SÅNN BLE CORONA17. MAI

Denne grunnlovsdagen ble noe helt annet enn noen grunnlovsdag jeg har feiret før.

Faktisk så ble den såpass lite stressete at den passet helsa mi utrolig godt. For første gang, “null stress” 🙂

Alle årene tidligere har også vært kjekke, men enkelte år har også vært veldig travle på 17. mai. Det er en av de kjekkeste dagene i året, og også en av de mest slitsomme. Den og julaften, faktisk. Men i dag har vært helt anderledes. Jeg har hatt det veldig kjekt, men også veldig rolig. Og føttene mine er nok enormt takknemlige for det 🙂
Ja, hele kroppen er takknemlig. Og likevel, så kjennes det i alle ledd og muskler nå. Og jeg er ganske så segen, og øyeblikk klar for senga 🙂

For alt sosialt, og alt man skal til og fra, sliter på kroppen, selv om det ikke er så mye man skal. Alt er anstrengende. Og mest sannsynlig vil morgendagen bære preg av det. Så i morgen har jeg ingen planer, annet enn 100% hvile, og muligheten til å være impulsiv hvis formen tillater det.

Jeg startet dagen kl. 5.30. Eller jeg våknet da. Søvnvansker er en del av min hverdag. Så jeg besluttet å prøve å sove litt til, hadde klokka på ringing kl. 8.
Kl. 6.30 var jeg fortsatt våken, og da startet salutten. Og den sendes ikke langt fra meg. Faktisk sendes den fra mitt favoritt-turmål, Ulvanuten. Og det er ikke langt fra meg. Det er faktisk i nabolaget 🙂 Så du kan si det sånn, at om man ikke våknet før, så våkner man da, når salutten fyres av.

Det er ikke plagsomt synes jeg, jeg synes det er litt koselig, for det er jo startskuddet for festen denne flotte dagen.

Jeg sto til slutt opp kl. 7, og satte i gang med å gjøre kakene ferdig. Pynte dem og sånt. Ostekaken ble god, men det viste seg at formen ikke ville holde på geléen når jeg hadde den på, så da ble det jo fryktelig rotete og klissete, og en nødløsning ble laget til. Sjokoladekaken ble også god, men der viste det seg at jeg hadde glemt å kjøpe melis til glasuren, og det lille jeg hadde, var ikke nok. Så da var gode råd dyre. Og da jeg googlet litt, fant jeg ut hvordan jeg skulle lage min egen melis. Så da var jeg jammen glad jeg sto opp en time før tiden 😀 For jeg måtte jo lage melis.

Ostekaken tok jeg med inn til min bror og familien, der vi var invitert til Brunch. Det var meg og min datter som dro dit.
Det var så mye god mat, og jeg var så sulten, at jeg glemte å ta bilder 🙂 Men her er kakene. Ostekaken min, og Oreokake som min niese har bakt. Hun er skikkelig flink å bake ♥ Jeg elsker baksten hennes ♥

I gatene der min bror bor, kjørte brannvesenet rundt og laget liv og leven med sirener og høy musikk. De kunne virkelig slå russen der i feststemning, i alle fall i år 🙂 Men det var veldig artig, og ble jo et lite høydepunkt 🙂

Og når de først kjørte forbi oss, så ville de jo ha russekort av russen i vårt følge 😀 Og det fikk de. Så her var det rett og slett artig for alle 🙂

Grunnen til at vi var ute og gikk, var fordi vi ville se på den store båtkonvoien som skulle gå fra Sandnes og Stavanger. Hadde jeg vært hjemme, hadde jeg gått og sett når de dro fra Sandnes, men her på Hommersåk kunne vi se begge, for de møttes like her borte. Hele konvoien ble direktesendt på nett, men det er absolutt kjekkere å se det irl 🙂

Flere var møtt opp både der vi sto, og flere steder langs kysten, for dette var et skue verdt å få med seg 🙂
Hvis jeg ikke husker feil, så er det svarte skipet MS Rogaland, og kom seilende fra Stavanger, og det grønne er MS Sandnes, og kom seilende fra Sandnes. Her er like etter de to konvoiene møttes og slo seg sammen som planen var.

Og som du ser av bildet her, det yret med båter både foran og bak skipene. Skikkelig livlig, og tuting og full pakke. Veldig gøy 😀

Her passerer de mellom fastlandet hvor vi står, og øya som heter Usken.

Tilbake i hagen til broren min, har vi en aldri så liten fotoseanse etter mitt ønske. Jeg hadde lyst å ha bilde av Amalie og meg, hun i russedrakten, og meg i bunaden 🙂

Russetiden ble veldig amputert, men den kommer aldri til å glemmes likevel. Og jeg er stolt av jenta mi, som nå er i avslutningsfasen på sin skoletid 🙂

Hjemme hos meg selv igjen var jeg alene i nøyaktig 3 sekunder. For da kom Pål og ene sønnen hans. Og vi skulle ha en hyggelig stund sammen, med god mat og kaker. Jeg laget disse maistortillarullene som en god 17. mai snack 🙂

Og så var det kake helt til slutt, og da var vi alle så stappmette at vi nok må gå mye tur de neste ukene for å forbrenne alt sammen 🙂

Det har vært en utrolig kjekk dag, travel på sin måte, men ikke så anstrengende fysisk som 17. mai har pleid å være andre år. Men så er jo tiden en annen, både med covid 19, pluss at barna har blitt voksne, og jeg har mindre ansvar. Det er en tid for alt.

Nyt den nye uken når den øyeblikk starter, og hvil godt ut etter denne fine dagen ♥

16 kommentarer
    1. Kan så underskrive på det du sier, godt med mindre stress på en slik dag. Nå syns jeg vel egentlig at i sener år har det vært mye mindre ansvar. Yngste var 23 år tidligere i vår, det vil si at det er noen år siden hun var russ. Datteren din er aldri så lik deg, dere er så fine så. Koselig å være sammen med familie. Og båtkortesje. Ser dagene våre har innehold mye av de samme tingene :). Håper dagen din i morgen blir bedre enn hva du frykter. Og – en riktig fin uke til deg <3

      1. Ja, det merkes at ungene blir større, og har sine egne opplegg. Det er både vondt og godt, men for helsa er det supert 🙂
        Ja, det var veldig godt å være sammen med familie, og sånn som vi feiret i går, har vi besluttet å gjøre til en tradisjon. Det å komme sammen sånn, spise brunch, og rett og slett ha litt familietid. Vi hadde det som tradisjon før vi fikk barn. Men så ble alt så travelt, spesielt siden vi bor på hvert vårt sted. Men nå er tiden kommet for å ta tilbake tidligere tradisjoner.
        Hehe, ja, datteren min er nok lik meg også, selv om jeg synes hun er mest lik faren sin 🙂
        Ja, kanskje vi har hatt mye av de samme tingene, og det har vært koselige ting 🙂
        Jeg klør etter å gå tur ned til sentrum i dag. Men jeg skal vente til i morgen. For jeg vet av erfaring at turen til sentrum er krevende, og at jeg antakelig blir nødt til å ringe noen for å hente meg. Jeg kjenner signalene kroppen gir. Men hvis jeg bare tar det med ro i dag, så tror jeg dagen blir riktig fin 🙂
        En veldig fin uke til deg også, håper våren har kommet på ordentlig nå ♥

    2. godt du fikk en fin dag,tenker det er mer liv i byer og større steder enn her langt ute på bygda med lite folk ,men vi fikk en koslig dag vi også.Med regn og kulde var det helt greit å slippe trakk i gatene :=)og du har den vakreste bunaden jeg kan tenke meg :=)

      1. Ja, det er nok naturlig at det blir mer liv i byene og de store bygdene, mer folk der til å lage liv. Men jeg tenker at det er koselig på rolige steder også. Det er vel hva man gjør det til selv tenker jeg 🙂 Regn og kulde er ikke noe særlig nei. Vi var innom graven til mine foreldre for å pynte litt. Og da kom en heftig haglbyge, så vi måtte bare skyndte oss.
        Tusen takk, ja den bunaden er jeg virkelig glad i. Og den fikk jeg til konfirmasjonen min ♥ Lys og fin, og med jærsk fauna på 🙂

    3. Rødt hvitt og blått!
      Du brukte bunaden og dere hadde en flott dag og mye god mat 🙂

      Akkurat slik en 17. mai skal være om enn litt annerledes i år 😀

      klem

      1. Ja, dagen ble så fin, at vi tenker å lage denne varianten med brunch og greier til en tradisjon. I mange år har det vært for travelt, med unger og aktiviteter. Men nå er tiden her til å slå ned tempoet og vie tid til familien igjen ♥
        En veldig fin 17. mai, helt etter mitt hjerte. Det manglet bare korps egentlig.
        Klem ♥

    4. Skjønner at du har hatt en opplevelsesrik dag. Så herlig! Flotte bilder! Og veldig koselige bilder av dattera di i russedrakt og deg i bunad! ♥

      1. Tusen takk for det ♥
        Vi hadde det koselig, og herlig avslappet 🙂
        Russedrakt og bunad er jo nasjonalsymboler, så det måtte vi jo forene når vi først hadde muligheten 🙂

    5. Vi dro ut ved sjøen med kaffe og feira dagen slik vi har gjort di siste åra 🙂 For noen lekre kaker og koselig dekket bord hos deg.. <3 Gøy at du lagde melis også..har jeg aldri prøvd.. Såååå fint bilde av deg og datteren din der dere står i ulike "bekledninger"… Klem og gode ønsker for den nye uka <3

      1. Tusen takk ♥
        Herlig med fin tur på en sånn dag også, så det var lurt 🙂
        Melis var artig å lage ja, og var veldig vellykket. Kan fint lage det igjen 🙂 Og russedrakt og bunad er jo nasjonalsymboler, så klart vi måtte ha noen fine bilder 😀
        En herlig god uke til deg også fine du, klem ♥

    6. Kjempefine 17-mai bilder og båtparade kan gjerne bli en tradisjon, tenker jeg…
      Men den melisglasuren. Hvordan gjorde du? Jeg hadde forresten aldri kommet på det…:)
      Lag et innlegg om det da?

      1. Tusen takk for det ♥
        Ja, det med båtparade diskuteres akkurat nå, om det skal bli en tradisjon. Men jeg tror det ender med at det kan lages en egen dag hvor båtparaden kan være midtpunktet, og så håpes det at 17. mai kan feires på tradisjonelt vis med barnetog, korps, pølser og is som tidligere, i fremtiden 🙂 Men det var veldig kjekt da. Kjekt at sjøen kan brukes 🙂
        Ja, den melisen, det var kjekt å lage. Et innlegg om det kommer i løpet av dagen 🙂 For nå har jeg laget ny melis, og tatt bilder av prosessen 🙂 Følg med, følg med 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg