FRA DEMONSTRANT TIL TV-STJERNE

Livet mitt som demonstrant begynte den 17. juli kl. 18.00.

Det er et hardt liv. Det suger energi, og det gjør noe med humøret. Det preger tilværelsen.

Men saken er viktig. Veldig viktig. Det handler om bomringene som skal settes rundt hvert eneste knutepunkt i distriktet, inkl. sykehuset. Anglivelig for å få ned biltrafikken og spare miljøet. Og dette skal koste skjorta å kjøre gjennom.

For en bitteliten slump av pengene som kommer inn i bompengekassen, skal det bygges verdens fineste bussvei og sykkelvei på en strekning som i alle fall ikke jeg bruker til vanlig. Og mange med meg. Så skal noe betale en motorveistubbe. Resten av pengene går til andre prosjekter som ikke handler om vei eller miljø i det hele tatt, pluss administrasjon.

Det tragiske i alt dette her, er at det finnes mange og billigere måter å spare miljøet på når det gjelder biltrafikk, enn å loppe folk for penger så det svir inderst i margen. F.eks. kunne det heller vært laget til car-pool filer som jeg så de hadde i USA, hvor man har lov til å kjøre hvis man kjører flere sammen. Det er mye billigere å bygge en sånn fil, enn å lage påkostede sykkel og bussveier som vi liksom skal bli berømt for.

En annen ting er jo å øke busstilbudet og senke bussbillettprisene. Da tror jeg faktisk ganske mange hadde begynt å ta buss fremfor bil. Og om togene hadde vært litt mer stabile, så ville sikkert det også vært et fint alternativ for mange.

Men sånn som dette legges opp, så er faktisk ikke buss et alternativ for særlig mange. Man er bundet til bilen, for å få hverdagen til å gå opp. Og det blir dyrt. Skrekkelig dyrt!

For min del er ikke buss et alternativ. Her går buss her hvor jeg bor. Men buss er utmattende for en med ME. Det går bra på en god dag, men de fleste dagene, hvor jeg skal gjøre ærender, er bilen uunnværlig. Da er bussen en vits.
Uansett er jo dette med miljøet bare en kamuflasje for den egentlige agendaen, som er å hale inn så mye penger som mulig, på kortest mulig tid. Uten tanke for at hvis alle plutselig tar buss, så blir det lite penger å tjene på disse bommene. Det er jo umulig uansett. Det går jo ikke buss over alt.

Jeg personlig trenger ikke å kjøre hver dag. Men jeg støtter jo mine barn som må kjøre, eller ta buss. Og med min inntekt, som er minimal, så vil jeg gå konkurs og sulte. Og i alle tilfeller blir jeg isolert.

Så da ble jeg demonstrant. Jeg ser meg rett og slett nødt til å være med å rope ut min mening, i ren desperasjon.

Og vi er mange.

Dette bildet lånte jeg fra Aftenbladet.no. Her er jeg i fremste rekke nesten helt til venstre, sammen med kjæresten min, Pål.

Aftenbladet spurte meg om et intervju, men jeg ble litt paff da, ventet jo ikke det, så jeg sa nei.
Etterpå angret jeg litt, for det var jo en fin måte å få si sin mening på. Jeg bestemte meg for å si ja neste gang, vel vitende om at det nok ikke ville bli noen neste gang.

Dette bildet har jeg også lånt fra Aftenbladet. Ei annen takket ja til å la seg intervjue. Selv står jeg tydelig i bakgrunnen her, til venstre i bildet 😉 Så linselus, det klarer jeg å være. Det er nesten umulig å ikke være det, da det er en del journalister tilstede på disse demonstrasjonene.

Så har det også vært TV sendinger. Lokale sendinger vel og merke. Hvor jeg har figurert ved et par anledninger.

En stor demonstrasjon med et par 1000 deltakere var direktesendt på NRK sine lokalsendinger. Der fulgte kamera meg når jeg gikk forbi. Den demonstrasjonen gikk jeg sammen med min datter.
Og så var det demonstrasjonen med det store banneret, der var det umulig å ikke komme på TV når man går helt fremst.

Det hele toppet seg i går.

Da var jeg her. Men ikke så lett å se meg. Jeg fant bildet på NRK sine nettsider.
Dette er på Klepp, så altså ikke i min kommune, men likevel en kommune jeg må innom fra tid til annen. Bl.a. for å besøke kjæresten. Der hadde de ikke vedtatt om de skulle ha bomring enda. Og dette skulle altså avgjøres i går.

Jeg og Pål troppet opp på demonstrasjonen, i håp om å kunne være med å stoppe galskapen som vil gjøre ting ekstra dyrt for oss.

Og jammen meg, så ble linselusa oppdaget igjen, og spurt om intervju. Se på bildet over her, det er jo ganske mye folk. Og likevel ble vi plukket ut til å vise ansikt på TV, på NRK distriktsnyheter. 

Pål svarte nei, da vi ble spurt, jeg svarte ja. Så da endte han stakkars med å være med likevel. Han støtter meg i tykt og tynt den gode mannen ♥

TV sendingen kan du se HER, og innslaget er det første i sendingen.
På toppen av det hele så blir dette også sendt i Agder, ikke bare i Rogaland. Dette fordi Agder sine lokalsendinger er på flyttefot. Så her fikk vi virkelig vist oss frem 😀

Og vipps har vi blitt “TV-stjerner” 😉

Jeg må innrømme at jeg gruet meg for å se dette. Og jeg fikk jo ikke se det når det ble kringkastet heller, siden jeg var opptatt på annet hold. Men har jo sett det etterpå, og til min store lettelse, så det i grunnen ganske greit ut 😉 Jeg fikk noen tilbakemeldinger i går om at vi gjorde oss bra på TV og snakket godt for oss.
Dessverre ble det vedtatt å gå for bomring også i Klepp, så nå er folk dypt rystet og skuffet.

Igjen, i det store og hele, så er dette en viktig sak for meg. Og jeg stiller opp på det jeg makter av demonstrasjoner, til tross for at det sliter meg veldig ut. Jeg vil heller være ekstra sliten enn ekstra fattig, for å si det sånn.

I min egen kommune har politikerne faktisk begynt å vise medmenneskelighet, og de jobber nå for å gjøre hele marerittet lettere for oss. Det er mange som må være enige, men flere partier har snudd i saken og innsett det grusomme og den urettferdigheten i dette bomringsystemet. Og det er et positivt skritt videre i saken.
Dessverre er det mange kommuner innblandet, og de er ikke like velvillige og medmenneskelige.

Vi har jo ikke tradisjoner for heftige demonstrasjoner her til lands, men demonstrasjonen i går viste at nå begynner vi å få nok. Den var høylytt og standhaftig, og politikerne som satt i møte innenfor vinduet fikk ikke fred. Så ganske utrolig at de faktisk da valgte å gå for bomring, når de hørte hvor upopulære de ville bli etterpå.

Men er det en folkegruppe vi ikke skal forstå oss på, så er det politikerne. De er utvilsomt noe helt for seg selv, og det benytter de seg av også. For tror du de skal betale i bomringen?
Nei. Så klart ikke. De er jo en opphøyet gruppe, som er mye mer verdt enn alle oss andre.
Det synes de i alle fall selv, der de sitter med sine høye lønninger og bestemmer over alle oss andre som knapt eier nåla i veggen.

Jeg blir preget ja. Deprimert.

Så her er det bare til å stå på. Vi må aldri gi oss!

 

 

#demonstrant #demonstrasjoner #frustrasjon #sinne #nyheter #tv #bomring  

   

20 kommentarer
    1. Trampeklapp for aksjoner mot flere bomringer <3 Stå på, kom gjerne til Jevnaker når den tiden kommer, vi trues med å "bommes helt inne" med bomringer uansett hva vi skal utenfor kjernen. Helt på trynet =( Heia dere....

    2. Stå på! Slike ting er ikke greit! Javel, så kommer man ikke unna bomstasjoner, men å sette opp bomstasjoner i flertall, på mer eller mindre samme plassen, og så til dyre dommer, er ikke greit altså! Det koster jo flesk å kjøre rundt i Norge nå, vi betaler veiavgift og hele pakka, likevel suger veiene vi kjører på og de skal bare ha mer og mer? Nei, viktig å demonstrere der man kan- vi heier på dere! <3

    3. Har fått med meg at du har vært engasjert..og “gått i front”på denne saken her ja..:)) Det er jo et skikkelig stort problem for mange om en må betale masssevis av bompenger.. Skal komme rundt her også har jeg hørt..og det blir dumt for oss siden vi da må kjøre mellom bomring til begge gutta om vi skal til dem.. Som deg fungerer det best med egen bil for meg også..å måtte vente en time på buss om en kjenner formen er dalende er ingen god ting.. Lykke til med saken og formen din 🙂 Stor klem <3<3

    4. Du står på 🙂 Herlig med litt engasjement for noe man tror på. Og så blir du litt “modigere ” etterhvert da 🙂 Og ble filmstjerne til og med 🙂 Stå på 🙂 klem

    5. Ja, det er en evig kamp. Hadde de bare brukt bompengene til veien så hadde det liksom vært greit.. Men nei..
      De satte opp en bom midt oppe i skogen uten hus eller noen ting rundt, helt malplassert oppe i nord, nord for Nordlandsporten. Måtte le litt for meg selv da jeg kjørte der.
      Snart får vel alle bygder en bo hver, hver vei.

    6. Søtmonsen ): Ja, akkurat som du sier, en evig kamp. Og kun for å ta inn penger, uten tanke på konsekvensene på oss mennesker som er kraftig skattebelagt fra før.
      En bom oppi ingenting ja. Den er nok der av en grunn. Kanskje den faktisk er der for veien sin del, og ikke for noe annet?

      Sann mine ord, bom er løsningen på alle politikeres problemer. De kommer over alt, uten tvil.

    7. Margrethe: Tusen takk 🙂 Ja, viktig å engasjere seg, ellers hadde vi vel alle bodd på gaten innen nå tenker jeg.
      Klemmer og god helg <3

    8. frodith: Hehe…ja, filmstjerne ble jeg virkelig. Oppdager plutselig at det er mange flere enn jeg tror som leser bloggen min 😉 Viktig å engasjere seg ja. Jeg er ikke politisk interessert, men en venninne sa jeg fint kunne være det, så mange argumenter jeg legger for dagen mot disse bommene 😉 Jeg måtte jo si til henne at jeg er for dårlig på å lyve til å være politiker 🙂
      Foretrekker å kose meg med sånne nære ting som blogg og sånt jeg 😉
      Klem og god helg til deg <3

    9. annebe: Ja, det er et kjempestort problem. Og spesielt for barnefamilier og dem som er dårligere stilt. Jeg regner meg blant de dårligst stilte, med en minimal inntekt hvor alt kommer til å gå i minus fra neste år. Jeg vet ikke enda helt hvordan jeg skal klare det.
      Kjenner til bommene som skal komme der borte hos dere også. Men heldigvis har bomopprøret spredd seg, og folk gjør motstand der også nå. Målet er jo å få bort alle bommer på sikt. La oss håpe at man i alle fall kan hindre de som det er planer om. Helt sprøtt hvilke konsekvenser dette får for folk. Det splitter familier og gjør at alle får ganske mye mindre å rutte med.
      Ja, du kjenner godt til hvordan det vil være å ta buss for hver minste lille ting. Jeg må av og til la bilen stå, fordi jeg ikke har god nok konsentrasjon og godt nok syn til å kjøre på enkelte dager. Og de dagene er jeg som oftest for sliten til å gjøre noe uansett. Og da tar jeg i alle fall ikke bussen. Da er det å skaffe noen som kan kjøre meg heller.

      Tusen takk for det. Formen er veldig opp og ned, som alltid 🙂 Her gjelder det å balansere riktig 🙂
      God helg og stor klem til deg <3 <3

    10. Elevele: Bomstasjoner er vel kommet for å bli ja. Og det hadde jo vært greit hvis det var for vedlikehold osv. Men sånn er det ikke nei. Veiene er dårlige, ingen tvil om det. Og mer skal de ha ja. Men å bruke pengene på vei, nei det ville jo være alt for fornuftig. Så i stedet skal vi betale i dyre dommer for helt andre ting som ikke engang angår oss. Veldig viktig å demonstrere, å si ifra at dette her er ikke hva vi stemte for.
      Tusen takk <3

    11. Jernbanefrua..: Takk for det <3 Ja, bomopprørert sprer seg nå, og flere rundt om i landet har startet grupper og aksjonerer. Viktig å få med alle, sånn at vi massivt kan si ifra at sånt vil vi ikke ha det. Det er tyveri, enkelt og greit.

    12. Dette så jeg jo. Jeg så også dere to på den filmsnutten. Dere kom på tv ja 🙂
      Jeg glemte vist å kommentere hehe
      Godt jobbet! Stå på krava, ellers går det gæli 🙂
      Ha ei fin helg <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg