EN NY TREND?

Det er mye kjekt på Facebook. Det må jeg jammen innrømme. Facebook har vært min kontakt med omverdenen i mange år når jeg har vært for dårlig til å komme meg så mye ut selv. Så dem som ser ned på meg for det, de får prise seg lykkelige at de er friske og raske i alle fall, og ikke har så mye behov for Facebook som kontaktarena 🙂

Det skjer jo stadig noe nytt på Facebook. Oppdateringer av alle slag. Noen er flotte, andre er mindre flotte, og noen er faktisk ganske irriterende.

Det siste jeg har oppdaget, er noe som irriterer meg, dessverre. Og jeg sier dessverre, fordi det egentlig er noe positivt, men likevel irriterer det, for jeg oppfatter det som tigging og masing, og ikke minst, stressende.

Saken det handler om er muligheten til å holde innsamlinger.

Dette er jo i utgangspunktet en flott funksjon, men i likhet med reklamen i postkassen, så blir dette her også en smule masete, i mine øyne.

Det finnes 1000-vis av flotte saker å støtte. Og også mange personlige saker. Men jeg har faktisk mine saker jeg støtter. De sakene har jeg selv valgt, av personlige årsaker.

Så er det jo sånn da, det siste nye, at når du f.eks. fyller år, så kan du opprette en innsamlingsaksjon på Facebook, til en god sak, istedet for å gi en personlig gave.
Kjempeflott 😀

Men…..

Det sendes jo ut invitasjon til venner og kjente (jeg vet ikke om det er etter eget valg, eller om det er til alle på vennelisten).
Det er da jeg begynner å undre meg…..?
Har vi pleid å gi hverandre gaver før?
Mest sannsynlig ikke!
Hvorfor skal vi begynne nå?
Det vet jeg ikke svaret på!

Jeg synes faktisk det er påtrengende. Beklager altså.

Jeg har i mange år faktisk sultet i perioder. Fordi jeg selv ikke hadde nok penger, og likevel hadde jeg jo regninger som skulle betales. Da valgte jeg å sulte, for å kunne klare meg økonomisk. Jeg har som nevnt også mine saker, som jeg selv har valgt å støtte, når jeg har hatt råd til det. Jeg synes kanskje andre sine saker også er gode, men jeg kan ikke støtte alle. Så derfor blir dette her veldig masete.

I tillegg får man en påminnelse når tidsfristen begynner å nærme seg. Med andre ord: dobbeltmasete!

Jeg vet ikke om det går an å bare invitere noen få, eller om det går an å kun legge det ut på egen Facebookside, sånn at man kan scrolle forbi når man får det opp på feeden? Men om de mulighetene finnes, så vil jeg anbefale det.
Å invitere kreti og pleti av folk du aldri har utvekslet gaver med, det blir ikke riktig synes jeg. Da er det bedre at jeg ser det på feeden og kanskje på den måten får lyst til å gi et bidrag, uten mas og forventninger.

Jeg har etterhvert fått flere sånne invitasjoner, og det er litt forstyrrende, og også støtende. For når jeg da velger at jeg ikke vil eller har råd til å støtte, så får jeg jo dårlig samvittighet, for jeg er jo invitert, tross alt.
Og dermed blir dette en slags byrde på mine allerede nedtyngede skuldre. Jeg er ikke sorten som så veldig lett klarer å overse ting, og ikke bry meg. Men her er jeg bare nødt til det. For dette går bare ikke.
Derfor synes jeg dette er påtrengende, på en måte. Og tigging. Og det stresser meg.
Vit at jeg er sliten nok fra før av, om jeg ikke skal tynges ned av dette også.

Ja, nå tenker du nok på å fortelle meg at det jo bare er til å overse det. At ingen forventer noe. Men jeg har akkurat forklart hva dette gjør med meg. At jeg er lite flink til å overse sånne ting. Så jeg får rett og slett se på dette som en øvelse i det å si nei. Noe jeg har øvd meg på i mange år, i mange forskjellige anledninger.

Så om du inviterer meg til å støtte, og jeg ikke støtter, så er det fordi jeg faktisk har klart det mesterstykket å si nei 😉 Da er det mestring for meg 😀
Men aller helst vil jeg foretrekke at du ikke inviterer meg, men heller legger det ut på feeden, sånn at jeg kan ta et valg selv og gå inn og kikke, uten forpliktelser 🙂

Enten det, eller så må jeg forminske vennelisten min på Facebook noe helt vanvittig, for å unngå så mye av de tingene.

Man kan dessverre ikke like alt. Og jeg skulle veldig gjerne støttet alle gode saker, helt uten oppfordring. Men det går jo ikke, samme hva.

Og vi er jo alle forskjellige, noen velger å gjøre dette å starte en innsamling, av godt hjerte. All ære til dem for det ♥ Dessverre synes jeg det er litt masete og påtrengende.
Beklager det 🙁

Uansett, lykke til med innsamlingene, jeg synes ikke det er en dårlig ting, i utgangspunktet. Og jeg ønsker alle gode saker gode inntekter, av hele mitt hjerte 🙂
Så har jeg i alle fall sagt det 🙂 

 

 

10 kommentarer
    1. denne typen innsamling støtter jeg ikke,hadde tatt det som tigging og mas jeg også,særlig om en får en påminnelse,for da virker det nesten som att det er påkrevet å gi.Nei skal jeg støtte noe,så vil jeg bestemme selv når og hva :=)

    2. fruensvilje.blogg .no: Ja, akkurat den følelsen…at det er påkrevd å gi…den er ikke god.
      Godt at jeg ikke er alene om å se på dette som masete 🙂

    3. Helt enig med deg. Jeg kommer ikke til å delta i likhet med at jeg ikke sender videre hjerter og engler og all verdens og ihvertfall ikke kopier, lim inn statuser. Men du, ikke si at noen vil se ned på deg, for det du sier, sier du også til deg selv. Du er gull verd om du er sliten og du ville ikke si noe sånt til meg 🙂 gi deg selv gode ord. Før trodde ikke noen på meg men etter at jeg selv begynte å tro på meg selv, møter jeg stort sett forståelse og de andre kaster jeg bak skulderen 🙂

    4. Slutter meg til de eniges rekker her. 😉
      Jeg liker det ikke jeg heller. Har mine saker. Og det må være nok foreløpig.
      Ellers sier Mariann mye klokt om det å ha negative tanker om seg selv. Du fortjener bedre! <3

    5. Jeg er så enig med deg! MEN jeg har ikke fått noen sånne personlige innbydelse..så det er bra..bare sett det på forsiden..Da går det enda an, og de som har midler og har mulighet, kan bidra…Forstår inderlig godt hva du mener, og jeg også er på læring med å si nei..og prøve å ikke få dårlig samvittighet for alt…:-) Ha en god dag!

    6. Jeg er faktisk enig med deg. Jeg syns det er kjempeflott at det finnes en slik ting, der man kan gi til veldedighet i stedet for bursdagsgaver til noen som har alt. Kjempebra.. Men, når jeg får en melding på facebook- eller et varsel da- om at jeg er invitert til å bidra med dette, da blir jeg litt sånn, hæ, liksom? Jeg fikk en for ikke så lenge siden en slik “invitasjon” fra ei jeg kun har møtt én gang tidligere, gjennom hund. Ikke veit jeg når vedkommende har bursdag, annet enn at det står på facebook, ikke har vi gitt hverandre gaver tidligere og i det hele tatt. Ikke fordi jeg ikke kan støtte en god sak, men fordi det er et bursdagsønske- skal jeg mase på vedkommende på min bursdag da, selv om vi i utgangspunktet ikke kjenner hverandre?
      Ei venninne ta familien hadde bursdag for litt siden, og hu ville gjerne at folk heller skulle gi et bidrag til kreftsaken- vi gir heller ikke gaver til hverandre, men jeg kom over det på siden hennes og syns det var en god ting, så jeg valgte å bidra. Jeg fikk ikke noe varsler, eller noe, jeg bare fant den på feeden under hennes navn 🙂 Da syns jeg det er greit, for da velger jeg selv 🙂
      Ok, dette blei langt. Kort oppsummert. Jeg syns dette er flott, men jeg liker ikke det at man inviterer alle og en hvermann.. Legg det heller ut og la folk velge selv, uten at de skal bli “mast” på under hele prosessen. Jeg trur jeg fikk 4 påminnelser i løpet av et par uker jeg på den jeg blei invitert til…

    7. Mariann Sæther Tokle: Jeg sender heller ikke videre hjerter og engler osv. Det blir masete det også. Koselig å bli tenkt på, men det blir liksom litt feil likevel.

      Jeg har hørt ting ser du, derfor skrev jeg det jeg gjorde, og så satte jeg en strek med det. Og ellers er jeg veldig enig med deg i det du sier her <3 Tusen takk <3

    8. Ei_heks: Tusen takk for det <3
      Ja, jeg måtte bare skrive litt, for å oppveie ting jeg har hørt. Og så er jeg ferdig med det. Og ellers veldig sant i det hun skriver <3
      Og ja, vi har våre saker. Det er vel mer enn nok tenker jeg 🙂

    9. Toini: Heldig du som ikke har fått sånne innbydelser. Fornuftige venner du har 😉 Og ja, de kan gjerne lage innsamlingsaksjon, men det holder å legge det ut på siden, uten å invitere. Mange får det med seg da også 🙂
      Det ER vanskelig å si nei, jeg sliter veldig med det, men synes etterhvert at jeg har blitt ganske flink 🙂

      En god kveld til deg <3

    10. Elevele: Ja, du sier det så bra her, du kom over det på siden, og da valgte du å bidra <3 Da blir det ikke masete, men heller litt hyggelig 🙂

      Bare koselig med en lang kommentar, og i alle fall når vi er hjertens enige <3 Jeg ser jo alt du sier her, er akkurat hva jeg tenker 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg