SOLA RUINKIRKE

En kveld tidligere i uka fikk jeg en gylden mulighet til å kikke litt nærmere på Sola Ruinkirke. Jeg har alltid hatt lyst til å gjøre det, men ikke før nå bød muligheten seg.

 

Jeg synes den er så fin der den står og speider ut mot havet.

På Wikipedia leser jeg at kirken er bygget av stein i ca 1150, og den var i bruk frem til 1842. Da hadde den begynt å forfalle.
I 1871 kjøpte kunstmaleren Johan Bennetter kirkeruinen, og bygde den om til bolig og atelier. I 1907 bygde familien Bennetter hus lenger borte i kirkehagen, og flyttet dit.
Da tyskerne overtok Sola flyplass i 1940, brukte de kirken som innflyvningsmål for angrep på flyplassen. Kirken ble da revet allerede i 1940. Bygningsrestene ble liggende som en stor haug. Men tyskerne var visstnok så greie at de merket hver stein og hvor den hadde stått.

Kirken ble gjenreist og restaurert i perioden 1992 til 1995.

 

Her på skiltet står også litt om historien, pluss noen gamle bilder.

 

Fra sjøsiden ser man inngangen, som er laget av glass. Da slippes jo mye lys inn. Dette var nok ikke noen mulighet i 1150 😉

 

Og så sitter jeg foran døren, for å illustrere størrelsen på kirken. Og på bildet kan man se at takmønet også er glass. Da er det lyst og fint for dem som oppholder seg der inne.
Kirken er populær til blant annet brylluper 🙂

 

Utsikten fra kirken og utover jordene mot have er også fin. Det var vanlig å bygge kirkene med havutsikt før i tiden i området her.

 

Og så fant jeg et tre i hjørnet av kirkehagen, med ei grein som var fin å sitte på 🙂

Jeg er veldig glad i forskjellige kirkebygg, selv om jeg ikke er religiøs. Jeg synes bare de er vakre, og fulle av historie.

14 kommentarer
      1. Kirken ser veldig flott ut, men jeg har aldri vært der selv om jeg kjører forbi i området hver gang jeg skal på jobb til flyplassen og ser den på avstand. Kanskje på tide å gjøre noe med det snart.

        1. Ja, det er veldig fint der. Jeg har også som deg, bare kjørt forbi. Det nærmeste jeg hadde vært tidligere, var like utenfor porten 🙂 Og endelig, kom anledningen å gå innenfor å titte 🙂 Så det kan jeg anbefale ♥

    1. Flott bygning som jo ofte kirker er. Skulle vært moro reist rundt i Norge og tatt bilder av alle kirkene. Det hadde blitt litt av en historiebok i bilder.

      1. Ja, det ville ha blitt en flott historiebok. Den boken skulle jeg likt å ha 🙂
        Jeg har selv fundert på om jeg skulle lage meg et prosjekt å kjøre rundt i kommunen og ta bilde av alle kirkene. Det hadde blitt noen bilder det også 🙂
        Mange fine kirkebygg, og noen ikke fullt så fine også. Men kjekt med litt variasjon 🙂

    2. Det et mange fine kirkebygg å se. De gamle er absolutt flottest. Noen av de nyere kirkenbyggene jeg har sett er rett og slett stygge. Ser ikke ut som kirker engang. Hvorfor må alt gjøres så innmari moderne og stygt??? Noen tradisjoner må da vel kunne holdes vedlike. Akkurat kirker syns jeg burde se ut som kirker.

      1. Ja, jeg er enig med deg, noen av de nye er slett ikke fine. Synes også at noen tradisjoner ikke burde brytes. Noen nyere kirkebygg kan være fine, men uten at man kommer på at det er en kirke alltid 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg