SOMMERBÅTEN DEL 2

Del 1 kan du lese HER!

Etter at jeg hadde fått varmen i meg igjen, fant jeg ut at jeg ville ta Sommerbåten i nærmere øyesyn.


Det ble fort kaldt igjen da jeg kom ut. Men på plassen foran Kulturhuset, var det laget til festtelt og mange bord til uteservering. Og det var pyntet med blomster. I bakgrunnen kan man se teltet hvor det er dekket litt penere. Og bak der er tribunen til Blink løpene som skal starte dagen etter. Og ved å gå her og se dette, var det lett å glemme kulden en stakket stund 🙂

Det var satt opp mange benker til Blink festivalens festligheter.


På veien mot Sommerbåten kom jeg frem til denne 10 manns sykkelen. Den krever nok en viss øvelse i å sykle på tror jeg. Og jeg så den i “bruk” i TV sendingen senere samme kveld 🙂


Jeg stilte meg i kø for å komme ombord. Vi ble silt ut, 20 om gangen, for å få en omvisning ombord. Jeg var i den uheldige puljen, som fikk et begrenset område å bli vist rundt på. Og det var fordi de var i full gang med å rigge utstyret klar til kveldens TV sending. Men mens jeg sto der, og hakket tenner så jeg var sikker på at de kunne høre det over hele byen, fikk jeg plutselig øye på et ansikt jeg dro kjensel på. Men jeg kunne ikke med det samme komme på hvem det var. Sånn sett hadde jeg gjort en slett jobb med forundersøkelser 😉 For jeg ante jo ikke hvem som var programledere og hadde roller ombord. Men akkurat da det var for sent å finne frem kameraet, kom jeg på hvem vedkommende var. Det var “Tore på sporet”. Men da jeg kom frem til det, var han på vei inn igjen. Og jeg var faktisk usikker på om bildene ville bli skarpe uansett, for jeg skalv så intenst i kulden.


Men endelig kunne jeg gå ombord. Og en hyggelig dame med NRK jakke, fortalte litt historikk om båt og TV, og viste oss rundt der det var mulig for oss å gå.


Jeg benyttet anledningen å fotografere fra en vinkel som ikke vanligvis er tilgjengelig 🙂


Her ser man Vågen, med alle båtene som har kommet for å overvære festlighetene 🙂
Øverst til venstre i bildet her, viser et kamera (dessverre tildekket), som er laget sånn at samme hvor mye vind og bølger det er, så filmer det støtt og klart, selv på lang avstand.


Disse pelspølsene her er mikrofoner som skal fange opp sjølydene. Guiden vår fortalte at om du hadde noe hemmelig å snakke med noen om, så burde du såvisst ikke stå her og prate, for da var ikke hemmeligheten særlig hemmelig lenger.


Her er lyskastere og andre tekniske vidundere i ferd med å bli klargjort til kveldens sending. Rett nedenfor her er dekket for baugen av båten, hvor programledere med gjester kan stå og prate under sending. Til venstre er et lite “glasshus”, hvor artister gjerne står og spiller og synger. I sendingen fra Sandnes var det Thomas Dybdal som sto for underholdningen i glasshuset.


Med bena trygt plassert på land igjen, knipset jeg et par detaljer av båten.


Og her rigges en liten scene, hvor i denne sendingen det sto et helt Sandnesgaukorkester og spilte.
Vet du hva en Sandnesgauk er?


På plassen nedenfor båten, sto et barndomsminne. De gamle bussene til Haga Buss. Varianter av disse var min barndoms skolebuss. Ganske sprøtt å se hvilken utvikling det har vært i bussparken når man ser på dagens busser 🙂


Her har jeg lånt et bilde fra NRK’s eget arkiv. Der har jeg tegnet en liten pil, som viser hvor jeg sto og knipst bilder da båten la til kai. Rett under armen til personen som står og vinker. Da jeg så bildet på facebook, kunne jeg konstatere at jeg var med på bildet, selv om jeg er langt borte 🙂


Frossen og kald etter å ha vært ute så lenge i den iskalde vinden, bestemte jeg meg for å gå og spise middag. Valget denne gangen var restauranten Charles og De.


Der falt valget mitt på en fiskerett. Brosme med sommerkål og litt annet godt 🙂 Det smakte nydelig, og jeg ble mett og god 🙂

Ut i kulden igjen, og på vei hjem, kikket jeg litt på at de drev og bygget tribuner og klargjorde til helgens Blink festival, som skulle starte dagen etterpå.


Her bygges tribune, det lages til skiløype og skyteblinkvegg. Og kameraene rigges og testes. Det kameraet som henger i “løse luften” på det nederste bildet, suste rett over hodet mitt da jeg gikk under der rett etterpå.


Siste glimt av Sommerbåten for denne gang. Her var jeg på vei hjem, og synes at motivet var så fint. Selv om du sikkert er kjempelei av hele båten nå 😉 Men svanene, de er like grasiøse ♥

Og jeg gjentar mitt spørsmål:
Vet du hva en Sandnesgauk er?

Og her er Stavanger Aftenblads bildekavalkade over Sommerbåtens ankomst til Sandnes. Ganske artig å se, for bildene er tatt fra luften 🙂

 

#nrk #sommerbåten #sommeråpent #maritimt #sandnes #svaner #båt #skip #tv #utstyr #buss #restaurant #charlesogde #sykkel

 

16 kommentarer
    1. Ja nå får man jo et inntrykk av omfanget av de programmene.. litt av et arrangement å få alt til. Du har laget en fyldig og herlig fin reportasje 🙂 tusen takk

    2. Gauk, er ikke det noe med alkohol, sprit, hjemmebrent å gjøre?? Sandnes-hjemmebrent? 😀 Så moro med en liten omvisning da, og å se kjendiser og greier 🙂 Alltid artig med noe action i hverdagen 🙂 Klemmer <3

    3. Sandnesgauk er vel en slags fløyte i keramikk etter det jeg forsto da jeg så på programmet 🙂
      Masse flotte bilder her og i forrige innlegg, jammen godt du fikk kommet inn å varmet deg litt også 🙂 Er så fine de svanene , en gjeng liksom…
      Sikker gøy å se rundt på båten…men som deg ikke for mye omvisning heller..bare sånn passe :)Fiskemiddagen så kjempegod ut 🙂 Fikk ikke øye på deg..hehe..men da vet jeg hvor du sto iallefall :))Ønsker deg en fin dag 🙂 Klem<3

    4. Artig å se bakom fasaden. Du gjorde litt av en jobb med å dekke denne saken:). Synd du skulle fryse slik. Men bra du fikk deg mat og varme underveis.
      Svaner er nydelige.
      Sandnesgauk veit jeg nok ikke hva er, men virka som annebe hadde fått det med seg :).
      Klem<3
      Han en riktig fin dag :).

    5. Mona: Annebe har det riktige svaret 😀 Det er en fløyte laget i keramikk, formet som en fugl som gjemmer nebbet sitt. Fuglen er da altså en gjøk. Og dette er også symbolet i byvåpenet vårt her i Sandnes 🙂

    6. frodith: Hehe….artig forslag 😀 Men Annebe har det riktige svaret 😀 Det er en fløyte laget i keramikk, formet som en fugl som gjemmer nebbet sitt. Fuglen er da altså en gjøk. Og dette er også symbolet i byvåpenet vårt her i Sandnes 🙂
      Absolutt kjekt når det skjer noe i hverdagen ja 🙂 Må få med meg alt så sant jeg orker 🙂

      Klemmer <3

    7. annebe: Se her ja, du har fulgt med i timen 😀 Ja, det er en fløyte i keramikk. Og det er også byvåpenet til Sandnes. Jeg er sikkert en av få som ikke har en sånn fløyte i hus her i byen. Men en dag kommer det nok en her også. Jeg har flere ganger kjøpt og tatt med meg til venner i utlandet 🙂

      Godt å kunne gå inn og varme seg litt nå og da. Og ellers er jeg jo supersliten etter denne helgen. Men det har vært kjekt uansett 🙂

      Ja, nå vet du hvor jeg sto 😀

      Ønsker deg også en fin dag videre 🙂 Klem <3

    8. BforB: Ja, den er trist denne kalde sommeren. Men kjekt at det er aktiviteter likevel 🙂

      Svanene er vakre, og det blir mektig når det er så mange av dem 🙂

      Joda, annebe har fått det med seg hun. Det er en fløyte i keramikk, og også byvåpenet til Sandnes 🙂

      Ha en flott dag videre du også, og nyt ferien 🙂 Klem <3

    9. Er jammen mye som skal rigges opp, som vi ikke tenker på når vi ser programmet…
      tror det er min mor som har en sandnesgauk hjemme, har i alle fall sett den hos noen i familien..

    10. maiken: Ja, det tar mange timer å rigge utstyret klart til sending, og foreta de nødvendige prøvene.
      Aha….Så da visste i alle fall du hva Sandnesgauk var for noe 😀

    11. Mariann Sæther Tokle: Tusen takk 🙂

      En Sandnesgauk er en leirfløyte formet som en fugl med hodet under vingen. Den er også i byvåpenet til Sandnes. Og forestiller en gjøk (gauk).

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg