MERKEDAGER OG GAMLE SKIKKER – 22. FEBRUAR

Jeg arvet noen bøker etter mine foreldre, de var begge glade i å lese, og hadde en ganske stor samling bøker, som jeg og min bror delte oss i mellom.

En av bøkene var en bok jeg syntes er litt søt, og informativ på en måte.

Merkedager og gamle skikker.

I boken står en del om forskjellige dager i hver måned, og hvilke konsekvenser dette ville medføre i gamle dager.

I dag fant jeg frem boken, for å se om det sto noe om 22. februar?
Og det gjorde det!
Bare se her:

Ref. fra boken:

22. februar – Peters stol (lat.: Cathedra Petri apostoli)
Denne dag ble apostelen Peter – stifteren av pavestolen – gjort til kirkens overhode. Dagen ble på folkemunne også kalt Per Varmestein/heitstein.
Etter påvirkning fra kontinentet ble dagen mange steder regnet som første vårdag, selv om det nok var lenge før noe vårtegn viste seg. Dagen kunne varsle været i tiden som kom: solskinn ville bety en varm sommer og et godt år. Primstavtegnet var en nøkkel (Peters/Pavens tegn), eller en sten.
St. Peter var som kjent fisker, og måtte altså mislike det vinterlige isdekke over vannet. Man tenkte seg da at han kastet varme stener i vannet slit at is og tæle gikk. Fra nå av la ingen ny is seg, og skip som hadde ligget innefrosset heloe vinteren, ble hugget fri. Isen var nå høyst usikker, ikke engang reven våget seg utpå. sa man på kontinentet.
Som for Mattismesse var ingen pliktig til å hjelpe dersom noen gikk gjennom isen, og på Sørlandet regnet de dette jevngodt med selvmord. De som druknet etter å ha gått gjennom isen på Peters stol, risikerte å få sin grav i uviet jord utenfor kirkegården.
Grisen som generelt ble betraktet som en representant for fruktbarheten, hadde betydning nå når våren kom, og noen steder spiste man svinekjøtt på Petersdagen. Bena ble etterpå knust og lagt i jorden hvor man skulle så. Andre steder ble åkeren vekket opp av vinterdvalen ved klokkeklang, børseskudd og svøpeknall.

Etter å ha lest dette, håper jeg virkelig på solskinn i dag, og akkurat nå i skrivende stund dukker solen opp mellom skyene, og skinner inn på skjermen og tastaturet her hvor jeg sitter i godstolen og skriver 🙂 Så da kan jeg altså håpe på en varm sommer ♥ Noe jeg virkelig har ønsket meg i et par år nå 😀

Kanskje er det noe i gammel overtro?

Jeg ønsker alle en solrik dag i dag i alle fall, sånn for sikkerhetsskyld ♥

 

 

#overtro #gamledager #bøker #skikkogbruk #merkedager 

 

12 kommentarer
    1. da får jeg også en varm og fin sommer ,for her er himmelen blå og om ikke så altfor lenge så kommer solen opp over dei høge fjella,setter min lit til den gamle overtroen eg :=) det var en vakker bok

    2. JAAJA….her også skinner solen nå! Så herlig..jeg velger å tro på det akkurat nå…hihihi…Herlig!! ha en god solrik dag!

    3. fruensvilje.blogg .no: Hihi…ja, gammel overtro er ikke dumt alltid. Så da satser vi på at det holder stikk i dette tilfellet 🙂
      Jeg synes boken er veldig fin. En raritet på en måte, og litt koselig 🙂

    4. Toini: JA, det er jeg enig i, i dag tror vi på gammel overtro 😉
      Solen skinner og vi er fornøyde 😀
      Ha en fortsatt solrik dag <3

    5. Min matgale verden: Hihi…nei, tror vi må skygge unna isen 🙂 Ja, er en artig bok det der. Kjekt at du også har den 🙂
      Masse lykke til med sommeren….jeg føler meg rimelig opptimistisk 🙂

    6. Kjekk lesning da! og koselig bok å eie. Jeg tenker å tro på det med solskinn, jeg satt til og med ute en kort stund på terassen i går, godt inntullet selvsagt….:)

    7. maiken: Ja, det hørtes godt ut, å sitte ute i solen litt. Men lurt å pakke seg godt inn ja, for det er kaldt, selv om solen har begynt å varme litt 🙂
      Boken er koselig den ja. Kikker i den av og til 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg