstå andre ting også, akkurat som med alle andre mennesker. ME kan jo ikke ta skylden for alt av dette.

 

Jeg sitter her litt tankefull, og funderer på dette med sykdom og alder. Og jeg kommer frem til at ME nok har vært en aldri så liten hvilepute. For enkelte ting tenker jeg faktisk: “dette er nok ME”. Men jeg har begynt å bli litt mer fornuftig. For enten det er pga ME eller andre ting, så kan det jo være hjelp å få.

Nå har jeg jo lært at det meste med ME må jeg bare akseptere inntil videre. Men jeg har også bestemt at alt det andre, hva det enn er, det må jeg få hjelp til. Og sånn gikk det til at jeg valgte å oppsøke legen for et vondt kne.
Jeg elsker å gå tur. Men kneet har vært trøblete i lengre tid, og turene ble sjeldnere.

Og med kneet har jeg nå vært gjennom røntgen og MR. Og MR viste noe galt. Og det var dette som fikk meg til å tenke på reparasjonsalderen. For det er jo der jeg er akkurat nå. Menisken i kneet er en smule sliten. Den er ikke røket, så jeg trenger ikke operasjon, men den er slitt.

Reparasjonsalderen….jeg er 51, det passer jo godt. Jeg husker jo foreldrene mine og det de måtte få reparert. Og nå er jeg der selv. Tenk, det skjedde faktisk meg også 😮 Det hadde jeg ikke trodd.
Joda, ettersom jeg ble ordentlig voksen, forsto jeg jo at jeg nok ikke var blant dem som kom til å slippe unna. Det er en del ting som etterhvert trenger å repareres. Men kneet er det viktigste.

Konklusjonen er at jeg skal oppsøke fysioterapeut og trene opp lårmusklene. Det vil visst ha en god effekt.
Men orker jeg det da?

Jeg får nå først oppsøke fysioterapeuten og se hva slags treningsprogram jeg skal gjennom. Og evt. tilrettelegge det sånn at det ikke stjeler absolutt alt jeg har av energi. For det er faktisk en reell frykt jeg har, at jeg skal måtte trene noe voldsomt, og så ender jeg opp sengeliggende resten av dagen. Men jeg velger å være opptimist, og tro at dette her nok bare er snakk om enkle øvelser.

Jeg liker ikke denne reparasjonsalderen. Jeg liker å være 51, det gjør meg ingenting. Men at ting i kroppen begynner å bli slitt, den tanken er jeg ikke helt fortrolig med….enda.

Men jeg er jo ikke alene. Dette gjelder veldig mange. Selv om det er en mager trøst. Skulle nok ønske vi slapp litt billigere unna 🙂

Da er det bare til å sette i gang å reparere, for livet er fortsatt verdt å leve, og vi skal ha mange gode år igjen ♥

 

Ha en herlig helg ♥

 

#reperasjonsalderen #helse

13 kommentarer
    1. Ja, du har ikke noe valg, kneet må jo ,om du skal gå de fine turene dine. Men jeg forstår at du er engstelig. Jeg tror det går helt fint. Ja, den alderen, den alderen. Enda har jeg vært heldig, men jeg kjenner mange som er yngre en meg, de har byttet hofter og knær, operert for grå strær og fikset skuldre. Etterpå er de så glade for at alt fungerer igjen. Ønsker det all lykke til med det hele.Klem 🙂

      1. Ja, det er jo fantastisk hva som faktisk kan gjøres i dag, for å reparere oss 🙂 Og du er heldig ja, og forhåpentlig fortsetter du å være heldig. Det er jo ikke alle som skal måtte repareres heldigvis 🙂
        Tusen takk for det, og klem til deg ♥

      1. Jeg liker alderen min, heldigvis. Liker bare ikke at ting svikter 🙂 Men som du sier, det kan jo skje yngre mennesker også 🙂 Vi får være glad at vi lever og at så mye faktisk kan gjøres 🙂
        Klem ♥

    2. Jeg var 46 og 47 dag jeg var nødt til å bytte ut et og et kneledd. Hadde hatt veldig vondt i mange år. Og tilslutt hadde jeg ikke noe valg. Hadde det ikke vært mulig å bytte så hadde jeg sittet i rullestol i dag. Så mye løse deler, forkalkninger og slitasje var det inne i knærne. Det ble et nytt liv med nye knær😁
      Håper du får orden på kneet med trening😊
      Ønsker deg en flott kveld😙

      1. Helt fantastisk at det går an å bytte ut deler. Jammen må vi tilskrive forskningen all ære ♥ Veldig glad for å se at du fikk en ny tilværelse med nye kneledd ♥
        Selv har jeg en sykdom i knærne, som jeg ikke engang husker navnet på, for den er så sjelden. Så jeg har slitt mye med dem. Men nå når skotøy og sånt er så godt utviklet, så kjenner jeg ikke så ofte noe til den sykdommen. Og spesielt ikke når jeg også bruker innleggssåler i skoene mine. Så satser på at treningen vil gi frukter i tillegg med dette nye her 🙂
        En flott fredagskveld til deg også ♥

    3. Kjedelig å komme i reparasjonsalderen …. men det er godt ting kan repareres. Jeg har ikke kommet dit helt ennå, men snaaart runder jeg jo 50 så… klemmer <3

    4. Ja, velkommen i klubben! 😅 Har vel foreløpig ikke reparert så mye. Bortsett fra de grå stærene… men jaggu kjenner jeg godt på det der at jeg ikke er ung lengre. Ligger femmer foran deg da.

      God helg fra meg til deg. 🌸 Kos deg.

    5. Reparering kommer gjerne med alderen for veldig mange. Kneet er viktig, må du operere det? Er det bestemt?
      I familien min har det vært en del bytting av hofteledd i 70-årsalder, i generasjonen før moren min.
      Uansett, kirurger i dag er mirakelarbeidere. De klarer alt mulig, og det er bare å ta av seg hatten for.
      Jeg ønsker deg en god kveld med en skikkelig lang klem, Eva <3 🙂

    6. Ja, rart det der hvordan ting plutselig endrer seg i kroppen med alderen.
      Nå kommer det jo ikke plutselig , mer snikende etter år med bruk av denne kroppen.
      Snart 58 år så merker jeg det ja. Og nå må jeg bare finne ut hva som er hva 😳😁🙂❤

      1. Ja, kroppen endrer seg med alderen, vi blir stivere og stølere og får mange slags vondter. Greit å finne ut litt, i tilfelle det er noe å gjøre med det 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg