SPØRSMÅL I PLENUM

I dag var jeg på kurs igjen. Siste kursdagen av 3.

Kurset er et mestringskurs, med foredrag av de forskjellige instansene på Lassa CFS/ME avdelingen, og ble avholdt på Lærings og Mestrings senteret på sykehuset.

Egentlig var det jo litt sent for meg å få det kurset, siden jeg allerede har vært innom flere av dem de siste månedene. Men likevel var det nyttig, siden man ikke får svar på alle spørsmål på så kort tid hvor mange har mye å si og mye og spørre om. Jeg hadde også med meg en pårørende, i denne anledning var det min sønn som fikk være med. Og han syntes jo det var interessant, og fikk nok svar på ting som han hadde lurt litt på.

På slutten av dagen i dag var det spørrerunde. Da var nemlig alle foredragsholderne tilstede og vi kursdeltakere kunne spørre spørsmål.

Jeg brant inne med et spørsmål selv, litt utenfor båsen, men likevel aktuelt. Men turde jeg å overhodet snakke i plenum? For plenum betyr jo at alle får høre spørsmålet og svaret.

Så er det jo sånn at en av behandlingene jeg har fått på Lassa er styrking av selvtilliten. Jeg har lært at jeg er akkurat like god og verdifull som alle andre, selv om jeg ikke klarer alt som alle andre kan.

Det viste seg å være nyttig for meg nå når jeg satt her og hadde lyst på et svar på noe jeg har grublet litt over.

Så da ingen hadde noe mer å spørre om, tok jeg sats, og rakte opp hånden for å spørre mitt spørsmål.

Jeg var ganske stolt da, at jeg faktisk tok mot til meg og gjorde det.

Spørsmålet er nok urelevant for de fleste i det rommet der. Men for et par av oss kunne det være aktuelt. Det har med alder å gjøre egentlig. Jeg lurte på om jeg burde vaksinere meg mot meslinger all den tid det har kommet et lite “utbrudd” av meslinger i regionen? Vaksinen ble innført et par år etter jeg ble født.

Svaret var at jeg som voksen vil bli veldig syk uansett hvilken barnesykdom jeg skulle få. Og hvis jeg ikke har hatt meslinger og ikke er vaksinert, så kunne det være en idé å få tatt den vaksinen. Og jeg har ikke den vaksinen, i alle fall ikke fullt beskyttet. Og jeg tror ikke jeg har hatt meslinger. Jeg har hatt kusma og røde hunder, men klarer ikke å kjenne igjen om jeg har hatt meslinger. Kan ikke huske det, og har ingen å spørre.

Så da fikk jeg jo et svar. Det jeg da egentlig lurte på var hvor syk jeg ville bli med min ME? Men svaret var at alle voksne blir veldig dårlige hvis de får meslinger. Det er ikke så stor forskjell på frisk eller med ME. Men med mitt utgangspunkt kan det jo kanskje ta lenger tid før jeg blir frisk og kommer meg igjen.

Nå håper jeg ikke at jeg får meslinger da. Det er ikke noe som tilsier det, da de fleste jeg omgås er vaksinerte eller har hatt meslinger selv. Og jeg omgås jo ikke så enormt mange til vanlig 🙂

Jeg kan jo bare bekrefte at noe av behandlingen jeg har mottatt på Lassa har hatt sin virkning. Jeg har ikke blitt frisk, men jeg har blitt litt tøffere og tryggere på meg selv 🙂 Og det er et stort skritt i riktig retning 🙂

 

Er du vaksinert, eller har du hatt meslinger?

 

#sykdom #helse #CFS/ME #meslinger #kurs

6 kommentarer
    1. Så flott at du spurte 😀 Sånn skal det være 😀 Aner ikke om jeg har hatt meslinger, men jeg tror det. men som for deg så er det ingen å spørre 🙂

      1. Ja, jeg får være litt tøffere fremover, og jobbe litt med det 😉
        Leit når alle har gått bort og man ikke kom på å spørre om viktige ting tidligere. Men sånn er det Bare 🙂

    2. Så bra at du turte å spørre, klapp på skuldra til deg😊 Akkurat det der sliter jeg med også. Det er ikke gøy i det hele tatt.

      Jeg tror jeg har hatt meslinger. Mener jeg har hatt alle barnesykdommer utenom kusma.
      Ha en fin dag. Og vær stolt av deg selv😎

      1. Ja, har kjent mye på den følelsen. Selv om jeg faktisk har vært tøff i et par andre anledninger da.
        Denne gangen opplevde jeg å rødme, da legen som svarte på spørsmålet mitt var av den litt spøkefulle sorten, og jeg ikke var helt forberedt på spøken som kom 😉 Men det gikk jo greit 🙂
        Jeg har hatt kusma og røde hunder. Men meslingene har jeg kanskje også hatt, uten at jeg kan huske snakk om det 🙂 Bra du har hatt de, nå når den trusselen henger over oss.
        En flott dag til deg også ♥

    3. Jeg TROR jeg hadde det som barn, eller ble vaksinert mot det. Kan spørre mamma i morgen 🙂 Så bra du har blitt tryggere på deg selv Eva <3

      1. Vaksinen kom visst en stund etter jeg ble født, og jeg blir 51 til sommeren. Og siden jeg har hatt kusma og røde hunder regner jeg ikke med at jeg er vaksinert. Godt du kan spørre moren din ♥
        Viktig å føle seg bra og trygg på seg selv. Sånt gjør noe bra i kroppen 🙂
        Klem ♥

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg