TURGLEDEN GJORT OM TIL FRYKT

God morgen.

Da jeg sto opp for en stund siden, var tanken at jeg skulle gå dagens tur over fjellet som jeg ofte gjør. Og så skulle jeg handle litt på hjemveien.

Den tanken var før jeg hadde fått med meg nyhetene.

På nyhetene står det at en ung kvinne ble overfalt og truet med kniv i går ettermiddag. I det området jeg av og til går tur i. I det området jeg hadde planlagt å gå tur i dag.

Helt plutselig siger det på en frykt som jeg ikke har kjent tidligere. Jeg har jo følt at det er trygt å bevege seg i disse områdene. Men plutselig blir storbyenes farer litt for nære til her hvor jeg bor.

En annen tanke jeg hadde før jeg fikk med meg denne nyheten, var at kanskje jeg skulle legge meg nedpå en stund til før jeg står helt opp. Kroppen føltes i utgangspunktet litt skjelvende og rar. Som den ofte gjør på mandagen.
Plutselig våknet jeg helt opp når nyheten poppet opp, og tanken om at jeg kunne få litt mer hvile i senga forsvant, mens behovet for å legge seg igjen økte på, av helt andre grunner. For der er det trygt og godt.

Artikkelen om overfallet kan du les ved å klikke på bildet under. Bildet er hentet fra artikkelen: https://www.nrk.no/rogaland/ung-kvinne-overfallen-med-kniv-i-sandnes-1.14424928

Nå skal jeg ikke la dette ta overhånd. Virkelig ikke. Men man blir jo litt tankefull. Det man forbinder med trygt og godt, blir plutselig til noe helt annet. Plutselig må jeg være ekstra på vakt på turene mine, for det lurer farer over alt. Galne mennesker med ondt i sinne. Jeg som sliter med å holde meg på bena, og må være på vakt hvor jeg setter føttene mine, må nå også være ekstra på vakt til omgivelsene.

På den samme tur-ruta var det et ran for noen år siden. En galning med kniv (mener jeg å huske), ringte på døren til et hus jeg ofte går forbi, og truet vedkommende som lukket opp. Også da ble jeg oppriktig bekymret. Og siden det liker jeg ikke å lukke opp døra uten at jeg på forhånd vet hvem som står utenfor. Jeg lukker som regel opp, for jeg kan kikke litt ut av et vindu ved døren. Men om kveldene er dette nesten blitt en umulighet for meg. I alle fall hvis jeg er alene hjemme.

Det er en trist utvikling at vi skal bli fanger i våre egne hjem, og nesten ikke tørre å åpne døren en gang. Men sånn blir det jo når noen få bryter loven og gjør uetiske ting, skremmer opp andre, og forgriper seg på forskjellige måter.
Jeg liker det ikke.

Så nå sitter jeg her og funderer litt. Er det trygt å gå tur i dag?
Antakelig er det trygt. Vedkommende som overfalt hun damen i går, er nok ikke fremme i dagens lys i dag. Han er jo ettersøkt, og bør for sitt eget beste ligge lavt i terrenget. Selv håper jeg virkelig at han blir tatt og fengslet i dag. Få ham bort.
Men hva kan dette trigge i andre?
Kan noen føle seg fristet til å gjenta handlingen? Siden han fikk det til, hvorfor kan ikke andre få det til?
Nå klarte jo hun dama å slåss seg ut av overfallet. Men ville jeg ha klart det?
Jeg aner jo ikke hvordan jeg ville reagert om noe sånt skjedde. Jeg vet bare at jeg ikke er sterk nok, og ikke reagerer fort nok sånn som helsa har ødelagt meg. Samtidig får man uante krefter i situasjoner hvor det virkelig gjelder og hvor frykten slår til.

Det er nok greit å tenke gjennom disse tingene, og være litt mer på vakt. Men jeg skal forsøke å ikke la dette skremme meg så mye som det gjorde for noen år siden. Jeg kan virkelig ikke bli frarøvet turene mine. De er enormt viktige for meg. De er jo halve livet, omtrent. Det er jo turene mine som faktisk holder hodet over vannet, praktisk talt. Så nei, denne frykten må uansett ikke få plass i meg. Dette må overvinnes.

Så det blir tur i dag. Men det blir en annen rute enn den jeg først planla 🙂

 

#ran #overfall #kriminalitet #frykt #redsel #tur

22 kommentarer
      1. Jeg valgte en annen rute i dag ja. En rute hvor jeg har utsikt til stedet der overfallet ble gjort, men hvor jeg likevel står på trygg avstand 🙂

    1. Det er så jævlig at noen skal skape redsel og frykt, og være i stand til å skade andre mennesker. Slett ikke vanskelig å skjønne at det preger hele samfunnet rundt deg. Jeg håper endelig at dere ikke lar dere skremme. Det er lett å si det, men gå tur i lag, flere, i alle fall i en periode. Klem 🙂

      1. Ja, det er helt grusomt at man skal måtte være redd for å gå ut sin egen ytterdør. Men sånn har det jammen blitt. Det er ikke så langt fra meg til der det skjedde. Men jeg kom meg ut på tur i dag. Solen skinte og livet var godt 🙂 Da føler jeg det er ganske ok. Men kommer nok til å være mer skeptisk til tur i morgenmørket og kveldsmørket alene fremover.
        Klem

    2. Det skjedde en voldtekt i et turområde her for noen år siden. Godt voksen dame som ble overfalt. Ikke tale om at jeg skulle la meg skremme bort fra et område der folk gjerne går tur midt på natten om så skal være. Det er veldig mye brukt område. Ingen drittsekk får lov å ta bort min trygghet der. Jeg går som regel tur om kvelden. Så jeg kjøpte både alarm og forsvarsspray ( lovlig , godkjent type) , alarmen hadde en ring så den tredde jeg på langfingeren og holdt alarmen inni hånden. Er bare å dra ut en pinne via den ringen, så… Forsvarssprayen i lommen og andre hånden rundt den. Kom igjen, bare prøv! Det gjelder å bli sta 🙂

      1. Sånne folk skyr ingen midler når de utfører sine mørke gjerninger.
        Jeg synes det er bra gjort at du ikke lot deg skremme, og heller skaffet deg betryggende hjelpemidler. Jeg tror jeg skal vurdere en sånn alarm jeg. Det høres bra effektivt ut 🙂
        Jeg gikk tur i dag, men jeg gikk en annen rute enn først planlagt, og i solskinn. Man føler seg mer bekvem da 🙂

    3. Så ekkelt. Vi har også hatt sånne ting i nærheten som gjorde at jeg gikk omvei om jeg møtte noen en stund. Man ser deg litt ekstra over skudra da. Men så bestemte jeg meg for at jeg kunne ikke ha det sånn. Jeg går turene mine fortsatt, men man er oppmerksom, det er man. Klem til deg og jeg håper dagen din blir fin etter hvert. Klem 🙂

      1. Ja, sånt er så ekkelt at. Og det er jo over alt. Jeg skjønner godt du gikk omvei når du møtte noen. Men viktig å ikke la seg kue, og heller bli mer oppmerksom ja. Jeg valgte å gå min tur i dag. Men jeg gikk en annen rute enn først tenkt. Og så var det jo sol, og da blir ikke alt så skummelt 🙂
        Så dagen har vært fin så langt. Håper din dag også er herlig ♥ Klem

    4. Huff så ekkelt da 😳 Jeg hadde nok ikke blitt inne av den grunn, men heller valgt en annen rute. Man skal være forsiktig, men samtidig ikke la seg skremme heller sånn at man mister turgleden.

      Når jeg er ute å går tur alene, dag som kveld, har jeg alltid en liten lommelykt i lommen. Skulle noen prøve seg på noe, så er det bare å blende med lykten. Da blir vedkommende satt ut lenge nok til at jeg kommer meg unna. Har skjedd en gang, og det fungerte veldig fint 😊

      1. Åh grøss og gru 😮 Har du opplevd at noen ville deg noe vondt? Ja, da kom nok den lykta godt med. Det finnes jo fine små lykter som passer til å ha i lommen. Mobilen har jo lykt, men litt fomlete å skru den på, så det fungerer dårlig. Jeg vurderer en liten alarm, men kanskje en lykt også gjør samme nytten 🙂
        Skal ikke la meg skremme for mye. Bare være mer oppmerksom, og gå litt andre ruter en stund 🙂 Jeg gikk i dag, en annen rute enn først planlagt. Og i solskinn. Det føltes trygt og godt 😀

    5. Fy, så ekkelt! Jeg vet ikke om jeg hadde gått ut i det hele tatt etter å ha lest det . Min helse og kropp har nok heller ingen sjanse hvis noe sånt skulle skje.
      Men samtidig bør vi jo ikke la disse fæle menneskene ødelegge livet for oss.
      Akkurat denne mannen holder seg sikkert i skjul noen dager. Men ringvirkninger??
      Ja det ser man jo ofte når noe har skjedd. Flere gærninger får noen idéer om å gjøre det samme.
      Håper du kommer deg ut på en trygg og god tur i dag <3

      1. Ja, skikkelig ekkelt dette her 🙁 Men som du sier, vi må ikke la disse menneskene ødelegge livet for oss. Og det var min tanke også da jeg i dag gikk på tur, i solskinn, og en annen rute enn først planlagt. Det gikk jo veldig fint. Jeg skal skaffe meg noen dingser til å ha i beredskap om noe skulle skje 🙂
        Håper ikke noen flere blir fristet til sånt tull som å ødelegge for andre.
        Fine dagen til deg ♥

      1. Ja, det skaper fort uhygge. Men jeg håper og tror at det ikke utvikler seg, så mine turer skal bli omtrent som før. Men jeg vil være litt mer oppmerksom når jeg går. Og etterhvert skal jeg anskaffe meg hjelpemidler til forsvar.

      1. Ja, utrolig leit at noen få skal ødelegge for mange. Men vi får bare være mer oppmerksomme når vi er ute og trasker 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg