VÅR TIDS SVARTEDAUDEN

Nå skal jeg ikke male alt svart her. For Corona, eller Korona eller hvordan man nå skal skrive det, gir ikke noen form for svart farge. I alle fall ikke sånn som jeg har oppfattet det. Men smittefaren er jo likevel stor.
Svartedauden var bakteriell, mens Corona er virus. Så sånn sett ikke sammenlignbart på noen måte, annet enn at det er smittsomt, og skaper frykt.

Og frykt, det har jeg etterhvert. For antallet smittede eskalerer veldig fort.

Og så har vi dem som blåser av dette her. Uvitenhet kalles det. De sier at dette er helt unødvendige paniske tilstander her. Det er jo ikke så mange som dør av Corona, tross alt.

Nei, det er jo faktisk sant. Og en av grunnene til det, er fordi det opprettholdes en karantene på dem som blir smittet og dem som kanskje kan være smittet. Sånn at ikke smitten skal spre seg så enormt fort og til så enormt mange. En annen grunn, er jo at vi lever i en tidsalder hvor vi alle er opplyste. Hvor nyheter spres fort, hvor informasjonen om hvordan vi skal forholde oss til dette blir levert fort, og at vår hygiene er enormt mye bedre enn den var på Svartedaudens tid. Svartedauden kom med lopper. Vi er ikke så plaget av lopper, tross alt.

Men jeg hørte en plass, uten at jeg skal si at det faktisk er sant, at Coronaviruset ble dyrket en plass like utenfor første utbruddsområde en gang på 1800 tallet, og at det ble forventet å skulle ta livet av omtrent alle i vår tidsalder, altså på 2020 tallet. Hvordan noen kan være så kriminelle å gjøre sånt, er utenfor min forstand!
(Rettelse: Viruset ble ikke dyrket på 1800 tallet, men det ble spådd i en bok på 1800 tallet at et virus ville bli dyrket og ta livet av mange i år 2020.)

Nå kjenner jo ikke jeg disse detaljene godt, det er bare noe jeg har hørt. Og min teori er jo da at på 1800 tallet var heller ikke hygienen som i dag. Medisiner fantes ikke i så stort omfang som i dag. Smittevern var vel knapt oppfunnet, og forskningen var ikke så utbredt.

Så la oss si at Corona hadde brudt ut i 1850, hvordan ville den da ha smittet, hvordan ville folk da blitt syke, hvordan ville informasjonsstrømmen vært om denne sykdommen?

En ting er at folk ikke reiste så mye på denne tiden. Så sånn sett ville kanskje ikke verden opplevd en så stor utbredelse med det samme. Men likevel, etter en tid, litt lenger tid enn nå, ville også dette smittet utover landegrensene, og epidemien ville vært et faktum. Og mest sannsynlig ville veldig mange flere omkommet, fordi informasjon om helse ikke var så omfattende som den er i dagens samfunn.

Så dem som blåser av at Corona er så alvorlig, kan ta seg ei bolle, og være glad for at de lever i dagens samfunn og ikke for 200 år siden.

Blåser man i karantenereglene, utsetter man uskyldige for unødvendig fare. Og de uskyldige jeg prater om er alle som er rundt deg. Det er dem som av ulike årsaker er sårbare for sånne ting. Det er blant annet de eldre. De som tross alt har fått oss opp og frem her i livet. Hvorfor skal vi utsette dem for unødig fare? Det er en svært egoistisk handling synes jeg. Og morderisk, for å si det med litt sterkere ord.

Min største frykt er faktisk å bli satt i karantene. Jeg får nesten åndenød av tanken. Men heldigvis har jeg jo både mat på lager, og et uteområde. Men det å ikke skulle få være sammen med andre mennesker i 2 uker, det sliter jeg med. Jeg ville likevel overholdt karantenen. Jeg er stolt og pliktoppfyllende.
På den annen side, så har jeg jo ME. Jeg kan jo bare legge meg ned, og hvile i 2 uker. Jeg har sikkert ikke vondt av det. Jeg klarer jo uansett ikke å fungere normalt i samfunnet.
Jeg har ikke lyst å bli syk heller. Men jeg er jo syk, har en liste med diagnoser, er jo vant til all slags smerter og betennelser. Så akkurat det tenker jeg ikke så mye på. Det er den karantenen jeg gruer for om det skulle bli sånn.

Men jeg krysser veldig fingrene for at ingen jeg kjenner blir rammet, og ikke jeg selv heller, og at det finnes opp medisiner eller vaksiner eller noe snart, som kan settes i drift for å roe alt ned.

Og i mellomtiden, så skal jeg leve livet som best jeg kan, altså som jeg gjør hver dag, og ta mine forhåndsregler. Og viktigst av alt, nyte de små øyeblikkene, de små gledene. For dem er det tross alt veldig mange av 🙂 Og det er de som holder meg gående i hverdagen allerede ♥

Dette var bare noen enkle strøtanker fra meg om vår tids store snakkis. Husk å lag deg en god dag

5 kommentarer
    1. Ja, det er viktig å lage seg en god dag mitt oppe i dette. Ganske rart å se hvordan det utviler seg. Husker min bestefar snakket om spanskesyken. Mange holdt på å dø da, han også. Han mistet søsken og familie. Skummelt tenkte vi og tenkte takknemlig på at vi ville få antibiotika om noe skjedde. Men et virus har ingen hjelp av det. Ja, alle må overholde reglene, så vi ikke smitter andre. Skulle vi komme i karantene, så har vi da bloggen!!!! Mat, kan i hvert fall vi som bor i byene, få på døra, så det skal nok gå bra. Håper vi slipper da. Klem fra meg 🙂

    2. Takk for at du deler refleksjoner og strøtanker ♥ Lett å bli skremt, ja, med all info vi har tilgang til, men heldigvis trenger vi ikke å få panikk. Dagen min er ikke så god, men kanskje bedre enn i går. Lager meg en kopp te til og tenker på alt som er godt i livet. 🙂

    3. Det er lett å bli skremt i disse dager ja. Er ikke så skremt selv, men vi tar våre forholdsregler, og minimerer det å være blant mye folk. Og vi utsatte reisen til Halden også på grunn av dette, og i tillegg var ikke kroppen i form til så lang tur. Og når vi i utgangspunktet skulle dra for å besøke mora mi på sykehjemmet, da var det en enkel avgjørelse å ta. Vil jo ikke ta med oss eventuelle virus dit. Fint du deler litt av dine tanker rundt dette.
      Ønsker deg en god dag! Klem 🙂 <3

    4. <3 ja – nå blir det mange begrensninger. Stort møte på jobben i dag. Hjemmekontorer, ikke håndhilse, ikke ha møter på huset, vi stenger kantina, bruke Skype + masse annet…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg