VI FANT ET VANN I FLEKKEFJORD

Da jeg var liten/ung, og lenge før jeg flyttet hjemmefra, laget mine foreldre en tradisjon i pinsen. De samlet det som var tilgjengelig av familie, og tok alle med på utflukt en av pinsedagene. Det var variabelt hvor vi dro, men utflukten inneholdt oftest grilling. Uansett vær. Jeg ser for meg noen bilder hvor grillingen foregår under en paraply 😉 For her på Sør-Vestlandet, hvor vi bor, er været av en svært variabel sort 🙂

Da jeg fikk mitt første barn husker jeg at vi var på utflukt et par av årene da også, mens resten av familien var travel med sine ting. Mine foreldre var foreganspersoner, så de var alltid med. Veldig koselig, og gode minner.

Da pappa gikk bort, ble ting litt endret. Travle småbarnsfamilier var vi, både jeg og min bror, og pappa som var holdepunktet på dette, var jo ikke her mer.

Etterhvert har vi klart å ta opp igjen tradisjonen, men nå var det jeg og min bror som dro lasset. Mamma var alltid med, hun koste seg, og vi koste oss sammen. Og onkelen min i Egersund (min pappas bror) var også alltid innkludert. Vi dro som oftest sørover herfra, siden mine foreldre hadde hytte, og utflukten da kunne holdes på hjemveien.

Siden min mor også har gått bort, og min onkel knapt kan fote seg lenger, så har vi de siste årene sett an formen hans, og av og til bare hatt utflukten hos ham, eller vi har tatt ham med oss til slektsgården Gaudland, som nå eies av Sokndal kommune og brukes av DNT, Den norske turistforeningen.

Denne pinsen som vi nå har hatt, som har hatt et eksemplarisk vær, da kunne vi uansett ikke være med onkelen vår. Så det ble til at vi besluttet å finne et sted i Flekkefjord hvor vi kunne ha noen timers hyggelig samvær. Vi fant en rasteplass vi har vært på før, ved et vann som heter Botnevatn.

 

Vi var 6 stykk denne pinsen, Jeg og Amalie fra min familie, og min bror og de fleste i hans familie 🙂 Vi kjørte i to biler og hadde hver vår grill med. Og her har vi tent grillen og venter på at den skal bli varm nok til å legge på maten. Vi var ikke langt fra vannkanten, så alt var trygt for aktiviteten vår.

Vi kunne jo bade også, men det skyet litt over en stund, og da fristet det ikke like mye. Men altså, først grilling 🙂

 

Vi laget et par felles salater, og ellers hadde vi med hver vår grillmat. Jeg var ordentlig sulten når maten var klar 🙂

 

Etter maten var fortært, ble vi sittende og prate og ha det koselig, mens grillene kjølte seg ned.

 

Jeg hadde kjøpt et ringspill som jeg tok med, så spilte vi dette også. Alle deltok. Og her er det jeg som er i aksjon. Vi spilte 3 runder, og jeg traff ikke en eneste gang 😀 Men det var kjekt for det. Jeg er ikke akkurat kjent for å være en dårlig taper 🙂

 

Omgivelsene var idylliske, og vi har besluttet at hit må vi tilbake. Vi snakket om at dette kunne være en fast plass å dra til i pinsen, for her er det plass til mange, og fint å bade, og litt skjermet fra veien.

 

En plass hvor alle kan trives. Og det kom flere som badet litt, like bortenfor her, for det var flere plasser å komme seg uti vannet.

 

Men selv pinglet jeg ut. Jeg hadde med badetøy, men solen gjemte seg av og til bak skyene, og da ble det ikke like fristende. Men jeg har badet her før, så jeg vet det er fint 🙂

 

Istedet nøt jeg omgivelsene, pluss at jeg også tok meg en kjapp liten blund i campingstolen jeg hadde med.

Jeg gleder meg allerede til neste år, hvor vi forhåpentlig får en like fin pinse 🙂 For dette var en dag som var god både for kropp og sjel.
Datteren min kjørte, og jeg fikk slappe av. Kjøreturen tar et par timer hjemmefra, så det var godt å få slappe av i passasjersetet.

På hjemveien kjørte vi en annen vei,  forbi utkikksplasser som jeg kan skrive om i neste innlegg 🙂

8 kommentarer
    1. Hyggelig å kunne videreføre tradisjoner man har med seg fra barndommen 🙂 Idylliske omgivelser i det grønne ved vannet.. og maten smakte nok bra ..ser i allefall godt ut.. Når man kan sitte litt i skyggen fra trærne er det jo ikke så “påkrevet”å bade for å holde ut i varmen… deilig med sommer.. Klem <3

      1. Ja, akkurat denne tradisjonen har vi lyst å holde på. Den er samlende, og vi er jo alle travle i hverdagens kjas og mas. Så en stund som dette, det må vi holde på.
        Helt sant, i skyggen blir man jo avkjølt, så da er ikke det kalde vannet så nødvendig lenger 🙂
        Elsker denne årstiden her ♥ Klemmer ♥

      1. Ja, sånne tradisjoner er veldig viktige å holde på. Og vi er jo ikke store familien, så desto viktigere å holde sammen ♥
        Det var et fint sted for en piknik og et bad 🙂
        Klem ♥

    2. dette var en koslig tradisjon :=) vi er nok ikke flink til slike ting i vår familie .
      Men ringspilll spilte vi også i pinsen ,jeg og småguttene 3 runder hver :=) storegutt på 8 fikk hele 70 poeng,lillegutt på snart 5 år 20 poeng og ho bestemor selv 15 poeng hi hi ,men var jo artig da

      1. Ja, koselige tradisjoner er viktig å holde på. Det har vi innsett i vår familie. Men kanskje fordi vi ikke er så mange 🙂
        Rart med det, de små er så flinke i sånne ting, som ringspill og treffsikkerhet. Og du var jo flink selv, som fikk poeng. Så flink var ikke jeg, selv om jeg skrøt av at jeg var mester 😀 Det var jo bare tull så klart, men morsomt å tulle litt 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg