VI FRÅTSER OG KOSER OSS MED LANGFRI

I gamle tradisjoner var denne uken den stille uken, da var det faste som gjaldt. Nå for tiden er denne uken også nokså stille, på skolen, og mange arbeidsplasser. Mens hjemme, eller på forskjellige feriedestinasjoner, er det kjekke aktiviteter og fråtsing som er det store.

Vi koser oss som bare det, og nyter langfri, og tenker knapt på det religiøse budskapet i det hele tatt. Men det er jo tross alt det religiøse budskapet som har gitt oss alle disse fridagene, så vi burde i alle fall skjenke det en ørliten tanke.

Denne påsken er totalt anderledes enn noen påske før denne. Vi sitter alle i “karantene”, og vi koser oss likevel, og nyter fri fra jobb og skole. Ingen kan reise bort. Vi kan bare drømme om det.

Og siden vi har så mye fri og likevel må være hjemme, er det noen som reflekterer litt mer over det kristne budskapet enn vanlig?

Jeg vet ikke jeg.

Jeg er jo selv en tviler. Jeg tviler ikke på at ting har skjedd. Folk ble hengt på korset som straff for diverse synder. Ganske grotesk. Det jeg faktisk har tenkt en del på, er hvordan dette må ha vært for de stakkarene som ble hengt der? Smertene, tankene og alt det der. Og da tenker jeg ikke på bare Jesus, jeg tenker generelt, på alle som var så uheldige og måtte gjennom dette bestialske.
Noen av dem hadde helt sikkert fortjent sin straff. Men jeg tror nok ganske mange helt sikkert kunne fått en mildere straff da synden kanskje ikke helt sto i forhold til straffen. Det er i alle fall det jeg tenker når Jesus måtte henge der.

Men det var andre tider.

Når jeg sier at jeg er en tviler, så handler det vel mer om de religiøse sagnene og hendelsene. For historien er jo litt forskjellig, og har endret seg litt oppigjennom tidene. Og noen har nok også vært flinke til å fortelle eventyr. For det er jo engang sånn, at når noe blir fortalt på folkemunne, så blir jo historien mer og mer fantastisk til jo flere som refererer den. En fjær blir fort til fem høns.

Men det er ikke opp til meg å bedømme egentlig. Jeg tror det jeg tror, og så har jeg full forståelse og respekt for det du tror.

For meg handler påsken litt om hvile og tid med familien. Og om god mat og masse godterier 🙂 For selv om jeg er veldig vant med karantenetilstander, som den ME-pasienten jeg tross alt er, så er det godt når de jeg er glad i også har fri og jeg kan tilbringe mer tid med dem ♥ Og da er det jo gjerne sånn at i sosiale lag, er mat og noe godt å spise på, en viktig del.

Jeg savner den årlige turen til hytta i påsken, sammen med min bror og hans familie. Men jeg har tross alt mine barn her hos meg, og det gjør at ikke denne karantenetilværelsen er så ille egentlig.

Vi får rett og slett gjøre det beste ut av denne situasjonen vi er i, og nyte påskefri og gode dager så godt det lar seg gjøre. Og det tror jeg de fleste faktisk gjør, selv om de må være hjemme denne påsken.

Hva er påske for deg?

Ha en superhyggelig påskeaften ♥

4 kommentarer
    1. Herlig innlegg.
      Påske er ut på tur rett og slett være ute i sol og vind og regn…Snø og påske er ikke meg! God klem til deg og God påske! <3

    2. Så flott innlegg! Ja, enhver får tro det den tror! Det er en menneskerett! Påske for meg er å være ute – mest mulig, lengst mulig, hele tida! Nyte! I år er det ikke no godteri her – full slanking – tar et innlegg om det seinere! Så – korona eller ikke – vi må gjøre det beste ut av det! kos deg videre! Stor god klem <3

      1. Ja, på tur er flott i påsken, og i alle fall når været oppfører seg i det minste 🙂 Full slanking altså? Jeg er imponert. Flink du ♥
        Vi må gjøre det beste ut av situasjonen ja, godt vi er mange som tenker sånn 🙂 Stor god klem til deg også fine du ♥

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg