VERDENS LENGSTE OG DYPESTE….

Like før nyttår åpnet verdens lengste og dypeste undersjøiske biltunnel her i distriktet. Prosjektet heter Ryfast, og skal bestå av et nettverk av undersjøiske tunneler når alt er ferdig. Den første og lengste av tunnelene ble åpnet dagen før nyttårsaften. Ryfast skal binde Ryfylke og Stavanger sammen.

Tunnelen er 14,4 km lang, og 292 m under havoverflaten. Med andre ord, omfattende, og svindyrt. Det er ganske omdiskutert også, for i samme sekund som det åpnet, ble ferga lagt ned. Og mange er lei seg for det. Men nå kan jo folk reise når tid på døgnet de ønsker, uten å forholde seg til rutetider i det minste. Men det blir ikke billig å kjøre gjennom. Enn så lenge er det gratis ut januar, men etter det skal visstnok enda en tunnel åpne, som da gjør turen kortere for dem som kommer fra min kant såvidt jeg vet. Og så vil det jo koste en del hver vei. Jeg husker ikke hvor mye det vil koste. Men for dem som pendler, vil de så absolutt merke det på bankkontoen.

Vi måtte jo selvsagt prøvekjøre tunnelen for et par uker siden. Jeg har heldigvis ikke tunnel-skrekk, heller ikke når jeg vet vi er dypt nede i havet. For ja….tunnelen er ikke helt under sjøen. Den danner en hengebro, eller hengetunnel, på et langt strekk, så da når man kjører der, så er det som å kjøre i et rør som er lagt ned dypt i sjøen. Og akkurat den tanken var litt ekkel kjente jeg på da vi kjørte der. Svikter den, så er det ute med oss 😉 Men dette her skal visst være veldig, veldig trygt og sikkert.

Med jevne mellomrom i tunnelen er det dekorert med lys i sirkler, for at ikke den lange kjøreturen skal bli så monoton. Jeg hadde egentlig trodd det skulle være litt mer spektakulært enn dette, men det var absolutt bedre enn ingenting 🙂

Etterhvert kom vi inn i en del av tunnelen hvor lyset var helt blått. Jeg fikk da vite at denne delen var hengedelen av tunnelen. Og bare det å vite det, at det var vann både over og under, det var litt småekkelt å tenke på.

Vel ute av tunnelen på andre siden, var det et stoppested med god parkering. Og der stopper også bussen, for dem som tar buss.
Jeg husker ikke helt hva disse runene skal symbolisere, men det var ett eller annet fra vikingtiden i alle fall, om jeg ikke husker feil. Dette her har visst vært en stamvei for dem også.

Vi hadde en god stund på denne siden av sjøen, og så både solnedgang og gikk på kafé og greier. Men det kan være at jeg forteller om det litt senere en gang.

På hjemveien igjen, var den blå delen i dette løpet, gul. For altså, tunnelen har 2 løp, med 2 filer i hvert løp. Så på vår tur var løpet med blått lys bort, og gult lys i det andre løpet som er hjemturen.

Og ellers var altså alt likt. De samme lyslistene med sirkler og sånt.

Vel ute av tunnelen igjen, på vår hjemside, ser det sånn ut. Og da var det blitt mørkt 🙂

Det var en veldig kjekk tur, hvor vi unnet oss noen opplevelser på andre siden, og ellers bare koste oss, jeg og Pål ♥

 

#tunnel #verdenslengste #ryfast

18 kommentarer
    1. wow litt skeptisk til å kjøre der merker jeg. Var på ferie på de kanter i sommer og da tok vi ferge fra Haugesund til Stavanger og fulgte kysten opp igjen til Sandefjord. Nydelig natur.

      1. Ja det er en flott kjøretur 🙂 Det er jo ikke noe natur å se inne i tunnelene, så det er jo fint at det finnes ferge der det er mulig 🙂 Når jeg drar til Haugesund er det en kort fergetur på ca 20 minutter. Og ellers er det tunneler, opptil flere undersjøiske. Så her rundt om er det veldig utbredt etterhvert 🙂

      1. Ja, det har du rett i…alt stiger enormt i pris nå for tiden. Så hva som svarer seg er jammen ikke godt å si. Godt tunnelen er gratis foreløpig.

    2. Stilige bilder da 🙂 Jeg har ikke tunellfobie..men ikke veldig glad i det heller.. Men det bør være godt lys i dem 🙂 Så du hadde en fotokonkurranse..står over denne gangen , siden jeg ligger litt “bakpå”med blogging..men blir gjerne med en annen gang.. Ønsker deg ei fin kommende uke..Klem <3

      1. Ja, det bør være godt lys. Og i nye tunneler er det jo oftest det 🙂
        Jeg har forstått at du har litt pause, og det er så klart helt i orden det 🙂 Du legger jo ut så mange fine bilder på Instagram, så det er jo bare en fryd og kjekt å se 🙂
        Slapp godt av og ta vare på deg selv du ♥
        Ei fin kommende uke til deg og ♥ Klem ♥

    3. Så fin heading du har fått :).
      Ellers er det mange fine tunnelbilder. Er det en grunn til at det er blått lys den ene veien og gult tilbake? Kan godt tenke meg det var ekkelt å kjøre gjennom hengedelen. Første gangen jeg kjørte gjennom en undervannstunnel likte jeg det ikke noe særlig. Nå tenker jeg ikke over det, de gangene jeg må ned i dypet :).

      1. Tusen takk 🙂
        Jeg har forstått det som at lyset kan endres…så det kan hende det er kunstnerisk skiftende 🙂 Kanskje det er forskjellige farger de forskjellige dagene 🙂
        Vi har hatt undersjøiske tunneler her i mange, mange år, når vi skal til Haugesund. Denne nye er jo betydelig lengre og dypere. Og det er jo egentlig ingen grunn til å være bekymret eller noe, for det er vel det siste nye innen teknologi og sånt som er brukt, så det vil neppe hende noe skummelt der. Når jeg har reist til Haugesund, så har jeg aldri tenkt over at det er lange tunneler som til og med er under sjøen, og jeg har ikke så mange ærender til Ryfylke, så den tunnelen der blir nok ikke så mye brukt av meg med det første 🙂 Kult å kjøre gjennom den da 😀

    4. Wow! Ser flott ut! Takk for at du deler bilder 🙂 Greit med fargeforskjell på lysene der nede, sånn at man vet om man er på vei bort eller hjem, hihi 😀 Men virker både småekkelt og kjempeskummelt å kjøre gjennom, spesielt i den hengedelen! Imidlertid er det nok minst like skummelt å ta ferge, egentlig… 😀

      1. Ja, vet du hva…egentlig så er det skumlere å ta ferge hvis man tenker på statistikken for uhell 😉 Men skummelt eller ei, en liten kiling i magen var jo bare artig når vi kjørte gjennom tunnelen 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg