TUR MED UTSIKT / HIKE WITH A VIEW

Jeg får ikke gått alle turene jeg har lyst for tiden. Energien strekker faktisk ikke til. Og jeg skjønner at jeg må bli enda flinkere med å aktivitetsavpasse, rett og slett fordi helsa bestemmer. Men i går gikk jeg tur, selv om kroppen egentlig sa nei.

I can’t do all the hikes I want these days. I don’t have enough energy. And I understand I need to do better with planning my activities according to my health. But yesterday I did a hike, even when my body told me no.

Jeg strevde meg opp til to utsiktspunkter, mens jeg pustet og peste som om jeg ikke hadde gått tur de siste 20 årene. Og jeg lover deg, dette er ikke en krevende tur til vanlig. Men formen var elendig. Hodet ville gjerne gå, men kroppen var ikke enig. Hodet vant denne gangen. Flott vær, og behov for frisk luft, var utslagsgivende for turen. Dette første utsiktspunktet heter Skjæraberget, og herfra har jeg utsikt helt hjem 🙂

I struggled up to two view points, breathing and panting as if I had not walked for the past 20 years. And I promise you, this is not a demanding trip usually. But the shape was lousy. The head wanted this hike, but the body did not agree. The head won this time. Great weather, and need for fresh air, was crucial for the trip. This first view point is called Skjæraberget, and from here I have the view all the way home 🙂

 

Men før jeg kom helt opp på Skjæraberget, passerer jeg denne hulen. Tyskerhålå. Denne hulen brukte tyskerne som våpenlager under 2. verdenskrig. Det er i alle fall det jeg har lest meg frem til.

Before I came all the way up to Skjæraberget, I did pass this cave. It is called Tyskerhålå (The German Cave). This cave was used by the Germans as a storage for weapons during the 2nd World War. At least that is what I have heard.

 

Nå for tiden er hulen i alle fall av meg brukt som fotomotiv 🙂 Det er ikke lagret noe her inne nå.

Nowadays the cave is used as a photo attraction, at least by me 🙂 Nothing is stored inside anymore.

 

Området rundt hulen er fint for lek for ungene, eller rett og slett nyte litt stillhet for oss voksne 🙂

The area around the cave is a nice natural “playground” for the kids, or to enjoy the silence for the adults 🙂

 

Og nå ser vi jo at høsten er på vei også.

And now we see signs of Fall too.

 

På vei til det andre utsiktspunktet, passerer jeg dette skiltet. Det burde absolutt være advarsel nok…det er ulv i nærheten!

On my way to the second viewpoint, I am passing this sign. It is defenitely a warning….there are wolves nearby!

 

Vel fremme der, er det utsikt utover Gandsfjorden. Vakkert, synes jeg. Og utsiktspunktet heter Mindenuten.

When I arrive this viewpoint, I have the view all the way out of the Gandsfjord. It’s really beautiful. And the viewpoint name is Mindenuten.

 

Og jeg fant en ulv. Ganda heter hun. Fin, ikke sant?

And I found a wolf. Her name is Ganda. She is pretty, right?

7 kommentarer
    1. Ikke greit når energien er mye mindre enn lysta.. men noen ganger velger man uansett å gjøre det man har lyst til…så får man “ha det så godt”etterpå… Men har faktisk blitt “flink”til å legge lista litt ( eller egentlig veldig mye)lavere .. for før jeg ble syk lå den “skyhøyt” og det går bare ikke..Fint du kommer deg ut og får til noen turer..og utsikt er alltid et ekstra pluss <3 Ganda var veldig fin..men ikke SÅ fin som deg da.. Klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg