TRAFF PÅ DENNE SJARMØREN I DAG

På dagens tur møtte vi denne sjarmøren 🙂

Nå er det sikkert ikke alle som ville kalle dette for en sjarmør, men jeg lar meg fascinere veldig av ormer og slanger, så jeg synes dette er en sjarmør.

Det er en stålorm, og helt ufarlig. Stålormen er ikke en slange, den er en øgle, uten ben. Og den livnærer seg blant annet på meitemark, snegler og insekter. Den er ikke et skadedyr, og den er fredet. Så man skal ikke drepe denne sjarmøren.

Stålormen er mest aktiv i skumringen, og liker fuktige steder, som komposthaugen osv.

Denne vi traff på lå nok og varmet seg i sola etter vinterdvalen. Den hadde det ikke travelt med å komme seg avgårde, og nøt nok vårsolen like mye som vi som gikk tur 🙂 Og den er mest sannsynlig en sjarmørinne, for dette har jeg lest meg frem til, kanskje er en hunn. Hannen er vissnok ensfarget grå, mens hunnene er lysebrune, og gjerne litt mørkere på sidene.

Hyggelig møte var det i alle fall, uansett kjønn 🙂

Liker du slanger og lignende kryp?

16 kommentarer
      1. Du hadde et helt ormebol du da, i fjor. Greit å få ryddet litt ja, for det er jo ikke akkurat koselig å ha sånt så tett innpå :=

    1. Sjarmør og sjarmør, vel vel….. men de er fine, og jeg liker jo å ta bilder av orm! Her har det jo gått mest i hoggorm i det siste! Fine bilder, Eva! Klem <3

      1. Hihi….kanskje ikke sånn direkte sjarmerende nei, men som du sier, de er fine. Hoggormen er veldig fin synes jeg, men jeg har respekt for den.
        Klem ♥

      1. Det fine med stålormen er at den ikke er giftig, og den er fredelig for oss mennesker. Men skjønner godt reaksjonen din. Jeg gikk tur der i området for et par år siden og ble jaget av noen kuer. Jeg er mer redd for dem enn den lille stålormen 😀

      1. Ja, jeg synes de er fascinerende, selv om jeg ikke våger å holde dem elle rnoe 🙂 Og hoggormen har jeg respekt for 🙂
        Tusen takk, ja det var en veldig kjekk tur ♥
        God klem ♥

    2. Ikke så glad i sånne, men jeg synes de er fryktelig fasinerende. Jeg traff en sånn for et par kvelden siden, men den var dessverre død. Den hadde våget seg ut i løs sand midt i hesteløypa, og da var det fort slutt stakkars. Så fint bilde du fikk! Klemsiklem:)

      1. Tusen takk ♥
        Huff, stakkars. Ja, de lever et utrygt liv hvis de ikke holder seg der de er ment å være 🙂 Jeg synes også de er fascinerende, men jeg klør ikke etter å holde dem. Jeg er ikke såååå tøff 🙂

    3. Ups, sjarmør du liksom! 😀 Men siden det er en øgle og ikke en slange, og siden spiser snegler til og med, er den nok nyttig og grei å ha med å gjøre! 😀

      1. Ja, den er absolutt grei for habitatet i alle fall. Selv om jeg nok ikke hadde storkost meg med å ha den i hagen min. Kan godt hende det er noen der av og til. Jeg bor ikke langt fra skogen 🙂 Men snegler, det har jeg mer enn nok av, dessverre.

    4. Så artig å lese, dette visste jeg ikke – trodde dette også var slange. Jeg er nok ikke så veldig glad i slager, men det er nok hoggormen jeg har respekt for.

      1. Ja, den ser jo ut som en slange, så jeg trodde også det, helt til jeg begynte å lese meg opp litt 🙂 Hoggormen har vi selvsagt respekt for. Skal ikke tulle med den. Fredet den også 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg