TUR TIL SANDNES SENTRUM

Så ble det endelig tur på meg igjen. Det har vært et par sløve dager, hvor fokuset har vært på andre ting enn tur.

I dag valgte jeg å gå til Sandnes sentrum. Det er kremmerdager i byen, og da tenkte jeg det kanskje var gode tilbud å hente, eller i det minste litt liv og røre.

Egentlig var det ikke så veldig mye liv og røre. Det tror jeg nok det blir mer av i morgen, når folk flest har fri. På dagtid i ukedagene er jo de fleste på jobb. Så det var stille og rolig. Her er i en av undergangene under jernbanen, hvor en av veggene er dekorert, og gir en fin følelse istedet for den grå betongen.

Her er jeg i friskt trav nedover bakkene mot sentrum.

Vel nede kommer jeg først til Vågen, inderst i Gandsfjorden. Her ligger kulturhuset, og her er det gjestehavn, rådhus, restauranter og mye kjekt. I dag var det et arrangement her. Redningsskøyta var her og holdt på med noe sammen med en gjeng med barn. Ambulanse og politibåt var også tilstede.

Kulturhuset holder til i gamle fabrikklokaler, tidligere Kamgarn spinneri/ SandnesGarn.

Her ses Vågen fra Kulturhuset.

Så gikk jeg til Langgata, der hvor jeg regnet med at det var liv og røre. Men det var ganske rolig. Lite folk egentlig. Men en av de populære restaurantene som holder til i gata var ganske stappfull så jeg da jeg gikk forbi. Så kanskje alle var innendørs denne dagen 🙂

Jeg benyttet turen til også å avlegge broren min en visitt. Han har kontor i Langgata, og det har enda ikke klaffet at jeg har møtt ham der, før i dag. Så da fikk vi en god drøs, og det var riktig koselig 🙂

Det ble ikke til at jeg tok så mange bilder inne i selve sentrum. Så da tok jeg noen til fra Vågen på hjemveien 🙂 Det bygget helt til venste i bildet er byens nye rådhus. Ganske påkostet, selv om det ser rimelig kjedelig ut. Bygget ved siden av er et mer spennende bygg, som blant annet rommer en av byens mer elegante restauranter.

Og plutselig ser jeg Riskafjord II ligge til kai. Riskafjord er et godt barndomsminne fra hjembygda mi, Hommersåk. Den gikk i rutetrafikk mellom Hommersåk og Stavanger. Nå er den ikke lenger i rute, men den kan leies til bedrifter og andre grupper som vil på tur 🙂 Til vanlig ligger Riskafjord ved kai på Hommersåk. Den ble bygget i 1864 og gikk i rutetrafikk helt frem til 1996. En ordentlig veteranbåt med andre ord. Kjekt å se den til kai i Sandnes også.

Så var det opp noen bakker, før jeg var vel hjemme igjen. Det ble mange timer på tur, og endel skritt. Så da fikk jeg tatt igjen for de dagene jeg ikke har gått tur tidligere denne uken. Og en bytur er alltid kjekt synes jeg, enten man handler eller bare kikker 🙂

Nå er helgen i gang. Jeg håper du har kjekke planer ♥

 

#turglede #bytur #historikk #riskafjord #sandnesgarn

10 kommentarer
    1. koslige bilder,jeg har ikke minner om riskafjord,men det hadde min pappa :=) for min oldefar Tor Bjerga var kaptein og pappa fikk ofte være med på turene før han emigrerte til USA

      1. Ja, det husker jeg du nevnte en gang tidligere. Det er jo koselig historie akkurat det synes jeg. Og faktisk når jeg ser Riskafjord, så tenker jeg av og til på deg og det du fortalte om oldefaren din 🙂

      1. Kjekt at du var med på den lille turen ♥
        Tenker nok at bena får kjørt seg litt disse dagene når du har besøk 🙂 Kos deg masse 🙂 Klem ♥

    2. Flott sentrum og masse flotte bilder 😀 Sikkert ikke så verst å få trakka rundt litt uten at det var alt for folksomt 😀 Ha en flott helg videre 😀

      1. Ja, det er nå jammen veldig greit det, å slippe å brøyte seg frem i store folkemengder. Men det kunne godt vært litt flere enn de som var der synes jeg. Det er jo kjekt hvis sentrum klarer å overleve. Men det store hinderet nå er jo alle bomstasjonene. Så sentrumshandelen sliter.
        Gode helgen til deg også 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg