JUL OG KULTUR I STAVANGER

Så har jeg og Amalie vært enda en tur i Stavanger. En kveld vi kjedet oss, besluttet vi å ta en kjøretur. Rusle litt i Stavanger, og se på julepynten før de tok den bort.

Heldige var vi da det ikke regnet akkurat når vi var utendørs.

Jeg hadde kun det lille kameraet mitt med meg. Og utfordringen med å ta bilder på frihånd i mørke, ser man jo tydelig resultatene av her. Men likevel, uredigert, så ble det ikke så verst.


I Vågen i Stavanger ligger lysløypa, bokstavelig talt. Et av utestedene var pyntet til trengsel. Meningene er jo delte om hvorvidt dette er pent eller “harry”? Men så lenge kun ett av utestedene var pyntet så heftig, så var det i grunnen ganske pent synes jeg selv. Og de klarte i alle fall å skape blest om seg selv 🙂


Gatene derimot var smakfullt pyntet med girlandere av både snømenn/pepperkaker (litt usikker på akkurat det), og hjerter og stjerneskudd. Det var koselig å gå i de opplyste gatene på kveldstid. Og ekstra kjekt at det ikke var så enormt folksomt når jeg skulle ta bilde 🙂
Juletreet ved Domkirken var også stort og pent. Og satte prikken over i’en for min del 🙂

Litt “kultur” fikk vi også med oss. Jeg fant “drømmemannen” på Vågen. Han sto helt stille, hverken spiste eller drakk, og ikke laget han bråk heller. En av de “rustne menn”. Han var kanskje litt i stilleste laget for meg sånn i bunn og grunn. Men han protesterte ikke når jeg ville ta bilde i alle fall 😀
Vi fant også fotavtrykk. Det måtte jo foreviges, og hadde av inskripsjonen noe med Fredsprisen å gjøre.
Og Valbergtårnet troner på høyden, med god utsikt over byen. På Wikipedia står det: Valbergtårnet er et tidligere branntårn på Valberget i Stavanger. Tårnet ble bygget i årene 1850-1853 som utkikkstårn for byens vektere, og er 26,66 meter høyt. 


Til slutt tok vi en tur på Deli de Luca, og varmet oss på litt varm sjokolade. En fin avslutning på en koselig jentetur ♥

 

 

#Stavanger #jul #kultur #jentetur #kakao #Valbergtårnet #DelideLuca #koselig #Vågen #utesteder #julepynt #julegater

8 kommentarer
    1. Hei Eva 🙂 Så koselig med jentetur, julegater og kultur, flink fotograf er du også. Jeg får ikke med meg ‘småguttene’ mine på sånne turer jeg, da må jeg lokke med kino, he he. Ha en fortsatt fin torsdag. Er ferdig på jobb, 3 timer til middag, så da passer det bra å besøke de eldste i familien, MIN farmor og farfar på 97 år 😀 Klem på vei til deg<3

    2. Lene S.: Ja, noen jenteturer må til. Jeg har jo en gutt også. Men han er ikke interessert i sånt han heller. Men sånn er det jo bare 🙂

      Så heldig du er som har besteforeldre enda 😀 Det er så utrolig viktig å ta vare på dem, de gamle. Jeg vet at hvis min farmor hadde levd, så ville hun vært 118 år gammel nå 🙂 Hun ble født ganske nøyaktig 100 år før min sønn ble født 🙂 Litt rart å tenke på i grunnen 🙂

      Ha en fin ettermiddag og kveld. Kos deg med de nære relasjoner 🙂

      Klemmer godt tilbake <3

    3. Så trivelig det så ut..og bildene ble veldig bra synes jeg..fargerikt på det stedet ja..men var litt fint også 🙂
      Han drømme mannen så staut ut..og kan være greit med sånne som ikke protesterer for mye..hehe..
      Så deilig å avslutte en tur ute, med en kopp varm sjokolade ….:)
      Håper du koser deg nå også..klem fra meg <3

    4. annebe: Ja, jeg ble i grunnen nokså fornøyd med bildene 🙂 Ble jo fargerike, til tross for at været er grått og trist 🙂
      Og den sjokoladen, gjorde godt for kropp og sjel, selv om noen helsefantaster nok ville være uenige 😉

      Denne uken har vært en maraton uke, et følelsesmessig slit. Nå er jeg glad det er helg. Og har tenkt å bruke den til å være god mot meg selv.

      Ha en skikkelig god helg du også <3
      Klem tilbake <3

    5. Heisann!! Mitt navn er Beate Martinsen og er webredaktør for VisitRoma.no Jeg ser du harbesøkt Roma, og lurte derfor på om du kunne tenke deg å dele dine Roma-tips? Send meg en epost om du synes det høres spennende ut! Mvh Beate Martinsen.

    6. BforB: Ja, det var veldig koselig. Vi må finne de små gleder, og gjøre de til store 🙂

      Hehe…jeg har sånne økter jeg også innimellom, hvor jeg har kommet litt ut av det, og jobber meg inn igjen 😉

      Fine kvelden til deg…Og kos deg med lesing 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg