ROSA PRAKT PÅ TERRASSEN / PINK BEAUTY ON THE TERRACE

I vår kjøpte jeg en Bougainvillea til å ha på terrassen. Dette er egentlig en tropisk plante, men siden jeg har overbygget terrasse, med dører som kan lukkes, så er det nesten mer som et drivhus, og også skjermet om vinteren. Da har jeg et lønnlig håp om at planten skal klare å overvintre.

This spring I bought a Bougainvillea to have on the patio. This is actually a tropical plant, but since I have a covered terrace, with doors that can be closed, it is almost more like a greenhouse, and also sheltered in the winter. Then I have a secret hope that the plant will be able to survive the winter.

 

Da jeg kjøpte den, hadde jeg lest meg opp på at planten ikke likte å bli flyttet. Da ville den miste alle blomstene. Så jeg var forberedt på det. Men blomstene satt på ganske lenge før de begynte å falle av. Og til slutt så den ganske lite frodig ut. Etterhvert oppdaget jeg at den faktisk vokste likevel. Og så la jeg merke til noe som så ut som nye blomsterknopper. Gjett om gleden var stor når jeg så at det var mange sånne knopper?

When I bought it, I had read that the plant did not like to be moved. Then it would lose all the flowers. So I was prepared for that. But the flowers sat on for quite some time before they began to fall off. And in the end, it looked pretty lush. Eventually I discovered that it actually grew anyway. And then I noticed something that looked like new flower buds. Guess if the joy was great when I saw that there were many such buds?

 

Og nå er planten proppfull med blomster igjen. Og planten er så og si rosa.
Og det er faktisk det hvite som er blomsten. Det rosa er bare blader som vokser i en krans rundt den lille unselige hvite blomsten. Men for en vakker kontrast ♥

And now the plant is full of flowers again. And the plant is practically pink.
And it is actually the white that is the flower. The pink is just leaves that grow in a wreath around the small unassuming white flower. What a beautiful contrast ♥

 

Her har ikke den hvite blomsten sprunget ut enda.

Here the white flower hasn’t yet come out.

 

Og for å demonstrere størrelsen, så må jeg jo får være med i buketten jeg også 🙂 Planten har blitt større og mer frodig enn den var da jeg kjøpte den. Og jeg håper virkelig at den vil overleve kommende vinter.

To demonstrate the size, I need to join the bouquet myself 🙂 The plant has grown much bigger then it was when I bought it. And I truly hope it will survive the comming winter.

Jeg ønsker deg en god helg ♥

I wish you a good weekend ♥

 

12 kommentarer
    1. Wow! Grønne fingre har du!
      Nydelig blomst, og det er skikkelig gøy når man lykkes og de blir så flotte og frodige som den bouguainvilleaen du har der😍👍
      Jeg elsker å stelle med blomstene på terrassen, men i år er det ingen som har rukket å bli skikkelig fine og frodige, – været i juli var jo begredelig.
      Men kanskje det hjelper på med litt varme om den varer en stund nå🤞😊
      Kos deg med de vakre fargene!🌸🌸🌸

      1. Takk ♥ Fingrene mine er ikke spesielt grønne, men den bougainvilleaen, den har jeg visst godt lag med. Jeg har drueranke også. Men i år er den litt trist. Så vet ikke hva som kan være galt. Har bare to druer på den. I fjor hadde jeg 12 klaser. Så noe har skjedd. Og ja, den begredelige juli merkes på både planter og folk.
        Vi satser på at det blir varme en stund fremover nå ja.
        Ha en nydelig lørdag ♥♥

    2. Den er helt fantastisk. Elsker disse blomstene..Det er jo en del av sydenturen også og nyte disse vakre…
      Sydenturen gikk til deg i år…
      Gratulerer med flott plassering! Gøy – klemmer…

      1. Hihi…ja, Sydenturen gikk til meg i år 😀 Veldig kjekt med denne planten. Jeg har vært full av beundring hver gang jeg har kommet over denne i Syden, og nå har jeg den jammen selv også ♥ Håper den overvintrer.
        Tusen takk for det. Veldig gøy med en så god plassering på lista ♥
        Klemmer ♥

    3. Gratulerer med flott 38 plass på bloggsiden 😀

      Og denne fargen er lekker både i blomster og til deg 😀 klem og god lørdag!

      1. Tusen takk ♥
        Jeg er veldig fornøyd med den planten, og gjør tydeligvis noe riktig. Tror det er en fordel at den faktisk tåler å tørke litt 😉 Men jeg passer på den, for jeg liker den veldig godt 🙂
        God helg ♥

      1. Ja, det kan jeg tenke meg at dere hadde. For der er nok klimaet en del anderledes enn her, og sikkert lettere å få til 🙂 For meg en tropisk plante som gjør mitt eget uteområde til en oase 🙂 Tusen takk ♥

      1. Takk for det. Er nok bare grønne med den planten, ikke så mange andre. Men jeg forsøker i alle fall 🙂
        God klem til deg og ♥

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg