SÅ KOM JEG MEG TIL LEGEN

Dette bildet sier alt egentlig. Vi tar vår helse og våre liv som en selvfølge, og tenker ikke over at en vakker dag kan “tragedien” ramme som lyn fra klar himmel.

Nå har jo jeg fått min diagnose (ME). Og den kom ikke over natten, for å si det sånn. Ikke kom sykdommen brått heller. Den kom snikende. Og med den snikende utviklingen, kom skammen, fortrengelsen, fordømmelsen og følelsen av å ha mislykkes.

I tillegg tok det mange år før jeg kom så langt at jeg overhodet fikk diagnosen og ble trodd innen helsevesenet også.

Det å gå til legen for meg nå, er ei dørstokkmil som nesten ikke er til å tenke på. Jeg skal virkelig ha vektige grunner for å gjøre det. I årevis gikk jeg til fastlegen og fortalte hvor utslitt jeg var, fortalte alt jeg ikke orket, fortalte om alle smertene mine, feberen jeg ofte har, og at alt bare ble verre og verre for hver gang. Den daværende fastlegen min bare trakk på skuldrene. Han visste ikke hva han kunne gjøre for meg. Og jeg var for syk til å kjempe.

Til slutt fikk jeg karret meg til å skaffe meg en ny fastlege. Og det er noe av det beste som har skjedd meg på helsefronten. Den nye legen var oppmerksom, interessert, og viste vilje til å hjelpe. Han lyttet, og han trodde på meg, og han var forskrekket over hvor mange år jeg hadde kjempet med dette. Det endte med at jeg fikk en diagnose mindre enn et år etter jeg trådte over terskelen der. Og diagnosen var satt av spesialist og etter visse viktige kriterier. Så ikke noe humbug på noen måte.

Men alle mine erfaringer med den forrige fastlegen min, har gjort at jeg er veldig forsiktig med å gå til legen. Det å gå til lege med noe som ikke synes, der har jeg fått en sperre. Jeg er så livredd for å ikke bli trodd, og å bli avvist. Så når jeg nå går til legen, så har jeg en lang liste, og da står mest sannsynlig de fleste punktene som “ikke synlige” plager, og minst en ting er noe jeg kan slå i bordet med, noe som kan sees med det blotte øye. For da har jeg jo ikke kommet dit helt forgjeves liksom.

Så i går satt jeg der, på venteværelset, og gruet meg.

Jeg måtte vente 10 minutter over tiden, så jeg fikk rikelig med tid til denne gruinga.

Da jeg ble ropt opp, var jeg takknemlig for at det snart var overstått.

Jeg innledet med at jeg hadde en lang liste…… Og legen fant frem penn og papir, og ba meg ramse opp. Han noterte, og forklarte at vi skulle gå gjennom alle punktene etterpå. Jeg regner med at det var hans måte å få oversikten på, og så tok vi det steg for steg når han valgte rekkefølgen.

Han er flink han legen. For mens jeg satt der og pratet, tok han meg på alvor. Absolutt alle tingene på lista ble tatt på alvor, og nøye gjennomgått.

Jeg har slitt med kneet en stund. Jeg tror i alle fall minst en måned. Husker ikke helt når det oppsto. Men kneet var den synlige tingen på lista mi, da jeg har en hevelse like ovenfor kneskåla. Den så han med en gang. Så jeg ble beordret opp på benken, for å en nøyere sjekk. Han trykket og klemte, vridde og strekte ut, og kom til en konklusjon. Betennelse. Det har jeg jo visst lenge. Men det er jo greit å få det bekreftet. Jeg er faktisk litt usikker på om han var helt sikker på dette med betennelse. For han skrev ut betennelsesdempende medisin, og så skal jeg komme tilbake om 2 uker. Og han nevnte at hvis det ikke er betennelse, så må jeg inn til røntgen og lignende. Men nå skulle vi prøve dette først. Så jeg er jo spent da.

Får forsøke å ta det litt med ro…sånn at ting får tid til å heles. Men det er ikke lett.

En annen ting på lista mi var stoffskiftet. Jeg har lavt stoffskifte, og er medisinert for dette. Men jeg har lyst å endre medisinen, å få en annen medisin. Lite ante jeg at denne jeg går på, er den eneste tillatt i Norge. Den jeg ville ha, må i såfall importeres. Grunnen til at jeg har lyst å forsøke en annen medisin er tungtveiende…nemlig vekta mi, og det omtrent nærmest umulige prosjektet å gå ned i vekt uten å sulte ihjel. Jeg har gjort det…ikke sultet ihjel da (bare nesten), men jeg mistet matlysten, og gikk ned 25 kg. Jeg har lagt på meg 12 kg igjen. Og vil ikke opp de siste 13 også, og kanskje enda mer. Jeg vil svært gjerne ned igjen. Legen forklarte meg om alle kroppstypene, og hvordan ting fungerer. Og alt ga jo mening. Dette er ikke en enkel sak å løse. Likevel ønsker han å forsøke å hjelpe meg. Så først skal ikke medisinen endres, men doseringen skal endres. Og så skal dette forsøkes i noen måneder. Og hvis det ikke gir resultater, så skal vi vurdere å importere den medisinen jeg vil forsøke.

NAV var også et tema. Legen bekreftet at han hadde sendt erklæring til NAV. Og når jeg var i dialog med NAV i dag, så har MYE løst seg på den fronten også. Jeg har fått utvidet avklaringspenger til mars neste år, så jeg er i den syvende himmel akkurat nå. Ganske så flott altså, at noe faktisk skjer av seg selv. Jeg venter nå på klarsignal for å søke på uføretrygd. Å gå ut i arbeid er helt uaktuelt sånn som ståa er nå. Men drømmen er jo å friskne til en vakker dag i fremtiden.

Så var det dette tungsinnet mitt da. Depresjonen min. For jeg har vært veldig nedfor nå i sommer. Det er ikke så synlig, men inni meg er det ganske svart. Og mye av disse tingene på lista mi, er med og bidrar til mørket inni meg. Og det hjalp ikke da sommeren lot vente på seg, og kun kommer i kortvarige bolker. Og når i tillegg kneet begynte å skape seg, da gikk ting litt i stå for meg, for å si det på en fin måte. Da kunne jeg nemlig ikke gå særlig tur, og turene mine er medisinen min mot depresjon. Så da ble tungsinnet mitt utviklet et hakk videre til depresjon. En situasjon jeg trives ekstremt dårlig med, og som jeg kjemper for å skjule. Jeg har følt meg såååå negativ de siste månedene, blogg og alt var det like før jeg bare slettet. Ja faktisk Facebook også. Og jeg har aldri før hatt sånne tanker. Men jeg kom heldigvis dit at jeg fant ut det fikk stå urørt en stund, til jeg kom på bedre tanker. Og her er jeg nå, på bedre tanker. Jeg sletter selvsagt verken bloggen eller Facebook. Hadde jeg gjort det hadde jeg nok angret bittert etterpå. Så jeg er forhåpentlig på bedringens vei nå, og at lyset snart kommer ordentlig på inni meg.

Det å bli hørt hos legen, og hos NAV, gjør at jeg våger å håpe på bedre tider. Og i tillegg skal jeg ha samtaletimer med legen, for å nøste litt opp de vonde tankene som gnager. Rett og slett bare få prate litt, med en person med medisinsk bakgrunn. En som forstår. En som ikke dømmer.

Jeg har jo flere venner jeg kan prate med, og som jeg prater med iblant. Og de dømmer ikke. Men de har kanskje litt problemer med å forstå likevel. De har ikke de erfaringene jeg har, og de har ingen medisinsk utdannelse som kan gjøre at de forstår kroppens og hjernens signaler. Så derfor er det godt å snakke med en “utenforstående” også.

Men for all del….det er ikke bare negativitet i livet mitt. Det er mye flott og positivt også. Jeg har fått noen gleder som virkelig varmer, og som gjør at jeg ser lyst på tiden fremover. Så alt er ikke helsvart. Der har jeg vært for mange år siden, og dit skal jeg ikke tilbake. Heldigvis har jeg evnen til å glede meg over de gode tingene. Og det er nok det som gjør at jeg ikke setter meg ned og blir passiv. For jeg har grepet tak i noen halmstrå, og jeg vet at mye er i endring til det bedre. Så jeg har absolutt troen på at mørket skal forsvinne snart.

I dag har jeg hatt besøk av en venninne, og så har et stort prosjekt på eiendommen min også blitt startet i dag….så nå er jeg frykteligt sliten, men også veldig opptimistisk 🙂

Om du har maktet å lese deg til endes i denne romanen dette ble, så er du mer enn god, og fortjener absolutt en klem. Jeg setter veldig pris på at du tok deg tid.
Jeg håper du har en fin kveld, og at kveldssolen skinner på akkurat deg ♥

 

#helse #depresjon

10 kommentarer
    1. Har lest og jeg kan jo sette meg inn i det du skriver..mye er felles og noe er ulikt..sånn er det jo..men å bli trodd og tatt på alvor med slike usynlige ting er det som “hjelper best”.. selv om det er dumt du har bestennelse i benet er det i alle fall en ting som kanskje kan gjøres noe med..og håper du får til litt småturer uansett.. Klem og gode ønsker fra meg <3

    2. Har lest til ende. Ja, man kan jo blitt misforstått mange ganger når det gjelder sykdom som man bare.seg selv som oppleves.
      God bedring til deg og håper at du får all den hjelpen du trengs.

    3. Ja dette kan jeg mye om. Depresjon er jo en del av stoffskifteproblematikken. Og desverre er det slik at etter noen år på medisiner er det mange av oss som sliter fortsatt. Medisinen erstatter ikke alle prosesser som det naturlige stoffskiftet gjør. Ofte vil ens eget stoffskifte synke når man får medisiner og derfor forverres symptomene. Depresjon, vektoppgang, dospringing. Muskel og leddsmerter, mageproblemer, søvn osv, men ulikt fra menneske til menneske. Jeg går på armour. En gammel type medisin fra svinekjertel. Kun spesialister skriver den ut og nå fås den ikke lenger på blå hos HELFO. Jeg var faktisk en av de aller siste som fikk. Enda mange har blitt mye friskere når de bruker den, flere har begynt i jobb igjen. Den er dritdyr når du ikke får den på blå. Selv går jeg på Balderklinikken i Oslo, har telefontimer, ca 1100 for en halvtime. Dyrt men jeg ble aldri trodd så jeg måtte gå privat for å bli tatt på alvor. Jeg gikk ned 5 kg når jeg begynte på armour og jeg legger ikke så mye på meg lenger. Har du sjekket jod? Det er superviktig, i tillegg til D-vitamin, b12 og folsyre

    4. Vet du hva. Jeg har lest alle ord og tenker på deg. Du er sterk og flott person og vakker innvendig og utvendig. Jeg heier på deg. Du har vært i kjeller, men nå er det stigen opp derfra som gjelder. Du har allerede tatt et par trinn. Så etterhvert har du klatret opp av den drittkjelleren. Du viser her at du greier det. Jeg har savnet bloggen din i sommer skal du vite. Klem fra meg og God kveld og natt.

    5. det var lett å lese hele romanen din,desverre er det flere som har vært uheldige med sin fastlege,har lest om det før,men jammen godt en kan bytte og få en som forstår og lytter og enda bedre hjelper :=) da krysser jeg fingrane og håper det er bedring for deg i nær fremtid stor goklem :=)

    6. Bra du ble tatt på alvor!!:-):-) Glad for å høre det! Og av og til er det helt nødvendig å skifte fastlege. Du hadde en lang liste stakkar, og så utrolig kjipt at de bare tar inn en medisin i norge til stoffskifte som du reagerer på. Det er jo ikke unormalt med noen medisiner å legge på seg, men ofte finnes det jo nettopp andre der man slipper det problemet.. For det er så kjipt med slik bivirkning med vekt og matlyst, hvertfall hvis det i stor grad plager den det gjelder. . Så stå på med den importerte medisinen dersom det ikke vises snarlig endring. så bra legen din ikke var helt imot det. (Men vil tro at hvis man først har en bivirkning så har man det, bare at den muligens blir svakere og mindre belastende med redusert dose. Mens en annen medisin kan være kanskje være fri fra denne bivikningen. Vet ikke..:-)) Jeg håper alt blir bedre for deg!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg