FEBER OG TRENING

Jeg har lett feber i dag. Samtidig som jeg hadde bestemt at jeg skulle trene også. Og nå er det jo sånn, at den feberen har jeg levd med i mange år.

Den forsvant i oktober 2013, og holdt seg borte i 9 måneder. Men nå er den visst tilbake igjen. Det er nok en skjult infeksjon, igjen. Men legen har lovet meg at hvis ikke feberen gir seg over litt tid, så skal jeg få antibiotika, samme som sist gang, selv om den var for noe annet. Det virket i alle fall. 

Men det er vel ofte sånn med infeksjoner, de har en tendens til å komme igjen når man først har hatt dem.

Men, det stopper meg likevel ofte ikke fra å trene. For selv om trening gjør meg totalt utmattet etterpå, så blir kroppen fin, og humøret på topp. En skikkelig energityv, men likevel med mange andre fordeler.

Treningsrommet mitt er jo ikke akkurat noe fancy greier.

Det er et gammelt uinnredet rom med betong gulv og vegger. Jeg har ikke råd til å innrede det, så jeg har brukt både gardiner, hyller og tepper for å skjule det verste. Og det fungerer fint som treningsrom og kontor/hobbyrom 🙂 

Nå vil sikkert noen si at kroppen trenger hvile og sånt når man har feber. Men nå kan jeg si at forrige runde med feber varte i 3 år. Uten at noe ble gjort med det. Og hva skal man gjøre da? Skal man bare legge seg ned og la livet gli forbi? Det fungerte ikke for meg i alle fall. Samme hvor mye jeg hvilte, så fungerte kroppen like dårlig, og feberen forble i kroppen. Men noen dager er jeg såpass febersyk at jeg ikke klarer å gjøre annet enn å hvile. Og all den tid jeg sliter med utmattelse i tillegg, så hjelper jo ikke det heller. Men, jeg blir i godt humør av å trene, og jeg har fått både god kondisjon og en fastere kropp ved å trene. Så da må man liksom velge mellom flere onder. Jeg har til og med jobbet dag ut og dag inn med kroppen full av feber. For så lenge jeg ikke får noen diagnose, så er det ingen som tar hensyn.

Min helse blir ikke noe bedre ser det ut til. Og jeg blir ikke hørt. Og jeg orker ikke å kjempe lenger.

Så, for ikke å synke helt inn i depresjonens klør, trener jeg. Jeg tvinger meg selv til å trene, til å gå tur, og til å leve. For depresjon er ikke noe jeg vil tilbake til. Der har jeg vært, og der unner jeg ingen å havne.

Så får heller resten av dagen være på dødpunktet 😉

 

#trening #feber #helse #humør 

10 kommentarer
    1. Det må ha vore krevande. Feber i årevis. Du må sørge for mykje dagslys og mosjon, ja, for depresjonen sin del. God bedring. (Fin blogg, forresten) 🙂

    2. Hei Eva 😉 Så leit å høre at formen er laber, den feberen må det da være en indremedisiner som kan finne ut av. Har du høye leukocytter og CRP? Feber og infeksjoner tar på alle indre organer, så jeg synes ikke du skal belaste kroppen med trening, bare rusleturer til du får ‘ropt høy nok om hjelp’! Ikke gi deg! Du har jo funnet en løsning selv, men den er ikke god nok kjære du 😉 Ha det så bra du bare kan <3 Klem fra meg <3

    3. Smagasinet: Tusen takk 🙂

      Ja, det er ingen dans på roser kan man trygt si. Skjulte infeksjoner er liksom litt vanskelig å kurere. Men depresjon er nesten hakket verre, for det ødelegger dagene totalt. Så her står jeg på, og holder humør og kropp i form så godt det lar seg gjøre 🙂 Det er aldri feil å mosjonere litt 😉

    4. Lene S.: Tusen takk 🙂

      Jeg sliter dessverre med en lege som tydelig synes dette er for vanskelig, ergo, jeg føler meg som en hypokonder når jeg er der og klager min nød. Nei, infeksjonen vises ikke på noen prøver så langt. Så det er derfor det stopper der.
      Jeg trener ikke så hardt. Og jeg trener ikke så lenge. Men jeg trener nok til at jeg føler jeg har gjort noe godt for resten av kroppen og helsa 🙂 Og med trening klarer jeg å holde det meste av tungsinnet borte. Hvis tungsinn og depresjon får overtaket på meg, da er jeg fortapt.

      Hyggelig å høre fra deg igjen Lene. Håper du har en fin uke 🙂 Klemmer godt tilbake <3

    5. Kjedelig med den febern da…men bra du får til litt trim når du syns det hjelper 🙂
      Det er en selv som kjenner seg best og vet om en har godt av og trene litt eller ikke …og når en føler det er bra for seg..må en jo fortsette med det..men alt med måte..
      og husk masse hvile også…Klem<3

    6. annebe: Absolutt alt med måte ja. Hadde en 30 minutters økt i dag. Det var mer enn nok. Og jeg kan ikke si at jeg tok hardt i heller 😉 Men bevegelse er jo sunt, så lenge alle lemmene er i orden 🙂 Og etterpå hadde jeg flere timers hvile, hvor jeg ikke gjorde noe spesielt, men halvsov litt 🙂 Nå er det middag på gang…Men kjenner at jeg ikke er helt opplagt til akkurat den jobben nå 😉
      Ha en fin kveld i kveld 🙂 Klem <3

    7. Tonje Sivertsen: Trening i en eller annen form er nok godt. Men alt til sin tid og sitt formål 🙂 Jeg trener for å bli glad…Og det hjelper. Men, trening er for meg en energityv. Hvis jeg skal trene, må jeg gjøre det om morgenen, for resten av dagen vil jeg ikke være i stand til noe mer. Men, med godt humør kommer man jo langt likevel 🙂 Så, selv om jeg har litt feber, så koser jeg meg med trening, jeg er bare litt mer forsiktig 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg