STELLER LITT I HAGEN

Jeg har ikke spesielt grønne fingre. Og jeg har ikke helse til å lenger holde hage og sånt i orden. Men i dag gjorde jeg et lite forsøk. Må gjøre det når jeg får ånden. Og akkurat nå om dagen har jeg behov for en tankeflukt, og da er kanskje kroppsarbeid tingen? Jeg fikk i alle fall litt andre ting å tenke på, enn det som kjennes vondt og vanskelig og ensomt akkurat nå.

Jeg var ute og handlet litt planter i dag. Har lyst å lage et lite steinbed. Jeg får gjøre det på enklest mulig måte, og håpe at jeg får det til og at det ikke blir helt mislykket. Og så får jeg bruke litt tid på det.

 

Dette kjøpte jeg i dag, og da har jeg jo litt å begynne med. Jeg har ikke bestemt meg helt hvordan jeg vil ha det, så det blir nok til litt etter litt.

 

Jeg kjøpte disse 3 også i dag. Og de har jeg allerede plantet. Må jo få orden på det bedet jeg har før jeg begynner på et nytt 🙂
Jeg kjøpte en løytnantshjerte, og en vintergrønn busk jeg ikke husker navnet på. Og Astilbe. Så får vi se om disse tingene vil trives i bedet her. Det er et litt fuktig bed, men jeg håper at disse 3 vil klare seg uansett 🙂 Det var spesielt fuktig etter det kraftige regnet vi hadde de foregående to dagene. Men det sto kun 2 planter her da, hvor den ene ble spist opp av noe. Så kanskje disse 3 kan være med å opprette en eller annen fuktighetsbalanse 🙂

 

Her er hele bedet. Må ordne resten også, men blir sikkert ikke noe nyplanting videre. Bare legge på litt mer bark og sånt 🙂

Og dette lille her, har slitt meg helt ut i dag, og nå er jeg faktisk helt på gråten. Sliten og lei meg, men fornøyd med dagens arbeid 🙂

Håper jeg klarer å få gjort litt i morgen også. Men tiden vil vise 🙂

Liker du hagearbeid?

16 kommentarer
    1. Det er flott med steinbed! Har laget et selv siden me ikkje har hage, men terrasse. Hvis du skal gjøre de i et eksisterende bed vil eg anbefale å ta bort barken og legge på en duk før du fyller på med stein. Europris selger sekker med små steiner (større enn singel) 10 kg 99 kr. Eg fylte på med det og så har dandert til med større steiner som eg har plukket litt her og der. Jærstrenden har en del å by på, en stein her og en der blir litt til slutt 🙂 Eg startet med å plante sukkulenter i dette bedet, men eg hadde de i terraskottakrukker slik at eg kunne enkelt ta de inn om det regnet FOR Mye og ikkje minst når de skulle inn til vinteren. Nå har eg bare fylt de krukkene med ministemor 🙂

      Mitt “bed” kan du se her:
      https://vibbedille.blogg.no/1531161235_steingal__stonecrazy.html

      KOS DEG 🙂

      1. Tusen takk for kjempegode tips 😀 Jeg kikket innom, og det steinbedet ditt var jo knallfint, en god løsning til en terrasse, og lurt med de pottene du kan ta inn 🙂
        Mitt bed skal være i hagen. Jeg har en flekk på plenen jeg ikke er fornøyd med, så jeg tenkte at der kanskje ville passe til et steinbed. Jeg tenker å legge det rett ned på plenen og bygge opp en liten “haug” 🙂 Har fiberduk som jeg skal dekke underst. Og så bygger jeg oppå denne.
        Har en del støypte belegningsstein jeg lurte på om jeg skulle få til å bruke her, så det funderer jeg litt på. Og så har jeg en knust leirkrukke, som jeg også har lyst å bygge inn i dette bedet. Og så har jeg flere runde fine stein fra Jærstrendene som jeg har plukket med meg i all hemmelighet for mange år siden. Det er vel strengt tatt ikke lov 😉 Men det er jo ikke sånn at jeg har hamstret. For en stein veier jo litt 🙂 Takk for tipset om Europris steinen. Jeg funderte på hvor jeg kunne få kjøpt sånne uten at det ble for dyrt, og selvsagt, Europris. Det hadde jeg ikke kommet på hvis du ikke hadde nevnt det 🙂
        Nå fikk jeg litt inspirasjon, så nå skal jeg kose meg ja 🙂
        Og ministemor har jeg i et fat på terrassen. De er jo såååå fine ♥
        Nyt terrasselivet nå, for nå er godværet her ♥

    2. Så mange fine blomster du handlet. Gøy å lage bed, og lurt å barke. For ugresset tar overhånd. Luke er ikke min grei. Det synes jeg er kjedelig..Klem til deg.
      Tror det blir en bra plan her…Ikke slit deg helt ut nå da.

      1. Ja, lurt å barke, det har vært en god investering. Steinbedet tenkte jeg å ha mest stein og ingen bark, så det blir spennende å se hvordan det vil bli 🙂
        Luking er sykt kjedelig ja. Det kjekkeste er å klippe plenen synes jeg. Jeg hadde lyst å gjøre det i dag, men formen er dårlig, så ser det an til i morgen 🙂 Var ikke sånn at jeg måtte i dag. Planen har vært å klippe i morgen eller onsdag. Så da får vi se 🙂
        Skal prøve å ikke slite meg ut 🙂 Og samme til deg 🙂 God klem ♥

    3. Det blei kjempefint, Eva! Godt å ha noe som kan drive tankene bort! Jeg bruker gåinga til det…. turene er mine friminutt fra alt som er pyton! Jeg liker å holde på i hagen – å være ute….. idag har jeg klippet plenen og spraya noe ugress….. klem <3

      1. Ja, turer er utrolig bra til sånt. Men dessverre er ikke helsa alltid enig 🙂 Ei heller når det gjelder hagearbeid. Herlig å få gjort litt i hagen, og det er en fin tid å se at det spirer og gror, selv om det er ugress 🙂

    4. Jeg liker egentlig hagearbeid, men da jeg oppdaget det for noen år siden, hadde kroppen begynt å skrante, så jeg har ikke “utviklet talentet”. Nå har jeg heldigvis en samboer som tar i et tak og ordner ut for oss, så nå begynner det å dukke opp litt blomster hos oss her i Trøndelag også. 🙂

      Husk “små skritt”…. Det er jo bare såvidt vår enda, men skjønner at du er ivrig på å få det fint. Og fint blir det! Det er jeg sikker på! ♥

      1. Ja, de små skrittene er ikke alltid så lett å tenke på, når ting MÅ gjøres. Og jeg skulle ha fått gjort så mye mer.
        Jeg er ikke egentlig så glad i hagearbeid, men jeg liker å ha det fint rundt meg. Så når kroppen nå sier stopp, så sier den stopp ganske ettertrykkelig 😉
        Godt du har en samboer som tar i et tak og tre, der er du heldig ♥ Skulle visst hatt en sånn jeg også 😉
        Det blir fint, men det vil ta tid ♥

    5. blir fint dette,jeg ser mange som sliter med helsasier att hagearbeid redder dem,vel min kropp blir ikke reddet av hagearbeid,jeg kan knappast bevege meg etter en økt i hagen ,jeg liker å stelle i hagen men min er altfor stor og drømmen er 0 stauder og bare busker og trær,bark er vakkert,men frø kommer og vokser i barken,det er bedre med singel og stein,lettere å ta bort ugress om det skulle dukke opp ,bruk lang tid du og kos deg med å lage et nytt steinbedd,eg e sikker på att det blir flott

      1. Det finnes ikke noe hagearbeid som redder meg, annet enn velbehaget når det ser pent og ryddig ut 🙂 Og jeg har ikke noe stor hage, sånn som du har. Men akkurat denne gangen var det greit å jobbe litt i hagen, for å få en tankeflukt. Jeg har ikke erfart at noe vokser i barken, men den må jo fornyes iblant for at ugresset skal holde seg borte. Steinbedet blir jo stein, så jeg får dekke det til så godt jeg kan med stein og sånt tenker jeg. Gleder meg. Har ikke begynt enda. I dag måtte jeg klippe plenen, så da gikk kreftene til det 🙂

        1. nei det er nok ikke det samme med frøspredning der du bor som her på lande,for her slår ikke bøndene alle kander,grøfter og utmark,det blir frodige blomsterenger hvor frøa flyr akkurat der dei vil :=) min søster blir like fasinert hver gang hun kommer hit og ser alle engblomstene

    6. Har ikke fått svungen på noe i hagen. Men har fått raket 😀 Ser helt flott ut der hos deg. Steinbed blir helt sikkert bra. Det er bra lenge siden jeg hadde 😀 Lykke til 🙂

      1. Det blir nok snart plenty å gjøre i din hage også, og bare det å få raket viser jo godt igjen 🙂 Steinbed har jeg aldri hatt, så gleder meg til jeg får startet på det 🙂
        Tusen takk 🙂

    7. Egentlig er det litt med den følelsen av å være helt utslitt, men fornøyd.
      Så fint det blir. Jeg er sikker på at du får til steinbedet også, men husk ikke gjødsel i mengder, eller kalking. Jeg har et sånn nestensteinbed, og der er jorda ganske tørr og kjedelig, men det blomstrer så fint likevel. Lykke til! 🙂 Klemsiklem:)

      1. Ja, å slite seg ut, og være fornøyd med resultatet er en god følelse 🙂
        Jeg ser frem til å lage steinbedet, og takker for tips. Skal huske det med gjødsel og sånt 🙂 Gleder meg til dette 🙂
        Klemmer ♥

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg