VI HAR MYE Å FEIRE I DAG

Det er selvsagt stort at det er 75 år siden krigen tok slutt, og Europa endelig ble fritt. Jeg har kjent mye på den i dag.

For tidene er jo litt rare nå. Vi er ferdig med 2. verdenskrig for lenge siden, og samtidig føler jeg vi er midt inni 3. verdenskrig. Men denne krigen handler om kampen mot et virus, og ikke kampen mot et land.

12. mars, den dagen Norge stengte, den dagen kjente jeg helt inn i margen. Det var så uvant og skremmende, at ordet krig kom opp i tankene mine momentant. Krig mot en ukjent fiende.

Og mens månedene har gått, og vi har kjempet kampen, alle sammen, så kjenner jeg veldig godt på samholdet. Vi er jo tross alt alle i samme situasjon, vi kjemper alle den samme kampen, og vi har alle den samme frykten.

Under 2. verdenskrig var det jo også en kamp. En kamp, og mye frykt. Den gangen var det også et samhold. Alle var i samme situasjon, alle kjempet den samme kampen. Men selve kampen var jo en helt annen likevel.

Menneskelige følelser er de samme, samme hvilken kamp og fiende man kjemper mot. Frykten er den samme, frykten for det ukjente, frykten for sykdom og smerte, frykten for fienden, frykten for at noe skal skje dem man er glad i, frykten for ikke å få tak i alt man trenger.

Og gleden når alt er over, den er til å ta og føle på. Det er en seiersrus som man sjelden kjenner maken til.

Nå har vi jo enda ikke vunnet over viruset. Men vi har visstnok kontroll, og vi starter sakte men sikkert opp samfunnet igjen. Og det synes jeg er verdt å feire. Frykten har vi nok en stund enda, for viruset kan nok blusse opp igjen, og det er min største frykt akkurat nå. Men samtidig velger jeg å kjenne litt på gleden, gleden over at vi har kommet oss gjennom disse månedene, på ulikt vis…men vi er jo her enda, tross alt 😀

Vi har egentlig hatt minimale tap, til nå, i forhold til mange andre land, og vi har vært flinke til å overholde regler og tiltak. Det synes jeg er så flott. Jeg er skikkelig stolt akkurat nå 🙂

Og jeg er stolt over å være norsk, stolt over hva Norge har gått gjennom og vunnet opp i gjennom tidene. Det er en bragd, intet mindre.

Gratulerer med frigjøringsdagen ♥

4 kommentarer
    1. Flott, og ikke minst viktig innlegg!
      Vi må virkelig ikke glemme den insatsen, og derav de ofre som ble gjort for at vi skulle komme seirende ut av den krigen..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg