EKSPERT I SELVBEDRAGERI

Ja, ikke vet jeg hvem det kan være, men mistenker veldig at jeg er i den kategorien i alle fall. Etter å ha reflektert litt over de siste årenes hendelser, har jeg kommet frem til at jeg vet ikke hvem jeg forsøker å lure, men mest sannsynlig er det meg selv.

Det der med å være selvbedragersk, kan jo på en måte sees positivt på i noen tilfeller. I alle fall når jeg tenker på helsa mi.

Jeg er nemlig en ukuelig optimist. For det meste altså 😉
For når det gjelder helsa, så har jeg forsøkt en del forskjellig. Og hver gang jeg prøver noe nytt, så er jeg så utrolig sikker på at dette er tingen. Og jeg setter lystig i gang. For jeg vet at dette her vil føre rette veien. Det vet jeg alltid.

Helt til en viss tid har gått, og jeg ikke merker noen endring i det hele tatt. Da føler jeg meg litt lurt.

Jeg har forsøkt en del. Jeg har forsøkt forskjellige dietter f.eks. Uten resultat. Jeg har forsøkt å gå tur. Der har det jo kommet et veldig positivt resultat, nemlig at jeg ikke så lett blir deprimert lenger. Jeg kan bli tungsindig, men ikke direkte deprimert. Men energien er like fraværende likevel. Og etter hver tur, trenger jeg tid på å hente meg inn igjen. Det synes ikke så godt for utenforstående. Jeg tror nesten du måtte ha vært i min kropp for å kjenne det. Det er en sånn indre verk, som jeg ikke klarer å forklare. Den verken har jeg mye, også når jeg ikke går tur.

Og der følte jeg nok at jeg kom til kort da jeg var hos spesialisten. For hvordan forklare dette, til en person som ikke har opplevd det selv? Det er jammen ikke lett.

Men han satte meg også på et program, som jeg nå har fulgt i halvannen måned. Jeg var optimist. Visste at nå var min tid kommet, som ville bety en positiv endring for meg.

Jammen sa jeg smør! 😛

Jeg har fått økt dosen på stoffskiftemedisinene mine. Så langt har jeg ikke opplevd hverken positive endringer, eller de “skumle” bivirkningene.
Jeg fikk også noe å sove på. Der har jeg forsøkt litt forskjellige måter. Men uten resultat. Jeg sover akkurat like lite, og like urolig. Og jeg er akkurat like trøtt. Faktisk har jeg vært mer trøtt og sliten denne siste halvannen måneden enn før. Men det kan selvsagt være tilfeldig, siden mye har skjedd i livet mitt på den korte tiden.

Så joda, ikke fritt for at jeg føler jeg lurer meg selv noen ganger.

Så er det denne hjertedøren da, som jeg fortalte i dette innlegget at jeg hadde lukket.
Jeg er sikker på at jeg er den mest naive personen på jord også. For joda…lukke hjertedøren, det er en smal sak. For alle andre enn han! Det fikk jeg bevist for meg selv her om dagen.

Helt klart så har jeg lukket den døren ja. Ingen ny mann trenger å kommer her og forsøke. Da skal han jammen ha noe veldig spesielt å fare med. Og sånn har det i grunnen vært helt siden i vår. Helt siden jeg møtte den som klarte å åpne igjen, etter forrige gang den døren var lukket. Men altså, det der med å forkynne at jeg hadde lukket den døren, der lurte jeg meg selv godt altså! For helt sånn var det jo ikke, når det kom til stykket.

Så er jo spørsmålet: Hvor lenge skal jeg fortsette med dette bedrageriet? Har det noe formål i det hele tatt?
Jo, det formålet med positivitet og optimisme i forbindelse med helsen min, det må jeg vel holde på. Selv om det av og til føles uendelig bortkastet.
Men det der med kjærlighet og hjerter osv., det er jeg ikke så sikker på altså.
Jeg føler nok at det ikke bare er bortkastet, men også at jeg dummer meg ut. For her sitter jeg, så selvhøytidelig, og forteller til alle sammen, at jeg har blitt kald og kynisk når det gjelder menn og kjærlighet. Jeg forteller det, så jeg tror det selv til og med.
Men så feil kan man ta!

Jeg er ikke kald og kynisk. Jeg er bare i en vanvittig berg- og dalbane fortsatt. En hvor loopene er bratte og nådeløse. En hvor jeg rett og slett bare lukker øynene, og tenker at det får bære eller briste.
Ja, sånn er det nå.
Det får bære eller briste, samme hvor vondt det gjør.
Og etterpå, når jeg er ferdig med å feile, da kan jeg lukke døren skikkelig igjen, vri om nøkkelen, og gjemme den godt 🙂


Bildet tok jeg av en stabel kasser jeg gikk forbi, på Rhodos.

 

#selvbedrageri #helse #kjærlighet #hjerte

 

26 kommentarer
    1. Jeg skal vokte meg vel for å komme med noen RÅD her! Kjenner meg nok igjen i mye….Det er viktig å være optimist når det gjelder helsa (Og mye annet). Jeg prøvde mye forskjellig før jeg gradvis fant ut av hva som fungerte for meg. Og kjærligheten?? Det får gå sin gang – til du finner ut av det! Ikke støtt vi klarer å være “fornuftige”. <3

    2. Jeg skjønner så godt hva du mener! Og jeg synes det er smart å være optimistisk når det gjelder helsen jeg, til tross for at man ikke oppnår ønsket resultat. Ville det ha gjort det bedre for deg om du hadde tenkt at: Jeg kan jo prøve, men jeg vet at det ikke blir bedre?
      Og kjærligheten… Èn dag så finner du kraften til å ta i mot det DU trenger og ønsker deg <3 Kanskje ikke fra den du trodde og håpet på, men en som passer deg perfekt, og jeg VET at du ikke blir alene <3

    3. 🙂
      Kjenner meg igjen så det holder. For det første….. min hjertedør er nettopp blitt åpnet på vidt gap…… det trodde jeg ikke skulle skje…… og personen er en jeg ikke trodde var min type mann 🙂 Sånn kan DET gå 🙂
      Det er vanskelig når det går i berg og dalbane—–
      Jeg bestemte meg for å IKKE gi opp……. Det gjekk 1 år nesten før jeg så resultater etter trening, når jeg bestemte meg for det. Og nå, etter 1 år er det helt ok….. merker forandringer sakte men sikkert…. jeg har alltid vondter i kroppen… de forsvinner aldri…. det vet jeg…. kroniske smerter….. men treningen har gitt meg en NY hverdag med god søvn og mindre smertelindring av medikamentell sort.
      Klart man blir lei når en føler at ingenting hjelper. Men en dag <3
      God klem til deg <3

    4. Jeg tror også på at tankens kraft kan utrette mye, og TROR du at du skal bli bedre, så blir du det ettervhert, det er jeg sikker på 🙂 Psyken har mye å si 🙂 Kjærligheten…er det noe på gang igjen? 🙂 Skjønte jeg deg rett? 🙂 Tror man uansett ikke skal stenge igjen noe som helst 🙂

    5. Jeg tror og du gjør rett i å tenke positivt når det gjelder helsen, og kjærligheten og. Tror man har mer igjen for det i det lange løp, enda så mange skuffelser en må tåle langs veien. Håper du finner kjærlighet, og selv om den ikke varer i hundre år, så gir den da mye når den er der 🙂 <3

    6. Livet er nok ikke så fælt som du tror. Men livet kan være fælt hvis man tror det er fælt. Hvilken dør som skal lukkes må ikke forveksles med bitterhet – det er en bitter medisin.

    7. Du er en klok dame som kan bestemme deg på denne måten med så mangt, men etterpå innse at du må gjøre noen justeringer. Lykke til, du finner nok en artig vei innover i det ukjente med humoren i behold! 🙂 Lukk døra du, så finner du nok snart en ny!!!!

    8. Det er en flott egenskap å være optimistisk, jeg tror at det ordner seg med helsen, i alle fall forbedrer seg,men forstår at du er utålmodig….
      Kapittel kjærlighet- du lever i alle fall…, og selv om det er litt berg-og dalbane og du sier du er naiv, ta en dag av gangen. Som vi skrev i minneboken i “gamle dager: LEV VEL….:)

    9. det er lov å ombestemme seg underveis,en kan ha så mange fornektelser eller lovnader for seg selv en bare vil,en ting skjer i hverdagen og noe rår en ikke over uansett :)) vær snill med deg selv og nyt dagen 🙂

    10. Det er superviktig å være optimist, uansett hvordan ting går i livet. Det finnes en løsning på det meste, og tenker man positivt blir alt så mye bedre, og gjør det som er best for deg. En god dag ønskes deg!🌞🍀 Klem💕

    11. Uff ..ikke enkelt det der..:) Men mye bedre å ha et optimistisk syn på ting..men lov å være utslitt og forbanna innimellom også..men ikke bli der…syns det virker som du gjør mye bra for å bedre på ting jeg …fortsett med det :)) Noen ganger må en bare ta ting litt som det faller seg der og da..prøve å ikke tenke for mye…men vet det ikke er lett :)) Sender en stor klem fra Mjøndalen <3

    12. karidansen: Ja, helsa der har jeg en ukuelig vilje som regel. I alle fall når jeg har lært hvordan jeg skal overvinne depresjonene 🙂 Da er alt så mye lettere å forholde seg til, og det ser ikke så mørkt og trist ut 🙂

      Kjærligheten, der er det følelser som råder. Og følelser kan man som kjent ikke styre. Så mye kan sikkert skje der også, både den ene og den andre veien. Fornuft og følelser er ikke noen enkel kombinasjon 😉

      <3

    13. Fruemmel: Jeg vet jo at jeg ikke blir bedre hvis jeg ikke tror på det. Så det er viktig å ha troen. Alt ser lysere ut når man er positive ting ting. Mye lettere å forholde seg til 🙂

      Ja, den kjærligheten er kompliserte greier. Og følelser kan man ikke råde over. Ting tar tid også. Det er ikke bare bare. Klart jeg har ikke spesielt lyst å være alene. Men jeg skal nok klare meg greit om det er det som skjer også 🙂

      Fornuft og følelser er en dårlig kombinasjon 😉 <3

    14. etdiktomdagen: Så kjekt å høre om din hjertedør. Da skal jeg jo ikke si så mye om min egen. For det handler om følelser, og de kan man som kjent ikke styre selv 🙂

      Jeg har gått tur i 2 år. Så der vet jeg at det var godt for noe. Selv om ikke energien løftes, så løftes definitivt humøret 😀 Søvnen er nok en annen historie hos meg. Turer har ikke hjulpet. Og jeg er glad i å gå tur. Kan ikke trene på andre måter pga. stoffskiftet.
      Herlig når det går rette veien, og man føler at ting hjelper. Jeg ser veldig frem til den dagen 🙂

      God klem til deg også <3

    15. frodith: Viktig å ha troen ja. For uten den, klarer man ikke å utrette så mye 🙂

      Nei, det er ikke noe på gang igjen. Det er vel bare det at jeg sliter med å komme over forrige gang, fortsatt. Og det er ganske vanskelig. Derfor sliter jeg litt kan du si 😉

      Klem <3

    16. Min matgale verden: Du har helt rett i det, selv om den ikke varer i hundre år, så gir den mye mens den er der 🙂 Bare så synd med alle skuffelsene underveis 😉 Men jeg er jo positiv sånn generelt sett. Så på overflaten ser jeg jo at mye kan skje, om jeg bare ikke depper for mye 😉
      <3

    17. rteworld: Livet er ganske godt innimellom 😀 Faktisk 😀
      Hjertedøren er nok litt bitter å lukke ja. Men til tider kan det være hjelpsomt 🙂 Viktig å ikke kaste nøkkelen 😉

    18. natheless: Tusen takk, det var virkelig godt sagt. Lukke døra, så finner man snart en ny <3

      Jeg synes det er viktig å kunne være så ærlig at jeg ser og innrømmer at jeg kan ta feil 🙂 Sånn er vi jo, alle sammen, vi kan alle ta feil 😀

    19. maiken: Om det ikke ordner seg med helsen, så lærer jeg meg i alle fall å leve med det, og gjøre det beste ut av det 🙂 Tror det er viktig det også 🙂

      Ja, man kan trygt si jeg lever. Den berg- og dalbanen er ganske så heftig til tider. Og vi har vel alle vært gjennom det 😀 Ja, LEV VEL 🙂 Husker veldig godt den <3

    20. fruensvilje: Ja, som du sier, noe rår en ikke over uansett. Følelser for eksempel. De kan jo ikke styres, selv om man prøver 😉

      Ja, jeg skal forsøke å være snill med meg selv. Ikke like lett alltid 😉
      Ha en fin uke <3

    21. Hanne Beate: Ja, du har helt rett i det. Å være positiv, er det som skal til for at dagene skal bli bedre 🙂 Sånn har det vært i all tid 🙂 Og det finnes vel ikke begrensninger, bare man tør ta fatt og forsøke å løse opp i det 🙂 Ha en herlig uke 🙂 Klem <3

    22. annebe: Ja, det er sant det, mye bedre å ha et optimistisk syn på ting. Og innimellom er det lov å være sliten og lei. Det er jo bare menneskelig det 🙂 Jeg har i alle fall forsøkt å tilpasse meg til hvordan ting faktisk er, og synes jeg har klart det veldig fint 🙂
      Man lærer, så lenge man lever 🙂

      Stor og god klem tilbake til deg <3

    23. Nei da, du er ikke ekspert i selvbedrag, men i å ha dårlig selvtillit akkurat nå, uten grunn egentlig, men spiller ikke helsa på lag, da blir alt feil. La døra stå åpen, man vet aldri 🙂 Ha det så bra du kan og nyt høstdagen :-)))

    24. Siss: Ja, du har helt rett i det. Jeg tror nok mye kunne vært annerledes om helsa hadde vært bedre 🙂

      Jeg skal nyte en vindfull dag. Kos deg i dag du også 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg