STRIKKING ER GOD TERAPI

Det er rart med det altså, men så snart jeg tar opp strikkepinnene og det gjeldende strikkeprosjektet, så er det som en bør løftes av mine skuldre.

Jeg grubler en del for tiden. Det er ikke positiv grubling. Men det er tanker som sliter. Problemer jeg har, som må løses, på en eller annen måte. Og så er jeg for sliten til å ta tak i de tingene. Men jeg klarte jo å sette i gang med å ta et tak, da jeg bestilte legetime. Og jeg tror at mye av grublingen vil roe seg når jeg har vært hos legen. Jeg har for sikkerhetsskyld bestilt dobbeltime, sånn at det ikke skal bli så stressete.

Men så var det den strikkingen da. For når jeg tar opp strikketøyet, og setter i gang å strikke, så jages de grublende tankene bort en stakket stund. Og om de ikke jages bort, så får jeg til å sortere litt bedre. For jeg tenker like mye når jeg strikker, men da er det mer kosetenking og dagdrømming. Og skuldrene senkes flere hakk i løpet av kort tid. Og grublingen, den forvandles gjerne til konkret løsningstenking. Og det var sånn jeg fikk kommet meg til å bestille legetime.

Det har seg sånn at jeg har samlet opp en lang liste med ting jeg bør ta opp med legen. Og noen av disse tingene, er ting jeg MÅ snakke med lege om, men som jeg overhodet IKKE har lyst å snakke om. Og mens jeg da satt og strikket, og tenkte på disse tingene, så kom jeg på den gode idéen om å ta det raskt opp med legen, og samtidig be om en henvisning til en spesialist som det ville være lettere å snakke med. Så da kom jeg plutselig ett skritt nærmere det å bestille time. Men jeg var ikke i mål enda. Jeg måtte tenke litt til. Så mens pinnene gikk varme på strikketøyet, klarte jeg å løse hvordan jeg best skulle ta opp et av de andre problemene jeg ville diskutere med legen. Og da kom jeg på at beste løsningen er å ta noen utskrifter fra internett, som bedre forklarer mine tanker rundt akkurat det temaet. Jeg synes mye er så komplisert, og når jeg da skal legge ting frem for legen, kommer det ut helt feil. Fordi jeg ikke klarer å ordlegge meg, og fordi jeg har så dårlig hukommelse. Jeg glemmer ord, og jeg kan få total hjernetåke når jeg sitter der og skal få frem mitt ærend. Jeg har ved flere anledninger forberedt meg i form av skrift, hvor jeg har skrevet flere A4 sider som forteller det jeg vil ha frem. Og det har vært en veldig god hjelp for meg hos legen. Og et par ganger har jeg også hatt med noen som kjenner meg godt, og som kan hjelpe meg å fortelle og forklare, og ikke minst, å hjelpe meg å huske hva legen sier tilbake.

Så nå var jeg klar for å bestille legetime. Jeg hadde klart å sortere alle tankene, istedet for å sitte å gruble og aldri komme til poenget. Og dette ved hjelp av å sitte å strikke. Og legetimen ble bestilt. Og jeg begynner å føle meg godt forberedt.

For det er en stor greie for meg det der å gå til lege. Jeg gjør det ikke frivillig.

Men strikkingen hjelper meg 🙂

Jeg kan også sitte og dagdrømme veldig mens jeg strikker. Tankene vandrer og fantasien får fritt spillerom.

Det er utrolig avslappende, og jeg kan fort glemme tiden.

Å sitte å se på TV er også veldig kjekt når jeg strikker. Og hvis jeg kun har glattstrikk og ikke noe mønster å tenke på, og det jeg ser på TV er veldig spennende, så strikker jeg så intenst at jeg plutselig kan strikke for langt. Jo mer spennende jo mer intens strikking.

Mine strikkeprosjekter nå for tiden må jeg jo også vise frem:

 

Det prosjektet jeg er mest ivrig på akkurat nå, er denne stripete genseren som jeg strikker med garn jeg kjøpte på posesalg hos Gjestalgarn. Det er så lett å strikke striper, og man ser så godt at strikketøyet vokser.

Lett garn å strikke med er det også. Jeg strikker i et garn som heter Classic Cotton Merino. Det består seg av 50% bomull og 50% Merinoull. Genseren skal være en julegave. Så ja, jeg har begynt på julegavene 🙂

Og da må jeg jo nevne at jeg glemte å gjøre en bestilling på noe annet som også skulle være julegave. Noe som en annen blogger (eller vlogger er hun vel nå) lager, eller maler, rettere sagt. Hun hadde 15% introduksjonstilbud, og jeg skulle bestille flere gaver der. Men, så glemte jeg det. Jaja….det ordner seg nok etterhvert 🙂

 

Jeg strikker noe til meg selv også. I Daletta fra Dalegarn. Jeg strikker en Marius. Jeg har ikke begynt på mønsteret enda, men gleder meg til det. For øyeblikket er julegaver viktigere å strikke på.

Denne genseren har jeg for første gang forsøkt meg med firkantede pinner. Jeg har hørt så mye positivt om det, så da var det artig å forsøke selv også. Og jammen må jeg si at det var behagelig. For dem som sliter med leddproblemer og nakke/skulder problemer, så tror jeg absolutt at disse pinnene kan være noe. Jeg var totalt avslappet med disse pinnene i hendene. Og de var utrolig lette å strikke med. Så jeg skal investere i flere sånne pinner etterhvert.

 

Så var det denne toppen da, som er ferdig strikket. Den har en del tråder å feste. Og det var så utrolig kjedelig å holde på med. Men når de er festet, skal jeg hekle en kant rundt hals og ermeåpning. Så det er ikke egentlig mye arbeid igjen. Jeg fester en tråd nå og en tråd da. Sånn innimellom alt annet 🙂 Hadde jo tenkt å bruke denne toppen nå i sommer. Men jeg tror rett og slett den får bli ny i garderoben min til neste sommer 🙂

 

Jeg har også begynt å strikke ullragger. Må jo tenke litt fremover. Vi går tross alt kaldere tider i møte om ikke så lenge.
Disse raggene jeg her har begynt på skal være til herre. Og det går jo fort å strikke. Jeg får ta meg en tur og kjøpe mer raggegarn etterhvert også 🙂 Tenkte at jeg kanskje kunne selge noen par hjemmestrikkede ragger også. Sånn for å spe på økonomien bittelitt. Og da får jeg jo gjort to fluer i en smekk, jeg får litt strikketerapi, samtidig som jeg kanskje tjener et par kroner til en sårt tiltrengt økonomi.

Så da fikk du se mine nåværende prosjekter. Jeg har litt å henge fingrene i. Jeg strikker ikke hver eneste dag. Noen dager har jeg rett og slett ikke energi til å gjøre noe som helst. Og de dagene er ekstra tøffe. Men sånn er det nå bare. Så koser jeg meg med strikkingen når jeg kan….og da blir det ren terapi.

 

#strikkeglede #helse #tanker

18 kommentarer
    1. Leste det forrige innlegget også..ikke noe ok at man skal ha slike plager.. Som deg er jeg ikke glad i legebesøk..men av og til så må man bare..og man må jo prøve å få gjort noe med plager som kan gjøres noe med..og skal legen kunne hjelpe må man fortelle og spørre..det er jo det di er der for..men så vil man liksom ikke være en “brysom”pasient heller.. dumt i grunnen.. Fint at du koser deg med strikking..og du gjør jo så pent arbeide.. 🙂 Klem og gode ønsker til fine deg<3

      1. Ja, det er nettopp det, man vil ikke være en brysom pasient. Men jeg regner med at fastlegen min ikke ser meg som brysom sånn egentlig. Det er ikke sånn at jeg trør ned dørene der akkurat.
        Ja, koser meg med strikking. Det hjelper godt det 🙂
        God klem til deg også ♥

    2. Det kan ikke være lett nei. Men har du prøvd å sende melding over nettet? I tillegg til Helserespons for bestilling av legetime og fornye resepter, så har vi tilgang til noe som heter Besøkslegene. Der kan vi sende melding direkte til fastlegen. Ikke for lange meldinger da, og kan ikke forvente å få noen diagnos eller sånt. Men det kan være en flott måte å forberede legen på spørsmål du har i forkant av en legetime. 🙂 Lykke til og kos deg med pinnene 🙂

      1. Tusen takk for tips og tilbakemelding. Jeg kan kontakte legen min via Helsenorge, og det har jeg gjort flere ganger. Men det gjelder da saker som er oppfølging av noe jeg faktisk har vært der for tidligere. Det står også i reglene. Å bestille time der fungerer dårlig for meg, så jeg ringer alltid. Det fungerer i alle fall 🙂 Men veldig greit å kunne lese min egen journal og sånt der. Det hjelper meg til å huske hva jeg har tatt opp tidligere. Jeg har laget en liste som jeg tar med til ham. Han pleier å bruke god tid på meg, og er aldri avvisende. Han setter seg også inn i journalen min før jeg kommer inn. Det er også veldig greit 🙂 Og nå nærmer det seg, og jeg gleder meg til å få det overstått 🙂
        Jeg koser meg med pinnene enn så lenge 🙂

    3. Jøss så mye fint det blir 🙂 Og det er jo en kjennsgjerning nesten at strikking funker som terapi nesten for alle 🙂 Fin terapi, kreativ samtidig 🙂

    4. smart å skrive ned det en vil ta opp med legen ,håper du kan få hjelp da :=) kjekt å strikke og kjekt å lage gaver ,det blir en gave med mer verdi synes jeg :=) masse fint på dine pinner,har litt av hvert jeg også ,litt som du ,sokker og et par genser/kofter og en fin klut,masse kos

      1. Ja, er veldig ok å skrive ned…husker ikke noe ellers er jeg redd 🙂
        Veldig kjekt med hjemmelagede og ordentlige gaver. Selv om man kanskje har kjøpt garnet på tilbud er det likevel en dyr gave, som det ligger mye arbeid bak 🙂 Eller mye kjærlighet kan man vel heller kalle det 🙂
        Høres ut som du også har fine ting på pinnene 🙂 Blir bra det ♥

    5. Så mye fint du strikker! 🙂 Jeg holder på med å strikke en høstkjole til meg selv, men måtte ha en lang pause på grunn av nakkesmertene mine.. Men jeg skal nok begynne igjen snart, for nå kjenner jeg at jeg savner å strikke! Synes det er så koselig å strikke, samtidig som jeg virkelig føler meg veldig avslappet. 🙂 Holder også på å finne ut hva jeg kan strikke til farmora mi til jul, noe enkelt.. men jeg finner ikke på noe 😛 Får søke litt på google så kanskje jeg finner noe 😀 Ha en herlig kveld <3

      1. Tusen takk for det ♥ Ja, det er kjekt og avslappende å strikke, men det kan også gå ut over ting som nakke og armer. Så det gjelder å ha rett stilling når man strikker. Og å hvile mye om det tar på. Høres fint ut med høstkjole 🙂 Håper du viser den frem når den er ferdig ♥
        Heldige farmoren din hvis du finner noe fint å strikke til henne ♥
        Fine kvelden til deg også ♥

        1. Selvfølgelig skal jeg vise den frem når jeg blir ferdig med høstkjolen 🙂 Men kan nok ta din tid før den blir ferdig.. for jeg klarer ikke å strikke så mye av gangen 😛

    6. Så kjempeflink du er, og så kjempelekkert det er 🙂

      Jeg også strikker, og nå holder jeg på med votter. Kjempemoro å strikke, og jeg slapper av når jeg setter meg ned med stikketøyet 🙂

      Ønsker deg en kjempe fin mandag, og ei kjempefin og god uke <3 🙂

      Purr, purr, og bloggklem fra Toril og kattene

    7. Tilfelle jeg ikke er så aktiv her imorgen så vil jeg bare skrive lykke til på onsdag. Skal tenke på deg og krysse fingrene for at det blir bra! Lurt å skrive ned litt notater ja, stikkord i det minste. Strikking er kjempebra. stor klem

    8. Du er jammen produktiv på strikkefronten. Mye fint blir det også! Jeg har jo ei lue som du har produsert! Og som du sier, det kan være fin terapi i det å bli oppslukt av noe! 🙂

    9. Så mye fint du strikker 🙂 Jeg har også lyst å strikke en marius til meg selv – men har faktisk lovt å strikke en marius til kjæreste til tantejente så……… Men strikking er terapi 😀

    10. Jeg kunne ikke ha vært mer enig med deg at strikking er terapi, vel egentlig alt av håndarbeide er det. Jeg liker best å hekle eller fargelegge, og når jeg gjør det glemmer jeg alle problemer og vonde tanker for en stund 🥰

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg