SÅ ER JEG I GANG IGJEN

Det ble en 2-ukers pause fra turgåing på meg. Helt ufrivillig. For egentlig var planen at jeg skulle gå turer og kose meg i påsken. Men istedet fikk jeg en betennelse i hofteområdet, som satte meg ut av spill. Og som om ikke det var nok, så havnet jeg på sykehuset med blålys igjen også. Jeg hadde jo en sånn tur 2. juledag, og lå inne 5 døgn. Nå fikk jeg en sånn tur igjen 2. påskedag. Men denne gangen slapp jeg unna med 2 døgn.

Så har jeg lovet både i øst og i vest at jeg skal begynne turgåingen igjen forsiktig. Veldig forsiktig. Og jeg grublet fælt på hvor jeg da skulle gå tur, uten at det ble kjedelig?

Svaret ga seg selv da jeg skulle kjøre sønnen min til universitetet i morges. Turen bare MÅTTE bli i Stavanger botaniske hage, som ligger rett ved universitetet. Det er år og dag siden jeg var der sist. Og selv om våren har hatt en tung start, så tenkte jeg at det helt sikkert var noe som var begynt å spire i den botaniske hagen.

Og jeg fikk rett ♥

Det ble noen bilder fra denne turen. Og jeg beklager at min hukommelse på alle plantenavnene er så og si fraværende. Men vakre er de likevel 🙂
Bare se her

 

Disse her er jo ikke helt nyutsprungne. Det er jo juleroser. Sånne har jeg hatt til pynt på vinterstid på trappa mi selv. Men ikke denne vinteren da. Nydelig farge på dette eksemplaret her ♥

 

Det var flere eksemplarer av Rhododendron som var i full gang.

 

Denne her har jeg sett på hagesentrene i alle fall, men jeg vet ikke hva den heter. Den er allerede i en fin rosa knopp.

 

Innimellom var det også et yrende fugleliv. De er travelt opptatt nå om dagen, fuglene 🙂

 

Fine benker var det også stilt opp noen plasser. Her ser det fint ut å ha med lunsj og spise 🙂 Jeg var jo litt tidlig da, så jeg måtte hatt med frokost 🙂 Og solen var ikke kommet til akkurat dette punktet så tidlig på denne dagen 🙂

 

Det var også mange benker langs veiene, hvor man kunne ta seg en liten hvil, og bare nyte landskapet.

 

Og landskapet er et vakkert skue, selv på denne tiden av året 🙂

 

Sukk….vakre farger ♥

 

Og se på denne skjønnasen her da ♥ Det løp flere sånne rundt omkring. Ja, noen sov fortsatt, mens andre var i full sving med dagens aktiviteter.

Søte, ikke sant?

 

Ser man godt etter, vokste det mye fint imellom visne blader fra forrige året.

 

Disse syntes jeg også var så vakre. Vet ikke hva de heter. Men det så ut som de allerede var begynt å visne, så kanskje dette er noe ala julerose det også?

 

Disse kjenner jo alle. Nydelige og gule, og et sikkert tegn på en vår som er godt i gang 🙂

 

Disse her er i samme familie. En sort Narsisser. De var litt kule synes jeg 🙂

 

Denne her, som jeg tror heter ett eller annet med Timian, har jeg selv i hagen min. Jeg ble imponert når jeg så hvor stor denne på bildet er. Håper min også blir så stor en gang 🙂

 

Denne her skjønnasen her var ikke helt våken enda. Den våknet først når jeg forsøkte å gå helt innpå. Da hoppet og spratt den raskt avgårde.

 

En paviljong fant jeg også. Og den kan være fin å søke ly inni hvis været ikke er på sitt beste.

 

Her er jeg mot slutten av turen. Nå har solen begynt å komme over lia.

 

Jeg synes disse skiltene her var så fine. De står plassert ved de forskjellige inngangene til hagen.

 

Jeg ruslet litt oppover skogsveiene også. Bare for å kikke litt, og få litt friluftsfølelse. Men etterhvert kjente jeg at nå var det på tide å runde av og kjøre hjem. For jeg hadde jo lovet å starte opp igjen forsiktig.

 

Turen opp i skogen ble belønnet med enda et syn jeg ikke ser hver dag. En hakkespett. Ja, jeg vet det finnes forskjellige. Men jeg er ikke noen fuglekjenner. Og denne røpet seg med hakkingen i denne stolpen. Så da er det en hakkespett av en eller annen sort. Og for meg ble det i grunnen toppen på en eksotisk opplevelse. Det å få se dyr og fugler jeg ikke vanligvis ser ♥ Veldig gøy var det. Zoomet maks inn på denne, som jeg ikke hadde lagt merke til hvis det ikke var fordi den hakket iherdig på stolpen, og det ga gjenklang i lia 🙂

Så var dagens tur over, og jeg kan si meg vel fornøyd med det. Jeg koste meg med å se at våren begynner å få farge. Det var jammen på tide.

I dag har det vært nydelig vær. Og sånn skal visst så og si resten av uka bli også. Enn så lenge. Så her nytes hver solstråle maks ♥

Har våren kommet til deg?

Ha en herlig fin uke ♥

 

 

16 kommentarer
    1. Botanisk hage i Oslo pleier jeg å ta meg en tur ved pinsetider. Da blomstrer duetreet med store hvite blomster.. det er så fredelig å rusle rundt for å kikke på blomster.

    2. Så herlige bilder og farger. 😀
      For ikke å glemme kaniner, og hakkespett.
      Var jo et flott sted å gå dette. Fint å starte slik, og godt du er bedre igjen.
      God klem 🥰

    3. Så mange fine bilder du fikk tatt på turen din 🙂👍
      Om jeg ikke tar helt feil, så er dette en flaggspett. Jeg er litt ambivalent når det kommer til denne fuglen… visst er den fin, men i fjor så tok den vel alle fugleungene i de 2 kassene vi har. Det var en tvilsom opplevelse å sitte på verandaen og se på at den stakk hodet langt ned i fuglekassa og kom opp igjen med en liten meis i nebbet🤮. Jeg ropte som en gal og klappet i hendene, men det hjalp ikke😢

    4. det var trist å lese att du sliter så med helsen og måtte ha en ny runde på sykehuset,best å ta det roligere ja .
      Botanisk hage ,lenge siden jeg har besøkt det også men det gir en sjelefred å vandre i slike hager ,den store lilla blomsten du trodde kanskje tilhørte julerose familien er en stor kubjelle ,jeg hadde den i hagen en gang ,men jeg har kvittet meg litt etter litt med stauder ,har ikke helse til å stelle dei beddene

    5. Det var kjempenydelige bilder du har tatt 😊

      Huff da så trist at du sliter så mye med med helsen, og måtte ha en ny runde på sykehuset ❤❤❤ Håper du virkelig får bedre dager nå ❤❤❤

      Ønsker deg en kjempefin mandag, og ei kjempefin og god uke ❤😊

      Purr, purr, og klem fra Toril og kattene

    6. Det skal ikke være lett gitt..mange plager og utfordringer du har…<3 Fint du kan bevege deg litt igjen ..og for et flott sted med vakre motiver ..og du tar jo så fine bilder <3 Snødde litt her i natt…men ellers er våren kommet godt i gang her med blomster og det begynner å dukke opp noen grønne felter her og der… Ønsker deg ei fin uke videre…Klem <3

    7. Ohhhh! Så bra at du fikk dra en tur dit, slik at jeg fikk en gratis omvisning der. Så vakkert det er. Så synd at det er så langt unna hos meg:)
      Tusen takk for bildene og fortsatt god bedring:)

    8. Så godt å se du er ute på tur igjen. Nydelige bilder og så fine kaniner! Sånne steder å besøke er gull. Ønsker deg fine dager i våren. Klem fra meg 🙂

    9. Så flott tur på morgenkvisten! Og vakre bilder! Hadde vært koselig å fått fulgt deg på turen på ordentlig, men fint å være med gjennom bildene og opplevelsene dine også! 🙂 Synd deg langsomt, og nyt øyeblikkene videre! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg