STØV PÅ HJERNEN?

Støv på hjernen, det har ikke jeg. Joda, det kan hende det er litt støvete der inne av og til, for med kronisk sykdom blir ting litt uklare av og til.
Men uttrykket “støv på hjernen” handler vel mest om det å holde det rent og pent rundt seg, og helst da med en litt sykelig mening. Altså at man gjør rent mer enn man egentlig behøver. Og der er heldigvis ikke jeg.
For kombinasjonen “støv på hjernen” og ME, den ville fungert utrolig dårlig.

Jeg har heldigvis et normalt avslappet forhold til det med rengjøring. Jeg liker å gjøre ordentlig rent en gang i uken. Dvs. vaske badet, støvsuge og vaske. En gang i blant tørker jeg støv også 😉

Min vaskedag er på fredagen, sånn i utgangspunktet. Men det går ikke lenger. Etter jeg ble syk, bruker jeg hele helgen på å vaske. Bare badet alene tar flere dager å vaske, og jeg har ikke engang stort bad. Så det er uendelig herlig når jeg av og til, en veldig sjelden gang, får hjelp, og kan starte helgen med rent hus.

Hvis formen er sånn tålig grei, begynner jeg nå vaskedagen på torsdagen. Og da er jeg ferdig til søndagen, og kan starte ny uke med noen rene rom i alle fall 🙂 For det jeg begynte med på torsdagen, det når jo å “støve ned” litt til mandagen. Så det er jo en evig og slitsom runddans dette her. Og jeg må nok innrømme at jeg ikke alltid får dette til. Av og til blir ikke alt ryddet eller støvsugd før på onsdagen. En evig kamp, i bunn og grunn.


Badet står for tur i dag. Jeg skal begynne i dusjen. Så får jeg se hvor mye mer jeg orker i dag. Jeg må jo få gått en tur også. Så her gjelder det å balansere riktig.

Jeg er tilhenger av enkle løsninger, så det å vaske med fiber har blitt kjærkomment for meg. Da slipper jeg å skylle og vri opp, og jeg slipper å puste inn masse kjemikaliegasser. Og så synes jeg det holder seg pent og rent lenge også. Jeg har ikke følelsen av at det må lukte rent. Alle kan få en “ren” lukt ved å skvette litt klorin i hjørnene liksom. Det betyr ikke at det ER rent i rommet fordet. Så lenge jeg ser at det er rent, så er det magisk 😀


Å støvsuge er noe av det jeg misliker mest, men likevel noe av det som gjøres oftest. Årsaken er at jeg er veldig lydsensitiv, og en støvsuger er ikke akkurat lydløs. Jeg ser frem til den dagen det finnes opp en lydløs støvsuger. Da jeg kjøpte ny støvsuger for en stund siden, var tanken at den skulle ha lavest mulig desibel. Men om man kan høre så stor forskjell, det aner jeg ikke. Jeg synes denne jeg har bråker som et uvær uansett jeg.


Da er det faktisk MYE bedre for meg med et moppesystem. Det er nesten helt lydløst, og passer meg utmerket. Men likevel føler jeg at støvsugeren er best enkelte steder på grunn av rengjøringseffekten 🙂


Jeg bruker både tørrmopp og våtmopp i begge disse to systemene. Alt etter hva jeg føler for og hvilken dagsform jeg har. Jeg synes det er helt magisk. Tenk å slippe vaskebøtta og skurefilla? Ja, disse tidene og denne utviklingen passer meg veldig bra 😀 Det finnes kanskje andre løsninger også som jeg ikke kjenner til?

Jeg er ikke så enormt opplyst egentlig, men jeg liker og trenger at det skal være lettvint, og at det skal bli rent og ha et varig resultat. Så da er dette mine løsninger. Helt til det finnes opp noe nytt og enda smartere.

Jeg må innrømme at jeg har tenkt tanken på å skaffe meg robot. Jeg tror ganske sikkert at det kan være veldig gunstig for meg. Så utover i dette året, skal jeg fortsette å leke litt med den tanken 🙂

Har du støv på hjernen?
Hvordan er din vaskerutine?

PS: dette er IKKE et sponset innlegg. Det er IKKE reklame.

#vaskedilla #støvpåhjernen #helgevasken #husrengjøring

2 kommentarer
    1. Hei, blir fint…Jeg tar et tak på lørdagen som regel. Det får holde. Hadde nok mer støv på hjernen før…

      1. Ja, er godt å ha det gjort. I helgen har jeg lyst å ha helg, så derfor ønsker jeg å bli ferdig på fredagen. Sjelden at det skjer 🙂
        Da jeg var frisk var det lettere å få gjort alt, til og med etter jobb. Men nå jobber jeg ikke engang, og enda er det vanskelig.

        God helg 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg