TITT TEI I ÅRET SOM HAR GÅTT

Ett år har gått, og den STORE dagen er endelig her.

Jeg vet egentlig ikke hvorfor jeg sier endelig. Det er ikke sånn at jeg har gått og ventet på den. Årene flyr jo avgårde i en skremmende hastighet. Og for min del kan vi gjerne slå ned farten litt.

Jeg ser jo på ungene at tiden går fryktelig fort. I det siste har jeg bladd litt i gamle album fra da ungene var små. Og iblant faller en tåre, fordi jeg savner den tiden så veldig, og så er det jo sånn at enkelte ting kunne man jo ønske å gjøre om igjen. Men sånn er det jo ikke. Tiden går, og sånn skal det være 🙂

Et lite tilbakeblikk på dette året er jo litt lettere da, for det har jo bare gått noen dager siden januar 😉


Januar startet med brask og bram som fyrverkeriet lager. Og utpå dagen 1. januar, var vi invitert til Ordførerens Nyttårsmottakelse hvor min datter, Amalie, fikk sin velfortjente oppmerksomhet for sin flotte sportslige innsats i 2017. Hun var nemlig med på å dra i land en bronsemedalje i Twirling EM. Altså Drill EM på norsk 🙂 Hennes innsats var i den norske pomponstroppen. Det føles som et helt liv siden, men til kommende Påske er det 2 år siden. Det var hyggelig da, å hilse på ordføreren for et år siden, for 2. gang 🙂


Februar brakte også mye glede med seg. Nyforelsket og med helt fersk kjæreste ble det mange fine stunder, både da og utover i året. Pål har gitt tilværelsen et glødende lys, og selv om helsa mi er dårligere, har mye likevel blitt lettere. Vi har gått mange flotte turer, og etterhvert har vi blitt kjent med hverandres barn og familier, og alt er akkurat som det skal være. Det å ha den støtten som han gir, har jeg drømt om, og trodde aldri jeg skulle oppleve igjen. Jeg trodde faktisk ikke at jeg med mine helseutfordringer skulle finne en som taklet alt dette. Men han er supersterk, og har så mye kjærlighet i seg, at det virkelig er en umulig drøm som har blitt til virkelighet. Jeg er verdens heldigste ♥


Mars brakte med seg vinterlig kulde. Vi opplevde mye kjekt denne måneden. Blant annet ble det gode muligheter for en skøytetur og flere. Et av mine favorittvann å gå tur rundt, kunne vi plutselig gå tur på. Og det har jeg aldri gjort før, så det måtte jeg jo gjøre. Nå har ikke jeg skøyter, eller helse til å gå på skøyter. Men å gå utpå isen, og kikke ned i dypet, det ga et ordentlig sug i magen 🙂
Det ble også hyttetur denne måneden. Hytta er det broren min som har overtatt, og den ligger i Farsund. Der besøkte vi broren min og familien hans, og hadde flotte dager med fine utflukter.
I mars begynte jeg også på en lang og “smertefull” kjøkkenhistorie. Kjøkkenet mitt skulle pusses opp og byttes ut. Noe som skulle ta noen uker, tok et halvt år. En prosess som helsa mi ikke satte pris på, og som jeg fortsatt sliter med, nå snart ett år senere.


April er en måned med håp for meg. Da er våren her, og vi går lysere og varmere tide i møte. Denne måneden gikk jeg på kurs nå i 2018. En tidligere nabo, May, spurte om jeg ville være med på Bra Mat kurs. Dette kurset var i regi av Frisklivssentralen i kommunen, og tok for seg et sunt kosthold og gode tips til hva man kan velge som er bra å spise, lett og godt 🙂 For meg som sliter med matlysten en del, så var jo dette en bra ting, og det ble jeg med på.
Merkelig nok så har jeg gått kraftig opp i vekt etter dette kurset, så jeg lurer jo litt på om den bra maten er litt for bra for meg? Men det bunner nok mer ut i at toppturene mine er sjeldnere. Helsa har blitt veldig dårlig, blant annet fordi kjøkkenet aldri ble ferdig før det var gått lang, lang tid, og da ble det dårligere med turene mine også. Men en del fine turer ble det likevel, selv om de ikke var av det veldig krevende slaget.


Mai er festmåneden. Da ifører vi oss våre fineste festklær, og stråler i feiringen av det vakre landet vårt. Mai hadde mye flott vær, blant annet var 17. mai en godværsdag her på Vestlandet. Og det passer så bra når vi ifører oss våre flotte og dyre bunader som vi er så stolte av. Jeg har selv Jærbunad, og datteren min har Rogalandsbunad. 17. mai ble en fin dag, hvor vi så de forskjellige paradene, og hvor vi gikk ut og spiste en bedre buffetmiddag. Mai var også måneden for romantiske spaserturer med kjæresten, og sol og glede på terrassen.


Juni var en opplevelsesrik måned dette året. Da skjedde det mye som er godt å ha i minnebanken. Blant annet pakket jeg kofferten og reiste til Oslo med kjæresten en helg. Ett av målene mine var å gå på bloggtreff. Og denne herlige blogg-gjengen på bildet her hadde det samme målet. Vi møttes og gikk og spiste på indisk restaurant, og etterpå fant vi en plen i det nydelige Osloværet, og hadde en god stund sammen der. Dette var ett av mange kjekke høydepunkter denne sommeren 🙂
Jeg og kjæresten gjorde flere kjekke ting i Oslo denne helgen, for han fikk ikke være med på bloggtreffet. Det forutsetter jo at man er blogger da 😉 Men vi besøkte blant annet Ekebergparken og botanisk hage. Og vi kikket rundt flere plasser, spiste god mat, og hadde også en hyggelig aften med Karidansen, som også var på bloggtreff.
Juni bød også på jubileum. Jeg ble 50 år, og feiret dette med stor fest på terrassen hjemme 😀 Juni er fullspekket med gode minner ♥


Juli bød på de mest spektakulære hendelsene dette året. Da var vi på ferie i det store utland, nærmere bestemt California og Nevada, USA. Jeg og mine to barn, Daniel og Amalie, dro dit. Dette var et ønske som sto øverst på min Bucket list, og nå var tiden inne for å gjøre alvor av drømmen. Vi leide bil og kom oss litt rundt. 3,5 uker var vi der. Det var varmt og godt, og opplevelsene sto i kø. Jeg er faktisk ikke ferdig enda med å blogge om dette, så stay tuned, mer vil komme etterhvert i bloggen.
Her på bildet har vi tatt helikopter inn i Grand Canyon og landet et sted ved Colorado river. En fantastisk tur jeg aldri kommer til å glemme ♥


August hadde mye fint vær i seg, og da ble det blant annet en tur i Kongeparken. Dit dro jeg med Pål og hans 3 unger på 12, 13 og 15. Der var det mange kjekke aktiviteter, og mange av dem ble prøvd av oss. Bortsett fra det ble det også noen turer i august, og ellers avslapning og feriero 🙂


September hadde også litt ferietid i seg, selv om dagliglivet offisielt var i gang igjen. Det ble mange turer denne måneden. Blant annet med denne damen her, Connie, som jo mange kjenner som bloggeren Fruensvilje. Hun var på besøk hos søsteren sin som bor i min by, Sandnes 🙂
Denne måneden, som også de to forrige månedene, var jeg i full gang som demonstrant, hvor det er de heftige bommene vi demonstrerer mot. Men det slapp heldigvis Connie å være med på.


Oktober bød på mye av det samme som september. Det ble en del turer, og demonstrasjoner. Her har vi vært i demonstrasjon i Stavanger, og så går vi litt tur etterpå. Jeg har her med meg Pål og to av hans gull ♥


November sto litt i litteraturens tegn. Jeg er glad i å lese, og har også min egen bokgruppe på Facebook som heter Leseglede. I november er det Litteraturuke i Sandnes, og da var jeg blant annet på noen foredrag. Her er det Vigdis Hjorth som holder et engasjert foredrag for ivrige lyttere 🙂


Desember er kos. Jo, den måneden kan også være stress. Men mot slutten er det kos. For de fleste av oss. Det er måneden hvor vi forbereder til julehøytiden. Vi forsøker å ikke stresse, men så blir det kanskje litt sånn likevel. Kosen er å tilbringe tid med venner og familie, og ha mye sosialt og kjekt. Her på bildet er jeg i den ene venninneforeningen jeg går i, og vi har akkurat blitt ferdig med den årlige pakkeleken. Morsomt og givende. Fra venstre er meg, Monica og Kristine. Vi har spist god mat, god dessert og kaker, og har noe godt i glasset. Jeg ville ikke unnvært dette for noen pris. Og det foregår litt før jul, en fin oppkjøring til julaften som kommer noen dager senere 🙂

Nå er vi på vei inn i det nye året. Det meldes storm over deler av landet, så vi er spente på dette med fyrverkeriet. Det kan bli en riktig spennende nyttårsaften om ruskeværet slår til. Det blir en rolig aften hvor jeg har Pål og Amalie med meg her hjemme. Vi skal spise kalkun med alt godt tilbehør, og hjemmelaget karamellpudding til dessert. Og så skal vi ha pakkelek etterpå, mens vi venter på at klokken skal bli midnatt.

Så gleder jeg meg til det nye året, nye gleder, nye opplevelser og blanke ark. Jeg har klart 200 turer i år, og jeg ser frem til forhåpentlig mange nye turer også.

Jeg ønsker alle kjente og kjære, alle ukjente også, og alle som blogger og leser blogg, en riktig god nyttårsaften, og alt godt i 2019. God nyttårsklem fra meg ♥

#åretsomgikk #2018 #minner #opplevelser #nyttår

8 kommentarer
    1. dette var et vakkert årsresyme :=) du har virkelig opplevd mye du også og jeg er glad jeg fikk treffe deg en av månedene .
      Ønsker deg riktig godt nytt år ,så håper jeg det nye året byr på mange spennende dager for oss alle

      1. Ja, det ble jammen mye fint i året som gikk, og det å møte deg og flere andre bloggere også, var absolutt noen av høydepunktene 🙂
        Håper også at det nye året bringer mye godt med seg for oss alle ♥

    2. Koselig å se tilbake, du har opplevd litt av hvert 🙂 Så herlig <3 Håper du får et fint år nå også 🙂 Vi må få til noen flere treff, er jo så hyggelig 🙂 klem og godt nytt år <3

      1. Ja, det er kjekt å ta en oppsummering og se at det HAR vært et godt år ♥
        Flere treff hadde vært veldig gøy. Skal nok forsøke å få med meg det 🙂

        Nyttårsklemmen til deg ♥

    3. Godt nyttår til deg og dine også 🙂 Mye spennende og fint du har vært med på i året som har gått 🙂 Vet du har mange utfordringer med formen også..men fint med positivt påfyll 🙂 Du tar alltid så fine bilder ..moro å se 🙂 Følger med videre i det nye året selvsagt… Nyttårsklem <3

      1. Ja, utfordringene står i kø, ingen tvil om det, men mye kjekt oppleves også heldigvis 🙂
        Jeg følger også deg videre. Det gir også positivt påfyll 🙂

        Nyttårsklemmen til deg ♥

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg