STILLE FØR STORMEN

Vi er litt rare vi norsker, men jeg kan godt forstå oss også. For med en gang det kommer et par solstråler, skyndter vi oss ut og tar bilder av fenomenet. Jeg kan sikkert ikke snakke for alle norsker, men jeg, og flere jeg kjenner, gjør akkurat det ofte. Men kanskje er det fordi jeg bor på det vakre Vestlandet, hvor fjell, fjord og daler gjør at solen ikke alltid kommer til?

Nå i morges har solen dukket opp. Og jeg laget meg en kopp te for å gå ut og nyte den duggfriske morgenen.

Jeg satte meg på den nederste terrassen mens jeg nøt teen og synet av grønt gress.

Det er nemlig stille før stormen her. For nå til helgen skal det visst brake løs med ordentlig høstvær. Det skal regne heftig, og blåse stikker og strå.

Om jeg gleder meg?

Nei!

Jeg vil ha sol og varme. Det er det som holder liv i denne forfrosne feberkroppen.

Et lite blikk rundt meg, vitner om flere som er glade i sol og varme. Jeg plantet en Gazania i en krukke tidligere i sommer. Den er så vakker når været er solrikt. Da slår den blomstene ut og nyter varmen. Når solen forsvinner, lukker blomstene seg igjen.

Epletreet mitt stråler også i solen. Eplene har vokst seg ganske store etterhvert. Og det fikk ordentlig fart på seg da vi hadde en liten uke med hetebølge.

Og det er det som er greia her….vi har liksom ikke de helt lange sekvensene med sol og varme denne sommeren. Men når solen endelig dukker opp, så vet vi å nyte den av hele vårt hjerte, både vi mennesker og plantene vi har.

Jeg har en krukke med urter og sånt også. Der gror det nå sammen i en skjønn harmoni. Der har jeg mynte, persille, oregano og gressløk. Det er vel oreganoen jeg har brukt minst av. Men godt smaker det uansett.

Og så er det druene da. De fikk virkelig fart på seg da vi hadde hetebølge i et par dager. Det gjorde nok godt for dem. Druene mine har jeg i en isoporkrukke på den overbygde terrassen min. Da tåler de klimaet godt, og i år er 2. året jeg har avling på den planten. Jeg har 7 klaser som begynner å bli lubne og fine nå. Jeg bruker dem kun som spisedruer. Skal ikke lage noe. Og de er søte og gode faktisk. Eller det var de i alle fall i fjor ♥

Dagen i dag blir en rolig dag. Det eneste jeg må gjøre er å klippe plenen før den varslede høsten kommer i morgen. Men ellers er formen ganske så slapp i dag. Jeg får nyte solen de gangene den titter frem fra skylaget. Og så skal jeg nok strikke og lese litt. Og litt senere i kveldinga skal jeg nok svare kommentarer her. Håper jeg 🙂

Hva skal du gjøre i dag?

Ha en herlig dag ♥

#hage #sol #storm #vær #fenomen

 

9 kommentarer
    1. Ja, ett meget gjennkjennlig fenomen å skulle nyte sola kan en annen vestlending her bekrefte;) Utrolig fine bilder du hadde i innlegget, og første var stemningsfult. Best å prøve å nyte dagen litt idag da før dårlig vær. Håper du får en fin dag. Klem

    2. Alltid deilig med sol og fine dager..man kan jo velge skyggen om det blir for varmt..også må vi jo ha litt regn innimellom Så koselig ut med en tekopp på trappa..og frodig og grønt i hagen din..Klem og fin helg til deg <3

    3. Herlige bilder <3 Her har solen tittet frem, det har også kommet noen skikkelige regnbyer, men heldigvis fikk jeg klipt plenen jeg også i dag! 🙂 Nå kommer høsten her også, og jeg er ikke klar i det heletatt for det. Men men, er ikke noe man får gjort noe med 🙁 Såå heldig du er som har druer i hagen din! Vi kjøpte et druetre for noen år siden, men det kom ikke noe druer på det treet.. Men vi får kjøpe et nytt et til neste år og se om vi får det til da. 🙂 Ønsker deg en god natt, og en riktig god helg <3 Klem.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg