SKYGGESØSTEREN AV LUCINDA RILEY

Det er ofte når jeg setter i gang å lese en bok, at jeg undrer meg over tittelen. For det er jo sånn at tittelen er det som skal fange leseren, gjøre leseren interessert. Ja, bokomslaget har også mye å si for akkurat det valget. Men tittelen skal vel være en veiviser bedre enn noen.

Jeg leste akkurat Skyggesøsteren av Lucinda Riley. Skyggesøsteren er 3. bok i serien om de syv søstrene.

Jeg var begeistret for den første boken, og enda mer begeistret for den andre boken. Og når jeg nå har lest ut bok nr. 3, så er jeg ikke på noen måte skuffet over den heller. Bøkene henger litt sammen, så det er greit å begynne på bok nr. 1 om man har leseplaner for hele serien.

Søstrene får i arven etter sin far, koordinatene og noen ledetråder om de ønsker å finne sin opprinnelse. De er adopterte, og kommer fra alle verdenshjørner. Og nå får de hjelp til å finne sine aner og en slektshistorie de aldri hadde drømt om å finne ut.

Skyggesøsteren handler om Star (Asterope), som bor sammen med søsteren Cece (Celaeno) i London (herav boktittelen). De flyttet nylig inn i en stor fin leilighet som Cece har kjøpt for arvepengene. Men Star vender seg nølende litt bort, nysgjerrig på å finne ut sin forhistorie, og samtidig forsiktig løsrive seg fra søsteren. Og med mye dramatikk finner hun ut av anene tilbake til Flora Rose Mac Nichol, som i dagbøkene sine forteller sin historie fra 1909 og frem til 1944.

Til å begynne med i boken, så leser jeg lett og ledig, og legger den fra meg mens jeg gleder meg til neste gang jeg har anledning å lese litt igjen. Men så kommer jeg et stykke ut i boken, og det blir vanskeligere å legge den fra meg. For spenningen bygger seg opp, og overraskelsene står til tider i kø. Og jeg er svak for sånt 😉

Det blir ikke bedre av at det er flettet mye historikk inn i disse bøkene. Kjente fordums personligheter får sine ærverdige og rause plasser i bøkene, og jeg har funnet meg selv i å google litt, for å se om dette er ting som faktisk har skjedd? Det var i den første boken. Men sånn ellers er det en lett blanding av sannhet og eventyr, som gjør at fortellingen krydres tilstrekkelig til at det kan bli et par søvnløse netter, fordi lesetrangen blir for stor.

Jeg må nok snart gå til anskaffelse av den neste boken, som handler om Cece. Men før det får jeg se om jeg ikke finner noe som er litt mindre oppslukende for en periode. Eller neida…jeg liker når det er sånn oppslukende. For da er det ekstra kjekt å lese 😀

Jeg kan absolutt anbefale denne bokserien om du liker dramatikk, romantikk, historikk….osv. Det er samlet mye spennende mellom disse permene ♥

#bokomtale #skyggesøsteren #lucindariley #leseglede

16 kommentarer
    1. Det så i allefall veldig koselig ut..med lys og snop 🙂 Leste faktisk to bøker i sommer.. (men som du vet ..den nakken min liker ikke lesing så godt.. ) Mååå bare se å få ordna med noen lydbøker igjen..deilig med bøker man blir oppslukt av 🙂 Leste forrige innlegg i går..men orka ikke kommentere da.. Skjønner du ble sliten etter besøk osv.. Håper du kan kose deg i rolig tempo om dagen og at høsten byr på mange gode dager 🙂 Klem <3

    2. Jeg holder på med siste bok i den serien. Har lest/hørt alle på lydbok.
      Hører på når jeg sitter på bussen, eller holder på med andre ting som ikke krever konsentrasjon. Som du skriver, så blir man litt oppslukt av de bøkene 😉
      God lesing videre! 🙂

    3. Fint å bli revet med av bøker. Jeg bruker å høre på lydbøker i bil, da kan det være vanskelig å gå ut. Fin beskrivelse av en serie dette <3.

    4. Flinke du som tar deg tid til å lese og deler dine erfaringer på en så fin måte. Jeg er rett og slett en elendig leser.. så vet du det 😛

        1. Det var godt å høre at du har det bra. Ja, man må av og til prioritere litt. Du må bare komme med innlegg når du er klar for det. Klem 🙂

          1. Tusen takk for gode ord ♥ Jeg sliter litt med å samle tankene og må prioritere hva jeg skal bruke energien min på for øyeblikket. Men snart kommer det et innlegg 🙂
            Er innom og leser hos dere andre da. Og av og til kommenterer jeg litt også 🙂 Jeg må jo følge litt med 🙂
            Klem ♥

    5. Jeg bare elsker den serien! Tar siste bok med på neste reise, vil ha den i pocket.
      Godt å rømme litt inn i bokverden av og til…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg