UREDIGERTE BILDER FRA DET NYE KAMERAET

Jeg er inne i en “bli kjent” fase med det nye kameraet jeg kjøpte i går. Jeg har enda ikke åpnet brukermanualen. Jeg har bare forsøkt å knipse litt sånn småtilfeldig rundt omkring, og testet litt småting. Et par ting er jeg litt misfornøyd med faktisk, men det tror jeg er bare fordi det ikke var særlig opplagt, og jeg må bevege meg litt rundt i menyene for å finne ut av det. Og så er det ikke opplagt for meg hvordan jeg skal få bildene skarpe hver gang. Det er en del dybde i bildene, og da blir ikke alltid det jeg vil ha bilde av skarpt. Det går seg nok til. Men ellers så er jeg fornøyd, og har begynt å bli kjent med å holde kameraet i hendene.

Det har jo blitt litt knipsing i dag da, bare for å prøve meg litt. Og her skal jeg vise frem et par utvalgte bilder som er helt plain og uredigerte. Dvs. noen av bildene er direkteredigerte med funksjonene jeg brukte der og da. Jeg liker jo å redigere litt, men synes også det er kjekt med bildene som de er, ofte beskjærer jeg gjerne i et redigeringsprogram. Jeg tror faktisk jeg kan gjøre det på selve kameraet også. Men må lese meg litt opp på alle funksjonene for å være sikker på det jeg sier. Disse bildene som følger her, er helt uten beskjæring og annen etterredigering. De er kun tatt med autofokus og et par bilder med noen av funksjonene som følger med kamera.

 

Jeg begynner med et av de siste bildene jeg tok. Her holdt jeg på å svinge på hjulet oppå kameraet, for å se hva de forskjellige innstillingene var for noe. Og mens jeg holdt på, så kom jeg borti utløser knappen som da tok dette bildet. Og jeg må innrømme at jeg syntes dette ble et tøft bilde. Stilig og at det går an å ta sort/hvitt bilder direkte. Jeg tror det finnes en sort/hvitt funksjon til, men har ikke testet denne. Bildet er ikke sylskarpt, og det er sikkert fordi kameraet var i bevegelse når bildet ble tatt. Og det er i hagen min jeg har disse hvite vårtegnene 🙂

 

Tidligere i dag var jeg på tur med en venninne. Og da fant jeg ut at jeg skulle prøve zoomen. Og jeg må si jeg ble positivt overrasket. Dette bildet av byggefeltet ble ganske tett innpå når jeg zoomet inn som du ser nedenfor. Klarer du å se hvilken del av husklyngen bildet nedenfor er fra?

Om det er fordi jeg er veldig stødig på hendene (det er jeg nok ikke), eller om kameraet bare er utrolig stabilt er ikke godt å si, men jeg synes det ble veldig skarpt til å være zoomet så langt inn. Så nå gleder jeg meg til jeg skal ta bilder av fargerike småfugler, som jeg har sett mange andre får tatt bilder av 🙂

 

Jeg måtte jo til med noen selfier også så klart. Og jeg kom frem til at enten har jeg virkelig begynt å bli godt voksen, eller så er kameraet så skarpt at det virkelig får frem absolutt alle rynkene jeg har tilegnet meg 😉 Jeg er sliten i dag ser jeg. Det nyttet ikke å jukse seg fra å se sånn ut heller 😉

Så er det en funksjon med forskjellige filter man kan bruke direkte. Og her brukte jeg en soft funksjon, direkte i kamera. Jeg likte godt å leke med filter før den digitale tidsalderen slo til, og det førte jo til en ganske velutstyrt fotoveske. Men nå er det så enkelt at alt er innebygget i kameraet ♥ Bildet her ble litt dusere i fargene, og selvsagt ikke fullt så sylskarpt. Kanskje dette passer for meg som nærmer meg 52? 😉
Hvilket av de to selfiene over her syntes du var finest?

 

En liten venninneselfie måtte vi også ta når vi først var i gang ♥ Og det er god vidvinkel, så det er plass til flere.

 

Vårtegn var det også på vår vei, og her fikk jeg testet at jeg må lese bruksanvisningen. For jeg ville svært gjerne hatt litt mer av bildet skarpt. Men det var tøft sånn som dette også, med kun en kvist som var sånn noenlunde skarp. Den er ikke helt skarp den heller, for det var en liten bris som rusket i kvistene, og jeg har brukt zoom.

 

Senere på dagen var jeg for å hente datteren min på skolen, vi hadde et ærend etter skoletid. Og jeg ankom litt tidlig, for jeg hadde lyst å fotografere litt i området ved skolen. Og det naturlige motivet ble da svanene som holder til i tjernet. Her er det også brukt zoom, og svanene var rimelig aktive og i farta, så det var ikke så helt enkelt å få til skarpe bilder når jeg ikke er vant til kameraet enda. Men jeg ble nå ganske fornøyd likevel.

 

Dette bildet her ser jeg for meg å beskjære og redigere litt kanskje, og bruke i en eller annen forbindelse, gjerne med litt tekst på. Men her er bildet helt uten redigering, kun zoomet inn direkte.

 

Dette bildet likte jeg også godt. Jeg har unngått å få med særlig av omgivelsene rundt, kun svanen i vannet. Og det ble så fine kontraster. Og jeg er nokså langt i fra, så jeg synes dette blir veldig bra. Bedre enn forventet i utgangspunktet.

 

Og som jeg nevnte, disse svanene var veldig aktive, de hadde ikke roen. Men jeg tror de koste seg, for sånn så det ut 🙂 Det blir jo fine bilder av sånt, selv om jeg gjerne skulle hatt denne svanen fra en ørliten annen vinkel.

 

De kom på land også. Og et øyeblikk var jeg omringet av 3 svaner. Men de var ikke nærgående eller hissige, så da følte jeg meg trygg 🙂 Og her fikk jeg også med min egen skygge, og det var beregnet.

 

Jeg synes faktisk det er litt skummelt å sette meg i svanenes øyehøyde, men jeg tok sjansen likevel. Og det ble et fint bilde det også synes jeg. Og jeg liker at bakgrunnen er såpass uskarp. Så på akkurat dette bildet passet det bra med dybdeforskjellene 🙂

 

Naturen er litt grå på denne tiden av året, med unntak av krokus og andre småfarger som begynne å dukke opp. Så jeg føler ikke jeg får se farger så ordentlig enda. Men det lille jeg har fått med meg av farger og alt, så synes jeg faktisk bildene er veldig godt brukende uredigerte.

Så vurderingen min etter dagens fototest er at jeg gleder meg masse til å knipse videre. Jeg må nok gå litt turer på egenhånd fremover, sånn at jeg får prøvd meg på mange funksjoner, og å lære meg å huske hvilke funksjoner som passer til hvilke anledninger 🙂 Spennende tider med andre ord 🙂

 

Hva bruker du å fotografere med?

12 kommentarer
    1. her har du fanget mange vakre minner,kameraet var skikkelig bra,av dei to selfiene som er tilsynelatende like likte jeg best det nederste der fargene ikke var så skarpe ,men att vi får litt linjer når vi bikker 50 synes jeg er vakkert

      1. Ja, jeg er enig med deg, at det nederste bildet var fint, litt mykere og dusere. Og det med linjer er jo bare fint. Jeg skammer meg ikke over dem 🙂

    2. DU har jo fått flotte bilder der da 😀 Og jeg må si at du og venninnen er veldig like – som søstre 😀

      Ha en fin fin dag!

      klem

      1. Tusen takk ♥. Ja jeg er fornøyd med bildene så langt. Er kjekt å knipse litt igjen med kamera, uten å bli totaltsliten 🙂
        Hihi…koselig at du synes vi er like. Vi er nok mer like enn bare utseendet, og også veldig forskjellige. Vi kjenner hverandre veldig godt, og det er en god trygghet i det ♥ Er veldig glad i henne ♥
        En fin dag til deg også ♥ Klem

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg