ROT OVER ALT

Merkelig nok gjorde jeg et par rare valg like før coronakrisen ble kastet over oss. Jeg besluttet at vi endelig, etter lang tids prat og planlegging, skulle gjøre alvor av å bygge kjellerstue. Lite visste jeg at coronakrisen ville bli et alvorlig faktum like etter vi hadde satt i gang og opprettet unntakstilstand i vårt eget hjem. Joda, vi hadde jo hørt om kaoset i Kina, men i min naivitet, så trodde jeg jo ikke at vi skulle få det problemet kastet over oss sånn her hjemme. Jeg tenkte at det sikkert ville komme hit, men ikke at det ville bli så ille som det faktisk har blitt.

Men altså, kjellerstue har vært en drøm i noen år. Jeg har hatt en provisorisk kjellerstue, som ikke har vært spesielt innbydende. Det er rett og slett et uinnreddet kjellerrom, altså ren betong, hvor jeg har dekket noen av veggene med gardiner og bokhyller. Så der inne har jeg hatt bibliotek, kontor, kjellerstue, og kombinert gjesterom. Roterommet, var navnet på det rommet.

Nå skal det snart døpes kjellerstue.

Så vi satte i gang å tømme rommet. Og alt ble plassert litt her og litt der. Og det betyr at det står noe sånn omtrent over alt. For det var usannsynlig mange ting som var stappet inn i det lille rommet. Noe har jeg fått solgt da, til tross for virusfrykt og diverse. Men der gjelder det jo bare å være kreativ. Så slipper man å møte vedkommende kunde. Det har gått helt fint.

Men så er det alt rotet det blir av sånt da. Når ting står over alt.

Oppe i gangen utenfor stuen og mitt soverom, er det stablet esker og ting og tang. Og på badet har jeg rigget til et lite tørkestativ. Det pleier å stå en helt annen plass. Og badet mitt er ikke stort, så da er det et ørlite tørkestativ som gjelder.

Gangen nede i kjelleren er også stappfullt av ting. En salig blanding av ting jeg ikke fant plass til andre steder, pluss litt byggerot. Det går greit akkurat der, foreløpig, for ungene som har soverom her nede i kjelleren, er ikke her akkurat nå likevel. Men de kommer hit på onsdag.

Og så er det jo det da, soverommene til ungene, også de stappfulle av ting og tang. Daniels rom er ikke så ille. Bare et bord, pluss litt smårot på senga. De småtingene fjerner jeg fort.
Men Amalie har det litt mer stusselig. Der inne har vi plassert et TV-bord, en Billy bokhylle som ligger, det er ikke høyt nok under taket til å ha den stående, og et vitrineskap som normalt henger på vegg. En kontorstol, og en annen stol. Så for å si det sånn, hun har en smal stripe å gå på for å komme seg til senga si.
Og så har jeg jo også en bod i kjelleren, som også er litt vanskelig å komme seg inn i for øyeblikket. Hver gang jeg skal åpne fryseboksen må jeg ommøblere litt.

Så er det selve roterommet da, som skal bli kjellerstue. Prosessen er i gang. Ingenting trengte å rives, bortsett fra litt greier rundt vinduet. Men det blir jo litt rot uansett, for verktøy og alt man skal bruke i byggeprosessen er jo naturlig i akkurat det rommet. Så sånn sett er det rommet nesten det ryddigste 😀

Kjellerstua blir ikke stor, men den blir koselig når den er ferdig 😀

Det aller meste som var i roterommet, har nå blitt pakket i esker og satt ut i garasjeboden. Det er ikke optimalt, for der er det litt fuktig luft, siden boden ikke er isolert. Og den fuktige luften har gjort at pappeskene har myknet og falt litt sammen. Men jeg har ikke hatt noe valg likevel.

Til og med terrassestuen min er innvadert av rot.

Så er det jo da sånn, at rot som dette på alle bildene her, og byggesjau og sånt, det stresser meg noe helt sinnsykt. Vi hadde et tidsskjema, det skulle være ferdig til 1. mai. Men etter bare noen få dager fikk jeg helt noia, og begynte å blir dårlig. Og da vet jeg jo, i fra tidligere erfaring, at dette ikke går å ha det sånn frem til 1. mai.

Og så kom jo coronakrisen på toppen av det hele, og folk skal liksom holde seg hjemme og innendørs. Jeg kan ikke engang flykte ut fra dette marerittet. Så derfor har jeg speedet ting opp litt. Jeg leier inn en av mine bestekamerater, som er tømmermann, så kan i alle fall han gjøre den jobben som for andre hjelpere kanskje er litt mer tidkrevende. Da blir det snart klart til å male, og så kan vi legge takplater til helgen, og deretter gulvet, og til slutt listene 🙂 Så kanskje vi blir ferdige nesten en måned før først prosjektert? Det hadde ikke vært meg i mot for å si det sånt 🙂

Men en ting vil vi måtte vente litt med, og det er det elektriske. For elektrikeren jeg bruker, er ganske opptatt. Så da får vi bare vente. Vi får ta i bruk kreative løsninger om rommet skal brukes innen det elektriske er på plass. Men det er helt greit. For vi trenger ikke elektrikeren for å møblere å få ting litt mer på plass og tømme andre rom som skal brukes de neste ukene.

Det blir bra til slutt, så får jeg bare holde ut så lenge 🙂

11 kommentarer
    1. Ser at det er omtrent like mye rot hos deg som hos oss for tida. Etter vannskaden ble ting og tang flyttet hit og dit, fordi gulv og tak skulle rives. Men det er godt å vite at alt blir i orden igjen, en vakker dag… Veldig lurt av deg å sette fortgang på ting med å leie inn en tømrer. Når man bor lenge i det samme huset, blir det alltid mer ting og tang proporsjonalt med antall år man bor der… 😀 Kanskje du snart har nok til et garasjesalg? Hihi… Jeg har planer om et garasjesalg den dagen vi skal selge huset vårt og finne ei leilighet hvor vi kanskje vil ha en brøkdel så mye plass. 🙂 Kos deg i rotet i visshet om at det blir “ordning” til våren! 😀

      1. Ja, det er rart hvor mye vi faktisk egentlig samler på. Og jeg sliter litt med å kaste også. Jeg har veldig mye bøker, så nå har jeg fått sortert ut noen som jeg har lagt til salgs, men det er myyye igjen enda. Og salget går ikke akkurat godt 🙂
        Garasjesalg ja, har jo fått brukt finn.no litt, og det har hjulpet bra 🙂 Til våren er nok alt i orden igjen håper jeg ja 😀 Da skal vi være utendørs uansett, og nyte uteværet de dagene det er mulig 🙂

    2. det blir bra til slutt ja,så får en bo i litt rot en stund,vi skal ta kjøkkenet,jeg tenkte gulv og vegger,men mannen sier kjøkkeninnredning må ned ,da ryker flisene og tak skal også skiftes,ergo full renovering men ikke nye skap,heldigvis har vi ikke begynt,vi tenker det må bli litt sommer så vi kan lage middagen vår ute :=) lykke til,blir kjekt dette

    3. Tenker du gleder deg til det er over! 🙂 Og da glemmer en fort alt kaoset som var … Her har jeg et rom som ser sånn bomba ut, pluss hele loftet. Begynte så bra, men mista piffen. Forskjellen er jo bare at det bor ikke noen på det rommet. Og loftet er det ingen som ser. Ellers sliter vi mer med hundehår enn kaos i resten av rommene. Men det må vi jo bare leve med så lange vi vil ha hund. 🙂 Lykke til og god mandag til deg.

    4. Når man skal pusse opp eller gjøre noe hjemme blir det mye kaos, men heldigvis er det bare midlertidig. Ja denne Korona epedemien har virkelig satt hele verden på hold, og ingenting er lenger som det var. Spørsmålet er om det noen gang blir det, og kanskje dette er tiden for å tenke nytt 😉

    5. Blir litt kaosn under oppussing ja.. derfor jeg ikke er så glad i å pusse opp..hehe.. 🙂 Koselig med ei kjellerstue..vi hadde da vi bodde i huset.. her i leiligheten er det ingen muligheter for noe slikt.. 🙂 Tenker det blir fint hos deg jeg..lykke til med prosjektet.. Klem <3

      1. Ja, rot må man være forberedt på, bare at jeg blir faktisk syk av det. Ikke at jeg er så ryddig av meg, men alt med måte liksom 😉
        Gleder meg veldig til det er ferdig, og det er ikke lenge til 🙂
        Gode klemmer til deg også ♥

    6. Hihi, slik er det i kjelleren hos meg enda jeg ikke pusser opp. Gammelt skrot vi må gå gjennom , men ikke i dag 🙂

    7. Sånt er ikke lett. Men det blir sikkert superfint etterpå. Jeg liker ikke oppussing i det hele tatt, men det må til. Når alt skal ryddes ut av et rom blir det som du sier rot overalt. Vi pusser opp gangen nede nå og det er bare på den enkle måten med maling. Men alt må jo ut og alt må vaskes både her og der. Men det begynner å bli fint. Nå tenker jeg litt ommøblering. Rart det der, jeg har ingen bilder av hvordan det var. Dumt egentlig, for det er jo gøy siden å se hva som var, og hva det nye gjorde med rommet. Lyst blir det i hvertfall. Lykke til med ditt. Klem 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg