VI SÅ ULV

I går var det forening igjen, jeg og mine to gode venninner fra barndommen. Vi treffes en gang i måneden til hyggelig lag, hvor vi veksler på hvem vi besøker.
Nå i coronatiden, treffes vi utendørs, og har med egen mat, og går tur.

Sist måned gikk vi tur i området hvor jeg bor. Og da så vi ulv. I går gikk vi tur igjen i mitt område, og da så vi også ulv.

Nå skal det sies at det er mye ulv i mine trakter. Men de er laget i granitt.

Det er 7 ulvunger og en storeulv. Og de er plassert på forskjellige utsiktspunkt fra bydelen hvor jeg bor. Ulvungene er kledd i fotballdrakter, og representerer 7 av bydelene i byen.

På disse to turene har vi nå sett alle ulvene. Dvs. de ulvene som faktisk fortsatt er her. For i årenes løp er det for enkelte rastløse individer en viktig sak å begå herverk, så noen steder er ulvene borte. Og så og si alle stedene er ulvene ramponerte, bortsett fra storeulven, som representerer byen Sandnes. Den er ikke så synlig ramponert.

I går så vi 5 av ulvene. En av de 5 så vi forrige måned. Men det var der vi valgte å campe og spise får lunsj denne gangen.

Vi gikk fra meg og opp til Hanabanen, som var vårt utgangspunkt denne dagen. Og vi valgte å gå nedenfor banen, på det som heter Svinefjellstien. Det er bra det er gjerde langs stien, for det er stupbratt ned på enkelte partier.

Noen har gått her med slitte sko før oss, så der var litt av sålen liggende igjen.

Men vi trasket trygt avsted på gode sko 🙂

Så kom vi til den første av småulvene på vår tur denne dagen, på Krågaberget. Den har fått en solid betongkasse å stå i, så kanskje ikke noen ser seg fristet til å stjele den. Armene og ørene er borte, men de fleste av ulvene mangler kroppsdeler dessverre.

Utsikten inn til Sandnes er i alle fall upåklagelig.

Rett over på andre siden av Gandsfjorden består seg av havneindustri og bebyggelse.

Vi nyter solen litt før vi trasker videre 🙂

 

Gjennom litt mer skog, tester jeg kameraet, for å se hvordan dybdeskarpheten blir med kameraet. Og jeg er ikke superfornøyd. Må visst teste litt mer etterhvert 🙂

Fine små hvitveiser, som tronet på en liten mosetopp 🙂

På Langafjedle står denne lille ulven og skuer utover Gandsfjorden.

Det fine med alle ulvene, er at det er benker der, sånn at man kan sitte og ta seg en hvil.

Så gikk turen videre oppover, helt til toppen der hvor Storeulven står og passer på byen. Dette er jo mitt favorittsted, Ulvanuten, og jeg nyter hver tur opp dit. Ekstra kjekt når jeg har med meg gode venner ♥

På vei nedover fra Ulvanuten besøker vi denne lille ulven på Høgaste, men den er borte. Kan det ha noe med den tette vegetasjonen å gjøre? Det var kanskje ikke så lett å akseptere at den ble så innestengt?
Neida, ulvungen har vært borte i mange år, men jeg håper gode sjeler snart får satt den på plass igjen 🙂

Fra Høgaste har man god utsikt over Hanabanen 🙂

Vi besluttet å sette oss på benken på Skolefjedle. Der står også en liten ulvunge, som du kan se bittelitt av såvidt, bak Kristine som holder på med mobilen sin. Her var det lunsj som var målet, og da var vi blitt ganske sultne etter å ha gått så langt 🙂

Selv hadde jeg bagels, som jeg hadde fylt med kalkunpålegg, philadelfia, tomat og agurk. Som snacks/dessert hadde jeg jordbær og druer. Og iste å drikke 🙂

Dette var en kjempekoselig tur i fine omgivelser og i nydelig vårvær. 18 grader hadde vi på det meste, og det gjør godt for kropp og sjel ♥

Dagen i dag håper jeg også på en tur, men vi får se. Er ganske sliten nå, så det må bli nokså rolig tur i såfall 🙂

Har du turplaner i dag?

 

 

12 kommentarer
    1. så deilig tur ,men trist att noen stadig må ramponere det som står ute .Dei kvite blomstene på mosetuen er gjøksyre,ikke kvitveis ,så hvet du det :=) i dag skal jeg ha trening hos fysioterapaut og siden det er i Volda og 4 mil å kjøre hver vei ( pasientreise ) så blir det ikke lang gåtur på meg,tenker den treningen holder i dag :=)

      1. Ja, leit at noen føler behov for å ødelegge.
        Gjøksyre ja…jaja, jeg er ikke så veldig vel bevandret i blomster og fugler og sånt, så neste gang får jeg la være å skrive hva det er, eller hva jeg tror det er 🙂
        Huff ja, lang reise, og så i dette fine været da. Men sikkert godt å komme i gang også 🙂

    2. Vet ikke om det blir tur i dag. Mye kontorarbeid. Noen ærend. Litt husarbeid.
      Men det så ut som om du hadde en fin tur og en koselig dag i går. Gøy med de ulvene, selv om det er dumt at noen må ødelegge de.
      Ha en fin dag. Husk det viktigste er å være ute, ikke nødvendigvis å gå så langt

      1. Ja, det er jo en vanlig onsdag, og ting må gjøres. Så blir det tur hvis det passer inn 🙂
        Leit at noen skal føle behov for å ødelegge, men de har vel for lite å gjøre da.
        Dagen har vært nydelig. Jeg har vært utendørs hele dagen. Håper du også fikk litt uteliv 🙂

      1. Bare hyggelig å ha deg med på tur 🙂 Og våren nyter vi av hele vårt hjerte, for ingen vet hvor lenge vi får ha sånt et flott vær 🙂

    3. Åååh, så herlig tur dere har hatt! Fantabulastiske bilder også, og jeg visste ikke at Sandnes var så stor by. Artig å høre historien bak ulvestatuene. Veldig kjedelig at noen må sabotere og ødelegge. De skulle fått “pisk på pung”!

      Blir ingen tur på meg, ikke i dag heller. Men jeg skal ut og se på sola på terrassen om litt. 😉

      1. Ja, turen er flott, og jeg storkoser meg når været er så fint 🙂
        Sandnes er Norges 6. største by tror jeg, men er litt usikker på akkurat det. Og Norges raskest voksende også visstnok.
        Leit når noen føler behovet for å ødelegge. Men det er nok vanskelig å få tak på dem som herjer i nattens mulm og mørke.
        Du får sikkert gått en liten tur en annen dag. Og uansett så er en tur ut på terrassen tur det også ♥

      1. Tusen takk for det 🙂
        Ja, det sosiale er viktig for meg all den tid jeg er veldig mye alene hjemme og ikke alltid ser folk.

    4. Så fine bilder fra skikkelig tur i finværet! Idag har jeg jobba mye igjen, men la kveldsturen til Bøkeskogen for å se hvordan det så ut der! Klem <3

      1. Tusen takk for det ♥ Herlig med sånt vær.
        Bøkeskogen, synes det klinger så fint, og bildene dine derfra er også alltid veldig fine ♥
        Klem ♥

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg