TOPPLISTEN – JUKS OG BEDRAG?

Siden alt ble lagt om her inne i bloggen, og vi alle ble flyttet, så har jeg kikket på Topplisten av og til. Av ren nysgjerrighet, siden alt er nytt. Det er jo enkelte nye blogger der nå enn dem som fast var der før også.

Jeg har jo skjønt at det er andre kriterier for å havne på den listen nå enn tidligere, og det har ikke opptatt meg så mye, siden jeg svært sjelden har så stor leserskare. Det gleder meg å se at enkelte av dem jeg følger har mer eller mindre fast plass på den listen.
Men sånn i utgangspunktet klikker jeg meg ikke inn på listen bare fordi jeg er nysgjerrig på alle dem som ligger der og hvorfor så mange leser dem? Dem jeg følger, følger jeg fordi jeg liker å lese akkurat dem, de har budskap som jeg liker, og vi har blitt en klikk som faktisk har blitt litt kjent med hverandre. Og det tiltaler meg veldig. Men av og til er det kjekt å kikke innom andre også.

Så var det her i helgen da, etter jeg hadde fått varsel om flytting, så skjøt mine lesertall i været. Og jeg fikk i løpet av søndagen langt over 500 sidevisninger. Ja, for jeg vet at det er den malen Topplisten går etter nå, sidevisninger.

Jeg så for meg at jeg også skulle få mitt døgn of fame og få bloggen min på Topplisten. Jeg har vært der en gang før, på den gamle Topplisten, da kriteriene var andre enn nå.

Men neida. Det skjedde ikke.
Jeg var like langt utenfor som vanlig. Enda jeg hadde hatt flere sidevisninger enn ganske mange som var på listen bøde før, imens og etterpå.

Da er konklusjonen min at den listen er juks og bedrag egentlig.
Jeg ble litt lei meg, rett og slett. Det skal jeg ærlig innrømme.

På denne nye bloggplattformen har jeg ikke enda funnet noen ordentlig statistikk over mine innlegg. Men kanskje noen har funnet ut av det og kan veilede meg?
For jeg vet at jeg enkelte ganger har veldig mange sidevisninger, som ville ha fortjent en plass på Topplisten sånn som den nå er laget til.

Så er det kanskje noen av dere som vil si at de sidevisningene jeg hadde før jeg flyttet, ikke gjelder på den nye topplisten. Men det vet jeg at det gjorde, for jeg så selv med mine egne øyne, blogger som lå på listen før akkurat de var blitt flyttet også!

En annen ting jeg ikke har funnet ut av, er om det er noen måte man kan se om man har fått svar på kommentarer man har lagt inn i andres blogger?

Noen ganger leser jeg uten å kommentere, mens andre perioder leser jeg og legger inn mye kommentarer.
Tidligere fikk man beskjed når vedkommende hadde svart på kommentarene. Men nå får jeg ikke noen sånn beskjed. Nå må jeg manuelt gå inn på innlegget igjen, for å se om jeg har fått svar.
Ikke at det alltid er så viktig å få svar. Men det var jo litt av den måten man ble kjent på. Man hadde en dialog i kommentarfeltet. Og på den måten fikk man jo også bekreftet at kommentaren man selv la inn faktisk var blitt lest og satt pris på.
Er det egentlig noen vits for meg å svare kommentarer på mine egne innlegg nå, hvis ingen får vite at de faktisk har fått en svarkommentar?

Det er også sånn at når jeg skriver et innlegg sånn som jeg liker det, midtstilt, så er det ingen garanti for at det blir sånn når jeg publiserer det. Jeg har heller ingen garanti for at bildene blir så store som jeg velger at de skal være. Det kan så klart være startproblemer i selve plattformen. Krysser fingrene for at det ordner seg etterhvert. Mye føles litt tilfeldig akkurat nå!

Det er en del forvirrende greier her inne nå ja, og jeg vet ikke om jeg liker det. Lett å legge ut innlegg, men mye av det andre jeg satte sånn pris på, er helt borte.
Det er bare ikke det samme lenger 🙁

Men jeg får prøve meg en liten stund til, nye vaner er ikke så vanskelige å etablere. Men hvis funksjonene jeg liker er borte, så ser jeg liten vits i å være her. De funksjonene var litt av årsaken til at jeg begynte å blogge i blogg.no i første omgang. For den gangen kom jeg fra en helt annen bloggplattform, hvor jeg aldri fikk respons på noen ting.

Jaja, nok sutring for i dag 😉 Kanskje er det bare startproblemer, kanskje får jeg svar etterhvert. Men at Topplisten er juks og bedrag, det er jeg ganske overbevist om pr. dags dato!

#topplisten #juksogbedrag #juks #kritikk #blogg #kommentarer

32 kommentarer
    1. Ja, dette er ikke lett. Jeg har vært på wordpress før, og likte meg ikke. Jeg føler at vi har gått mange år tilbake i utforming av
      blogg. Ikke har vi listene og ikke har vi som du sier noen oversikt på kommentarer. Selv om vi vender oss til nytt, så er dette
      gammelt. Vi får se hvordan dette går. Det fineste jeg er på nå, er bloglovin. Kanskje begynner jeg bare å blogge der?
      Tålmodighet skulle vi visst ha, for ting skal bli bedre når alle er overført! Klem til deg 🙂

      1. Jeg har ikke vært på WordPress tidligere, men jeg skjønner jo at vi har beveget oss tilbake til gamle dager. Kanskje er det sånn at de ikke har fått på plass alt enda, men at det kommer på plass når alle bloggene er overført. Jeg vet ikke jeg, men håper jo det. Jeg skal være tålmodig og vente og se 🙂

        Men jeg misliker at jeg ikke lenger har oversikten.

        Jeg tenker også at jeg skal forsøke å blogge fra bloglovin. Bare for å se om det er bedre 🙂

        Og jeg skal følge med deg på Blogspot i alle fall. Og kanskje etterhvert at jeg finner frem gamlebloggen min der også, og starter på nytt på den 🙂 Tiden vil vise 🙂

    2. Det er ikke sidevisninger som blir talt, men antall lesere på verdensbasis. Før viste statistikken tre ting, sidevisninger, globale lesere, og norske lesere. Det er altså globale lesere som telles på topplisten 😉

      1. Ref. fra teksten under Topplisten: “Topplisten viser det totale antall sidevisninger siste døgn. Kilde: Google Analytics.”.
        Det taler sitt tydelige språk mener nå jeg 🙂 Det står ikke noe om globale lesere. Da burde det ha stått.

        Men, det er jo mye rart man ikke skal forstå her inne, DET har jeg i alle fall forstått 😉

    3. Globale lesere..på norske blogger? Virkelig?
      Jeg er ikke blogger, og jeg finner det ganske underholdende at minibloggere fra lokalt område innimellom står på topplisten med tilsynelatende noen hundre lesere når de aldri noensinne har pleid å ha mer enn 30-40 lesere. Men de er sikkert fornøyde nå. 🙂

    4. Skjønner at jeg skal være fornøyd at bloggen min ikke er flyttet over enda. Jeg har fortsatt den gamle og får nyte det så lenge det varer 🙂 har lest endel innlegg i det siste der folk ikke virker helt fornøyd med hvordan det har blitt :/

      1. Alt nytt og ukjent er vanskelig, det er ikke til å komme forbi. Men mye her er annerledes. Noen synes nok det er positivt, andre synes det er negativt. Foreløpig synes jeg det er kjedelig, så vurderer en annen bloggplattform. Men jeg skal vente og være tålmodig, for kan hende har ikke alt kommet på plass her enda. Så ja, enn så lenge skal du være fornøyd der du er 😀

    5. I steden for å vrenge din vrede her, hvorfor ikkje bare sende en mail til Blogg.no? De er rimelig kjappe å svare 🙂 Eg vet at tingene ikkje er 100% ennå, men å påstå at Topplisten er JUKS er vel å dra det litt langt? Ut i fra meg selv så har eg ca samme ant lesere nå som før. Tallene du nå ser på lista er TOTALE sidevisninger, før var det totalt norske lesere. At du gjerne har flere nå kan skyldes at du faktisk får gratis shout på Blogg.no sin fremside. Shouten som man før måtte betale 45 kr for får du nå gratis + du ligger jo mye lengre på fremsiden. Bildet av bloggen din og siste innlegget vandrer ned hele siden etter hvert som nye innlegg blir lagt ut.

      I steden for å skrike ut ALT det negative med èn gang du har fått ny blogg, så se heller på det positive og sette deg inn i det nye! Selv var eg blant de første som fikk ny og det skjedde over natta første dagen. Da gjelder det bare å puste med magan og være litt tålmodig. Etter nå å ha blogget på den nye plattformen i 2 uker må eg si at dette er sååå mye bedre på flere måter.

      1. Beklager det, men nei, jeg lå ikke på forsiden da sidevisningene skjøt i været, det var en deling av et blogginnlegg som gjorde det, og det innlegget var følsomt og rørende, og svært personlig. Jeg var fortsatt på den gamle plattformen da. Og som jeg også skrev i innlegget her, så var det mange som enda ikke var flyttet over som faktisk befant seg på topplisten. Men JEG havnet ikke der, til tross. Jeg vet godt at det snakkes om totalt antall sidevisninger, noe som ofte er høyt hos meg, men sjelden så høyt som denne gangen. Og hva jeg statuerer som høyt er ikke det samme som andre. Jeg snakker kun for meg selv. Men jeg kan jo lese, og jeg så at mitt var høyere enn mange andres på lista.

        Så joda, for meg er det juks og bedrag. Og jeg skriker det ut her, for kanskje har andre opplevd det samme?

        Og forresten, så forsvinner innleggene ganske fort fra forsiden, da det er mange som blogger 🙂 Jeg følger med. Det handler nok kanskje mer om når tid på dagen man blogger, hvor lenge man blir liggende på forsiden. Og det igjen handler jo om hvor mange som faktisk sitter og leser blogg på samme tidspunt.

        Jeg gleder meg til jeg kan si det samme, at det er såååå mye bedre på flere måter. Men akkurat nå får jeg ikke til å koble den tanken til dette vi har her og nå.

        1. Vel, nå er kl 23.52 og du ligger fortsatt på forsiden, dvs du har ligget der i ca 12 t allerede så det vil eg si er flott publisering 🙂 Ikkje mist motet, la det gå minst en uke så skal eg garantere at du vil syns det hele er bedre 🙂

          Grunnen til ar eg reagerer er fordi eg ser MANGE hyler ut i bloggen første dagen med ny blogg. Å ja eg ble både matt og svett første dagen eg også, men det er da du skal puste med magen og bruke god tid på å skjønne og forstå 😉

          1. Må vel gjøre oppmerksom på at forsiden? Jo, hvis man orker å grave dypt ned i fortsettelsen, så lå nok innlegget mitt der. Det måtte jeg i alle fall gjøre selv 🙂 Og etterhvert som flere og flere kommer inn hit, så forsvinner man fortere og fortere nedover 🙂
            Nytt innlegg hadde jeg også i 23 tiden 🙂 Så da garderte jeg meg 😉

            Jeg synes det er veldig dumt at de ikke har ting på plass FØR de fører over blogger til dette nye. Hadde de ordnet alt, så ville man nok sluppet veldig mye frustrasjon. Det gikk ganske over stokk og stein. Og vi er ufrivillige deltakere. Jeg hylte forresten ut 2. dagen 😉 Og enda er jeg frustrert over mye her.

            Men skal gi det litt tid. Hvis ikke, har jeg en annen blogg jeg kan begynne å blogge på igjen 🙂

    6. Jeg sendte melding til supportavdelingen i går å fikk vite at jeg er en av de som skal bli flyttet over, men det er ikke satt noen dato enda, og at de håper at alle er flyttet over i løpet av denne og senest neste uke.

      Så vist du sender melding til support avdelinga å spør om det du lurer på så får du svar, jeg fikk svar innen 3 min etter jeg sendte meldingen 🙂

      Er jo verdt ett forsøk.

      Men jeg lurer også på om man får varsel når vi kommenterer eller at de som kommenterer bloggen får svar når vi svarer på kommentaren.

      Men blir spennende å se frem over hva som skjer å hvordan blogg.no kommer til å bli 🙂

      1. Jeg vet om flere som har sendt melding og ikke fått svar enda, så jeg tipper det er stor pågang der. Jeg har ikke sendt, av samme årsak. Istedet valgte jeg å fokusere det i et innlegg, og da har jeg faktisk fått noen svar og løsninger jeg kan bruke. Pluss at jeg ser det er mange i samme situasjon.

        Jeg håper det kommer på plass et varslingssystem for bloggkommentarer som fungerer bedre enn dette her. Men ja, er litt stress nå. Jeg skal likevel være tålmodig 🙂

    7. Nei det tar nok tid å skjønne alt dette her 😉 Men det står nå antall sidevisninger – så da er det jo det en må forholde seg til?! Globalt eller ikke 🙂 Jeg har installert analytics på bloggen, ligger en link i bloggen din til å få det på plass – statistikken 🙂 Ellers tenker jeg at det vil komme flere funksjoner etter hvert for oss, fint de starter i det små så lenge overflyttinga fortsatt foregår. Håper følger biten kommer tilbake, mener nå å huske at wordpress hadde det sist jeg var innom der 🙂 Vi får håpe. Men det var nå leit at du ikke kom opp, det skjedde meg også, så ja nei. Ikke greit å skjønne, en skal vel helst ikke skjønne alt heller 😉

      1. Ja, det er det jeg også mener, antall sidevisninger, det er det de henviser til. Det der globale greiene, da tenker jeg det måtte ha stått blogger der fra alle verdens land på den listen, og det gjør det jo ikke.
        Analytics ja…hmm? Må nok lete litt. Jeg har vært innom noe som jeg vet jeg måtte lage eget passord til og noe sånt, kan det være det?
        Greit å vite at det ikke bare er meg som blir holdt utenfor. Det forteller meg at enten har de STORE problemer med dette her, eller så er det bare et tilfeldig utvalg blogger som havner på den listen. Og da mener jeg det er juks. Men vi får nå se 🙂
        Håper flere funksjoner kommer på plass etterhvert. Jeg skal være tålmodig 🙂

    8. Jeg tror ikke alt er kommet av finesser…og det med statistikk, stod det et sted at kommer..etterhvert…Jeg ser at det kommer nye ting hele tiden…Jeg har fortsatt ikke noe som viser meg at jeg har en kommentar liggende..noe jeg hører andre har…Det med sidevisning og høye tall…Det trodde jeg var pga omleggingen…De som ikke var flyttet over, kom ikke på den listen…Derfor var det også kjedelig å være på gamle plattformen..Jeg hadde også en dag med enormt høyt sidevisningstall….før jeg ble flyttet..og tror nå at det kan ha med omleggingen..at de drev og ordnet noe…OG det kan nok fort ha blitt tull med noen her og noen der…..Men kjedelig for deg…Jeg håper det kommer en ordning så vi kan se når noen har svart på kommentaren vi har lagt igjen hos andre…foreløpig så bruker jeg bloglovin og får der opp en liten stripe med bloggerene mine…så da sveiper jeg fort innom de for andre gang, for å se om de har svart…Men tungvint…
      Jeg håper og tror at det blir bedre….Som sagt, så ser jeg stadig nye ting som skjer….så vi får være litt tålmodige…Lykke til Eva! 💖

      1. Jeg har ikke sett at det har kommet noe nytt etter jeg kom inn hit. Men jeg kom jo hit i går da 😉 Jeg mener også å ha lest noe om statistikken, men jeg finner ikke igjen det heller. Så kanskje jeg bare har drømt?
        Sidevisningene mine ble høye den ene dagen fordi et av mine blogginnlegg ble delt på Facebook og det fikk mye oppmerksomhet. Så den forklaringen er veldig enkel for min del.

        Jeg tror at det er tilfeldig hvem som havner på topplisten. Rett og slett.

        Jeg håper også at de får på plass noe mer fornuftig ang. kommentarer. Jeg synes dette her er litt leit, at det skal være sånn stress.

        Jeg skal være tålmodig. Men om ikke ting endrer seg til det bedre her inne ganske så snart, så har jeg den gamle bloggen min jeg kan flytte tilbake til. Eller jeg kan opprette en ny. Eller jeg kan rett og slett slutte å blogge også. Mange muligheter 🙂
        Lykke til til deg og alle oss andre også ♥

        1. Eg spurte support ang det med statistikk og det kommer etter hvert. Da får me veiledning på hvordan man skal legge det inn. (Hver enkel må lage sitt eget passord) Det blir lagt til i kontrollpanelet og da kan me følge med på statistikken ut over dagen 🙂

          1. Ja, jeg hadde lest en plass om det, men så fikk jeg høre om Google Analytics. Så det forsøkte jeg å få inn i går. Men jeg manglet et verktøy, så da gikk ikke det. Får følge med når det kommer 🙂
            Tusen takk for info 🙂 Godt du fikk svar 🙂

    9. Vi er nok flere som sitter inn med de samme spørsmålene som deg. Jeg så også at mine sidevisninger nådde nye høyder i dagene før jeg flyttet over, og tenkte at dette var jo flott men havnet heller ikke på noen liste av den grunn. Tror jeg har fått orden på de viktigste tingene nå, men lurer også på hvordan jeg kan fange opp når du svarer på kommentaren jeg legger igjen.

      1. Mine sidevisninger ble høye fordi ett av mine innlegg like før helgen ble delt av en på Facebook, og det fikk mye oppmerksomhet.
        Men jeg tror at de som havner på topplisten kun er et lite utvalg blogger. Nesten som å vinne i lotto antakelig, for oss småbloggere, selv om vi en gang i blant har høyt antall sidevisninger.

        Det med kommentarer håper jeg kommer på plass etterhvert. Det er ganske håpløst som nå, at man må innom å kikke for å se om man har fått reaksjoner på det man har kommentert rundtomkring.

    10. Liker ikke dette jeg heller. Finner ikke frem, og innleggene blir ikke som jeg vil ha dem. Å kommentere er jo et kommers, siden ikke personopplysningene lagrer seg fra gang til gang. Og alt stresset med å kryssa av i forskjellige bildefelt for å virkelig informere om at jeg ikke er en robot. Åååh! Har skrevet til blogg.no, men de svarer jo ikke … Hvor finner du denne topplisten?

      1. Ja, det er en del startproblemer her, og noen sier at det vil komme flere funksjoner etterhvert. Men hvorfor kan de ikke få på plass alt FØR de tvangsflytter folk over, sånn at det ikke hadde blitt så mye frustrasjon? Noen sier også at det gikk fort å få svar fra blogg.no. Jeg har ikke engang forsøkt. For jeg regner med at de har mer enn nok å håndtere akkurat nå.

        Topplisten finner du når du slår opp blogg.no i adressefeltet. Det er forsiden. Og når man scroller nedover befinner topplisten seg til høyre.

    11. Jeg tror ikke at den listen er for oss vanlige dødelig. Det er bare for vanskelig å komme ditt. Ikke vil jeg skrive som toppbloggerne heller 🙂

      1. Jeg tror det er tilfeldig hvem som havner der. Det handler jo om sidevisninger, og da tenker jeg at selv om jeg hadde mange flere sidevisninger enn mange av de som sto listet opp, da har de bare plukket et tilfeldig utvalg blogger. Bare juks.

        Jeg kommer aldri til å bli toppblogger. Det høres litt stress ut, og jeg stresser ikke…dette er bare kos 🙂

    12. Statistikken skal visst komme etterhvert. Sto visst i mailen. Jeg hadde også flere sidevisninger når jeg sjekket min statistikk,på gamle -bloggen, før jeg flyttet, ENN jeg hadde i visningen på forsiden. (forskjellige telle-apparater 😀 ) NÅ har jeg ikke noe sted å dobbeltsjekke, så jeg er lykkelig fornøyd med å har vært på listen noen dager 😀 Uansett hvilken statistikk de går ut fra Noen flere kan i alle fall se meg noen dager 🙂 Og det er gøy , for meg 😀 KLem <3

      1. Ja, jeg har lest det også en plass, og det var nok kanskje i mailen ja. Men om man tar i bruk Google Analytics, skal man visst få all data man trenger. Jeg fikk en annen kommentar om det. Men så mangler jeg noe i menyen min, så jeg får det ikke til. Jeg hadde et innlegg som ble delt av en på Facebook, og det fikk maaaange reaksjoner, så jeg regnet med at det var den som gjorde utslaget på sidevisningene. Det ble over 100 likes og kommentarer på det Facebookinnlegget. Men uansett, gjort er gjort og spist er spist 🙂

        Veldig kjekt å se deg på lista. Jeg har fulgt med, og ser du og flere andre jeg følger også er der ♥

        Og gøy med adventskalender 🙂
        Klem ♥

    13. Jeg sitter og glor på Google Analytics når jeg vil finne ut litt om leserne mine jeg da. Som helt uavhengig blogger så er topplister ikke av interesse uansett. Nå er jo blogglisten fjernet så da er jo den muligheten borte også. Finnes vel et par steder til som man kan hekte seg på. Nå har jo jeg mistet mange da og det er jo på en måte naturlig siden jeg ikke har et nøkkelhull som folk kan kikke inn i lenger. Det er jo et faktum at over 1/2 går inn for at de er nysgjerrige. Det er ei tid for alt og min blogg er i siste fase av livet. Plastikkdamene på topplista lever fordi di blir veldig eksponert. Det er snart ikke et tvprogram uten at noen er med. Til og med solide gamle NRK. Så jeg ser kun på svensk tv via nettet :))

      1. Google Analytics forsøkte jeg å legge inn i går, men det gikk ikke. Jeg mangler et verktøy på menyen min her i bloggen. Kanskje den kommer etterhvert.
        Men det skal visst komme uansett, uten analytics. Så jeg får bare være tålmodig 🙂

        Målet mitt er slett ikke å bli toppblogger. Det tror jeg ikke jeg hadde orket. Det stilles jo en del forventninger til det også, pluss at jeg tjener ikke penger. Det er ikke derfor jeg blogger. Og kjendis orker jeg ikke å bli. Det får holde at jeg nylig fikk mine minutter på NRK lokaltvnyhetene 🙂 Har fått mye respons på det. Jeg talte visst godt for meg, så da er jeg fornøyd 😀

        Ser faktisk sjelden TV. Har ikke hatt TV på de siste 2 ukene 🙂
        Men ja, svens TV er sikkert bra. Svenskene er flinke å lage gode filmer og serier 🙂

        Jeg håper du fortsetter å blogge 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg