TENK DEG Å BO UNDER EN KLIPPE / IMAGINE LIVING UNDER A CLIFF

Helleren, to hus som står trygt og godt under en klippe, en heller, inderst i Jøssingfjorden.
Der har det bodd mennesker, allerede for flere tusen år siden. Husene her er bygget på 1800 tallet. Deler av bygningene antas å være eldre.
Husene er uten taktekke, taket er kun treplanker, for klippen over fungerer som tak. Ganske fascinerende hvordan folkene som bygget husene sine her, visst å gjøre nytte av naturen på maks måte. Det står to hus der nå, men det har også vært et tredje hus, som forlengst er revet.

Helleren, two houses that are standing safely and well under a cliff, by the end of the Jøssingfjord.
People have lived there, already several thousand years ago. The houses were built in the 1800s. Parts of the buildings are believed to be older.
The houses have only simple wooden roof, because the cliff above does the job as a roof. Quite fascinating how the people who built their houses, managed to make the most of nature. It stands two houses there now, but it has also been a third house, which is torn down long time ago.

 

Fra veien når man kjører forbi, er husene små og nokså i ett med naturen. I forkant bygges Jøssingfjordsenteret, som visstnok skal være et senter som skal vise frem hvordan geologien ble stedets levebrød og stolthet gjennom 100 år. Det blir sikkert fint når det er ferdig.

Husene er kjent som Helleren, og ligger i Sokndal kommune. Mellom Flekkefjord og Egersund.

From the road when you drive past, the houses are small and fairly in tune with nature. In front of it, the Jøssingfjord Center will be built, which is supposed to be a center that will show how geology became the place’s livelihood and pride for 100 years. It’s probably going to be nice when it’s finished.

The houses are known as Helleren, and are located in Sokndal municipality. Between Flekkefjord and Egersund.

 

Her kan du lese litt om Helleren på infotavlen.

Here you can read about Helleren at the infoboard.

 

Jeg har aldri hatt anledning å gå inntil husene, og gå inn i dem, før nå, da jeg var på tur med en venn tidligere i uka.

I have never before had the opportunity to go close to the houses, and inside, until here the other day, when I was there with a friend.

 

Det er ikke store byggverkene, men naturen rundt er mektig, vi føler oss passe små.

The buildings are not large, but the nature surrounding them is powerful, we feel pretty small.

 

Jeg er kun 158 cm på strømpelesten, så huset virket til å være akkurat passe stort til meg 😀 Det røde huset var stengt, mens det andre huset var åpent. Det er åpent hele døgnet, hele året. Og man går inn med respekt.

I am only 158 cm tall, and the house seemed to fit perfectly for my size 😀 The red house was closed, but the other one was open. It is always open, all year long. And one enter with respect. 

 

Man kommer inn i en stue, som sikkert har hatt flere funksjoner samtidig. Enkle kår, og helt sikkert bra for dem som bodde der den gangen.

We enter a livingroom, that probably had many functions back then. Simple living, and probably very good for those who used to live here.

 

Dessverre var ikke rommet møblert som det antakelig var originalt, men man får en viss følelse av historien likevel.

Unfortunately the room was not furnished as it probably was originally, but it still gives the historical feeling.

 

Når man kommer inn i gangen, er det også en dør i enden av gangen. Og den døren fører ut til baksiden av huset, altså rett i fjellveggen.

When entering the hallway, there is another door in the end of the hall. And that door leads out to the backside of the house, straight into the mountain wall.

 

Kikker man ut av døren, er det en liten plass der. Sikkert alltid tørt og godt. Jeg kan tenke meg de brukte det til å lagre ting og kanskje matvarer.

Looking out that door, reveals a place between the house and the mountain. Probably always dry, never exposed for rough weather. I can imagine they used it as a storageroom.

 

Det må ha vært ganske spesielt å bo sånn.

It must have been quite unique to live like this.

 

Fjellet henger over husene. Sikkert trygt og godt, men samtidig litt skummelt også synes jeg.

The mountain kind of hangs over the houses. Probably very safe, but still a little spooky too I think.

 

Uansett er det spennende å endelig ha vært her synes jeg. Det å kjenne på historien, og forsøke å tenke seg hvordan det må ha vært å bo her.

It feels exciting to finally have been here I think. To feel the history, and try to imagine how it must hav been to live here.

 

Før jeg gikk ut av huset, signerte jeg gjesteboken. Den lå trygt under en gammel hestesko. Og jeg er så uvant med å skrive for hånd, at det ser ut som noen skikkelige kråketær, den underskriften min der 🙂

Before I left the house, I signed the guestbook. It was safe underneath an old horseshoe. And I am so unexperienced writing by hand these days, my signature looked really messy 🙂

 

Har du vært på Helleren noen gang?
Kunne du tenke deg å besøke disse husene?

Have you ever been here at Helleren before?
Would you like to visit these houses?

19 kommentarer
    1. Hvis du leser om historien så bodde det mange folk der og k dette huset bodde det familier med flere barn. Jeg lurer på hvordan barna lekte der ute. Det er så mange bratte fjell der og elva

      1. Ja, jeg har lest historien flere ganger. Og det må ha vært ganske utrygt. Men før i tiden måtte jo ungene være med å jobbe ganske tidlig. Det ser litt kummerlig ut ja, kanskje ikke akkurat drømmeplassen å oppfostre barn 🙂

    2. Jeg har ikke vært der, kunne gjerne tenkt meg å besøke det. Har vært på et liknende bygg i Aurlandsdalen. Lå under en svær klippe/utheng også. 🙂 Spennende. Hadde ikke orket å bo sånn selv nei.. 😀

      1. Ja, det er kjekt å besøke sånne spesielle steder. Ta inn litt av historien. Jeg har aldri vært ved andre sånne steder.
        Litt tungt med det fjellet hengende over 🙂

      1. Kjekt at du fant dette spennende. Ja, du må ta deg en tur dit om du har anledning. Det er døgnåpent, og koster ikke inngangspenger heller. Og så er det jo ganske spesielt.

      1. Tusen takk ♥
        Ja, jeg husker du nevnte det sist jeg skrev om plassen. Så da jeg var der denne gangen tenkte jeg faktisk på deg, for jeg visste du hadde vært der 🙂
        Stor god klem til deg og fine du ♥

    3. Jeg husker du la ut bilde av disse husene i et tidligere innlegg, men da var du vel bare i forbifarten, men jeg synes altså at det er så utrolig fascinerende at folk bosatte seg på en sånn plass!
      Det ser dritskummelt ut, – men antakelig var det mye tryggere enn andre plasser.
      Den døren rett ut i fjellveggen var interessant😅 Godt det var litt lagringsplass baki der.
      Jeg kjente en gang en fyr som het Helleren til etternavn, – han kom fra Stavanger-regionen. Kanskje han er etterkommer fra familien som bodde under fjellet?😉

      1. Ja, forrige gang var jeg bare i forbifarten, og siden da hadde jeg bestemt at denne sommeren skulle jeg innom på ordentlig. Så nå ble det endelig.
        Jeg synes også at det veldig fascinerende at noen har bodd sånn. De hadde det sikkert bra der 🙂
        Høres ut som han Helleren du kjente kanskje har røttene sine i det området ja 🙂

    4. Så artig å lese, og artig å se hvordan det så ut inne i det ene huset. Men stort var det ikke. Jeg har nok slått hodet i døren og taket og slikt, for jeg er 20 cm høyer enn deg :). Fasinerende hvordan folk fant steder å bo. Og ja, det kan være artig å ta turen dit en gang.

      1. Ja, de fleste vil nok måtte bøye seg litt. Hus var ikke så store før i tiden. Kanskje ikke folk var så høye heller før i tiden?
        Veldig fascinerende ja, hvor folk fant det praktisk å bosette seg. Så om du er i distriktet, får du ta deg en tur innom og se 🙂

      1. Ja, de har stått der så lenge at det sikkert er trygt.
        Veldig interessant synes jeg, å lese om tidligere historie og hvor folk bosatte seg 🙂

      1. Ja, det har du helt rett i, mennesker nå tenker ikke fornuft. Nå skal alt bare være komfort, mest mulig sol og utsikt, osv. Jeg synes dette var en god idé, men det var litt “truende” å stå under der. Det tror jeg uansett er fordi jeg ikke er vant til det. De som bodde der var jo vant til det 🙂

    5. Hejsa Hytterne blev brugt af tyskerne under krigen. Det er dem som har trukket strøm ned til hytteren. (1 fase kun. 🙂

      Stedet har vel ellers været ideelt for modstandsfolk og smuglere?

      Stedet var indtil vejen blev blev lavet sprængt ud i klipperene, kun tilgængeligt fra søsiden. Der var er vistnok et hejs – og jeg så et sted – på nettet? 🙂 at det hejs var en del af skolebørnenes daglige tur ? Men de kunne altså også i gamle dage få foder til dyrene ned og produkter op – hvis det skulle være.

      Der var på stedet en mindeplade for Mysil Bergsprekken.. hvem det så var og hvorfor lige der?

      Hvis i vil “køre” vejen i Street Wiew 58°19’41.57″N 6°21’15.50″Ø

      Flotte billeder billeder du har taget. Tak ..

      1. Beklager 58°19’41.57″N 6°21’15.50″Ø

        Skal være 58°19’41.57″N 6°21’15.50″E

        Google kan i søgninger IKKE li de Danske Ø er 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg