MIN STØRSTE FRYKT

Alle har noe de frykter, noe de er redd for, noe de har fobi mot.

Jeg kunne nevne flere ting selv, som jeg frykter.

Men det er en ting jeg tenker på hver dag i årets milde sesong. Og det er flåtten.


Denne krabaten her fant jeg i sofaen på terrassen min en dag. Man kan vel trygt si at den ser sprekkmett ut.

Frykten er jo borreliasmitten en sånn type kan bringe med seg. Jeg har venner og bekjente som har vært utsatt for den, og det unner jeg virkelig ikke noen.


Det er jo Pus som tar med flåtten hjem til oss. Til mine STORE fortvilelse.

Og selv har jeg fobi mot flåtten. Det er noe av det desidert vemmeligste jeg vet om. Og jeg sliter veldig når jeg ser en. Og har ved et par anledninger trådd uforvarende på feite og mette eksemplarer 🙁 Usj!


Her er synderen. Lang og fluffy pels på Pus. Stakkars Pus. Det kommer alltid flått i den pelsen, selv om vi behandler med antiflåttmiddel. Selvsagt blir det færre flått da, men likevel, aldri helt flåttfritt. Og jeg sliter med å fjerne dem. Det må datteren min gjøre. Jeg får det ikke til 🙁

Men samme hva, man kan ikke unngå å støte på flåtten i skog og mark. Og slett ikke når man har dyr i hus. Da får vi bare gjøre det beste vi kan, og fjerne den etter beste evne. Og ikke minst, sjekke egen kropp og hud, for å slippe unna.

Men usj, og dobbelusj!

 

Hva er din største frykt?
Har du noen fobier?

 

 

#frykt #fobi #flått #pels #dyr #pus #borelia

 

22 kommentarer
    1. Ja, flott er noe vi må passe på, men frykter den ikke. Jeg er vel egentlig ganske opptatt av at frykt skaper mer å frykte og spenninger i kroppen min som ikke er bra, så jeg tenker at å frykte den, det hjelper ikke men å følge med det må man. Har litt fobi med klaustrofobi, men lar det ikke stoppe meg til hverdags. Er flink til å psyke meg opp når jeg må, telle minutter og sånn. Det jeg har vansker med å jobbe meg vekk fra er frykten for kanter, dvs hvis noen skal parkere ved en kant der det er bakke ned, osv. Liker ikke å se bilder fra prekestolen, osv. Og så er jeg veldig fomlete og redd for å falle på glattisen. gubben labber avgårde og faller aldri, mens jeg pingler meg etter og faller mer 🙂 Jeg var og redd for å kjøre bensintørt i tunnell, men det gjorde jeg så da var den fobien over. Jeg var og redd for å ikke få start på bilen når jeg skulle av ferga, og det har jeg nå opplevd to ganger. Vi drar jo innpå oss det vi har fokus på, gjør vi ikke ?:)

    2. Mariann Sæther Tokle: Ja, du har nok rett i det…å fokusere på det man er redd for, eller har fobi mot, kan fort bli en negativ styring i livet vårt. Jeg har heldigvis ikke så mye jeg frykter eller har fobi mot, som dominerer hverdagen min. Kun dette med flåtten på sommertid. Og frykten kommer nok av at noen jeg kjenner, har blitt hardt rammet. Men sånn ellers så er jeg jo redd for edderkopper også. Men den fobien har dempet seg en del med årene. Og fobi mot hunder har vokst 😉 Men det jobber jeg også med 🙂 Det er noe med det å kunne jobbe mot noe ubehagelig, og så seire over det 🙂
      Jeg ser jo at du også jobber for å overvinne de tingene du sliter med. Og det er jo en helt naturlig del av livet vårt 🙂

    3. Oj den var stor…tror aldri jeg har sett en flott i virkeligheten…heldigvis, men det er ikke noe jeg går å tenker på 🙂
      Jeg har fobi for heis jeg..ikke for at den skal stoppe først og fremst..men for at dørene skal gå igjen i det jeg går inn..så jeg går samme hvor mange trapper det er 🙂
      Er nok oftere flått der det er dyr ja…stakkars søte pus :)) Mandagsklem <3

    4. Jeg bor på Østlandet og her finnes det knapt nok flått, heldigvis! Jeg er glad i å gå i skog og mark, og går bl.a. på turorientering med familien. Min største frykt er hoggormen, men heldigvis har jeg ikke sett den så ofte. Den merker vel bevegelser i bakken og stikker ofte av før vi får sett den. Bjørn er det heller ikke så greit å treffe på, men den er jo så sjelden så skal mye til å se. Ellers hopper jeg i litt om noe plutselig dukker opp, som f.eks. mus eller frosk.

    5. Jeg er rimelig redd for edderkopper ja, dreper dem VELDIG hardt, legger LIKET i en pose, går ut med posen med en gang osv… 😀 Og flått så klart, men jeg føler jeg er lite i nærheten av flått egentlig.. Så tenker ikke mye på den.. Ha en flåttfri kveld 🙂

    6. Jeg har aversjon mot å drikke av glass og kopper hos noen jeg ikke kjenner så godt 🙁 Ellers er jeg redd for at noen i familien blir syke og det som verre er. Har ikke mer på ‘lista’ mi, men det var det viktigste.
      God solrik kveld til deg, her er det utevær 😀

    7. annebe: Ja, flåtten er litt lur, for når den er sulten, så er den så liten at du bare tror det er et lite rusk. Og når den er mett, så er den stor som en bønne. Vemmelig. Vær glad du ikke har sett en 😉

      Huff, heis fobi er nok ikke noe særlig det heller. Maskinelt og småskummelt. Men et godt hjelpemiddel når det er mange etasjer. Men skjønner “frykten” din.

      Ha en fin kveld søte du 🙂 Klem <3

    8. Margrethe: Ja, det er hoggorm her også, men jeg kan vel telle på en hånd hvor mange ganger i mitt liv jeg har sett en levende en. Skummelt vesen ja…absolutt!!!!

    9. Hanne Beate: Heldig dere som ikke har så mye flått. Vi har jo milde vintre ofte, og da kan man risikere flått da også. Hoggorm har jeg ikke sett så mange av. Men vet at de er her også. Men har lært at det er lurt å trampe litt ekstra hardt i bakken i hoggormområder. Da blir den skremt og stikker av.
      Bjørn har vi ikke. Ikke som jeg vet om i alle fall. Tror jeg hadde følt det litt skummelt da 😉

      Ja, små dyr kan skremme like mye som store dyr…de kommer som regel brått på 🙂

    10. frodith: Usj, ja edderkopper er ikke noe særlig det heller. Men de er heldigvis ikke så farlige her til lands. Har ei jente med intens edderkoppfrykt. Og hadde det selv da jeg var på hennes alder. Vemmelige de også ja…Usj.

      Men ja, ut med dem med det samme….Likene 😉

      Kos deg i kveld, i ro og harmoni <3 Klemmer <3

    11. Siss: Ja, akkurat den der har jeg også kjent på noen ganger. Faktisk. Men da har det gjerne vært noen jeg ikke kjenner så godt, og som jeg heller ikke er så begeistret for 😉

      Frykten for at noen man er glad i skal bli syk, er alltid tilstede ja. Men krysser fingrene for at alt går bra 🙂

      Her er det også utevær, om ikke strålende sol, så i alle noenogtyve varmegrader 🙂 Ha en fin kveld du også 🙂

    12. Min matgale verden: Ja…vemmelige. Og vi på Vestlandet er nok ille plaget. Heldig Bonnie. Hva kommer det av mon tro, at de ikke liker hennes pels? Man kan bare spekulere. Katten er kanskje lettere å komme inn på. Mykere pels og annen type hud kanskje 🙂 Fint med katter, og de må jo stelles de også 🙂

    13. Jeg liker heller ikke tanken på flått! Det er ikke så mye av den her i distriktet. Det er vel et mindretall av dem som har smitten i seg, men muligheten er jo der. Min største skrekk…..? Redd for store høyder. Heller ikke særlig tøff i trange rom…..som for eksempel heiser! Fin Pus! Han ligner en del på en katt vi hadde her for mange år siden. Verdens snilleste og mest tålmodige pus, som både ble kledd opp i dokkeklær og kjørt i dokkevogn! 😉 😛

    14. Jeg fjerner IKKE flått fra pus sin pels, det må noen andre gjøre, jeg klare det ganske enkelt ikke! Etter at jeg begynte å kjøpe dråper fra veterinær på resept, -dyre,men gode, har det ikke vært noe problem.De både dreper og fjerner den.
      Jeg har en ekskjæreste som fikk borreliose, og ble veldig syk, så jeg har stor respekt for den lille saken der. Tror han ble litt ugrei i hodet også, men det er en an historie…..:) Godnatt med deg.

    15. karidansen: Det er bra dere ikke har så mye av den hos dere. Her er det mye. Og heldigvis ikke alle som har smitten. Men så er det jo om man støter på den ille sorten da.

      Ja…det med høyder og trange rom er ikke så kjekt. Det er liksom noe som i enkelte tilfeller kan være vanskelig å unngå. Misunner deg ikke der.Og så var det det med trapper da. God trim i trappene 🙂

      Min Pus har aldri latt seg dulle for mye med på den måten. Men han er veldig kosete, til han har fått nok 😉 Men husker vi hadde en katt som også fikk kjøre i dukkevogn 😉

    16. maiken: Jeg klarer det heller ikke. Pelsen er så lang, og flåtten er så ekkel. Dråpene klarer ikke å fjerne flåttene 100% i Pus sin pels. Men fjerner de fleste da 🙂

      Huff altså 🙁 Den der borreliosen er skikkelig skummel. Jeg kjenner et par stykker som har fått det, men ble rammet veldig forskjellig. Den ene er helt ute av arbeidslivet nå.

      Nå skal jeg kjøre til Sveio. Det tar litt over et par timer. Ønsker deg en fin dag <3

    17. Flåtten er heslig, helt enig med deg. Og har en husdyr, vil de dukke opp. Og å trappe på en slik en….usjjj… Heldigvis er ikke flåtten glad i meg,og det er jeg glad for :).
      Jeg hadde edderkopp fobi, men den er gått over. Og i sommer opplevde jeg at jeg ikke følte rykt da en øyenstikker svinga forbi….da ble jeg glad :). Men det er noen store, tunge insekt jeg kan styre begeistringen min for.
      Men du har en nydelig pus<3.

    18. BforB: Ja, den er vemmelig. Jeg pleier ikke å få flott jeg heller, så kanskje den ikke er så glad i meg heller 😉 Men liker dem ikke fordet 😉

      Ja, det er mange insekter man har litt aversjon mot. Men mulig det er sånn at man “vokser” av seg frykten? Jeg vet ikke, men jeg tror litt på det. For edderkopper var jeg også livredd for i mine yngre dager.

      Tusen takk 🙂 Ja, Pus er en flott kar <3 Holder meg til han jeg 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg