FARGE VS. SVART/HVITT

Dagens foto er utbredt, dvs. mange flere enn da jeg var ung, har tilgang til å ta masse bilder omtrent uten ekstrakostnader. Og den digitale tidsalder har kommet langt. Man kan nesten gjøre hva som helst med et bilde om man har det rette utstyret. Og utstyret, i form av redigeringsprogrammer og apper, trenger ikke å koste skjorta. Mye er også gratis, gjerne da iflettet litt reklame.

Da jeg var liten, var det mest utbredt med svart/hvitt foto. Det ser jeg jo på bildene i min barnealbum. Nå til dags brukes svart/hvitt ofte for å gi bildene et mer kunstnerisk, ryddig og rent preg.

Jeg er svak for det selv, men det er ikke ofte jeg bruker svart/hvitt selv egentlig. Men en av de siste forstørrelsene jeg fikk laget av et av mine bilder, gjorde jeg om til svart/hvitt.

Bildet under, av Sverd i fjell, tok jeg i april i fjor. Jeg laget det om kvadratisk og i sort/hvitt og fikk det forstørret. Det finnes jo både filter og muligheter til å redigere selv. På det jeg forstørret brukte jeg et B/W filter, altså et svart/hvitt filter. Her i sammenligningen har jeg brukt et lignende filter.

Jeg synes et bilde forandrer seg ganske mye når man tar bort fargene. Noen ganger passer det, andre ganger passer det ikke. Og så er det jo en smakssak 🙂 Her kommer noen eksempler 🙂

Hvis man ikke vil ha bildet alt for grønt her, så passer det å velge en svart/hvitt tone. Det finnes jo flere å velge blant om man bruker filter, og om man redigerer selv, så velger man jo selv kontrast, skygge, og andre effekter. Dette bildet er jo allerede en del svart i, så det grønne ble veldig grønt. Store kontraster. Da hjelper det å dempe det litt med gråtoner istedet. Det er i alle fall to helt forskjellige uttrykk i ett og samme motiv.

Gamle melkespann får et ekstra nostalgisk preg når det gjøres om til svart/hvitt. På den tiden når de var siste skrik, fantes ikke så mye annet enn håndcolorerte bilder. Altså at noen med en stødig hånd la litt farge oppå bildet etter det var ferdig fremkalt.

Detaljene kommer frem på en litt annen måte.

Med svart/hvitt dempes uttrykket, og likevel kan det bli mer kraftfullt. Her er det vel dama foran melkespannene som plutselig trer frem når den røde telefonkiosken mistet sin farge.

For noen år siden drev min datter med drill, og jeg var tilstede ved mange konkurranser og oppvisninger. Her er det en oppvisning jeg har foreviget av drilltroppen hennes i 2015. Jeg synes selv at svart/hvitt bildet er renere og mye mer elegant enn fargebildet. Det hjelper jo selvsagt at jentene har på seg svarte klær.

På en tur jeg gikk en gang, kom jeg over en sykkel som lå slengt og forlatt i et kratt. Fargebildet viser bilde av “søppel”. Svart/hvitt bildet gir det et mer kunstnerisk preg.

Og det er dette bildet av sykkelen som preger konkurranseplakaten “Black and White”.

Har du lyst å være med i konkurransen, så klikk på konkurranseplakaten. Der finner du reglene 🙂
Fristen er søndag 26. januar, kl. 17.00.

Ha en fortsatt herlig helg ♥

#foto #sort/hvitt #effekter

 

10 kommentarer
    1. Veldig mange ting som blir finere i svarthvitt. Liker det 🙂 Morsomt å se forskjellene. Mange av dine bilder her ble finere med svarthvitt. Spesielt likte jeg melkespannene 🙂

      1. Takk for det 🙂
        Ja, jeg synes liksom at ting spretter litt mer frem når det blir svart/hvitt. Akkurat som at det blir renere 🙂
        Melkespannene liker jeg også….skikkelig nostalgi 🙂

    2. Flere av bildene ble finere i svart/hvitt, både melkespannene og drilljentene. En får ofte fram motivet bedre med svart hvitt, for fargene stjeler ofte en del av oppmerksomheten. Noen ganger det det fargene som “gjør” bildet, og da er det jo ikke noe poeng i å lage bildet i svart/hvitt. Jeg redigerer som regel bildene i mobilen nå. Det er litt begrensede muligheter, men stort sett nok til mitt bruk! 🙂

      1. Jeg bruker mobilen ofte jeg også…spesielt siden jeg nesten ikke bruker det store kameraet mitt lenger. Og jeg er ganske fornøyd med programmene jeg har på mobilen. Fungerer veldig bra 🙂

    3. Jeg har lagt min elsk på Snapseed for redigering av mine bilder på mobilen.

      Synes forøvrig at svart/hvitt er den vanskeligste kunsten, men det er skikkelig gøy når det blir bra!
      Hadde vært gøy å forstørre et svart/hvitt bilde en gang. Det gjør seg utrolig fint på veggen, synes jeg.

      Likte spesielt godt ditt bilde av sykkelen, Eva. God og litt mystisk stemning i det👍

      1. Snapseed har jeg jammen ikke hørt om. Det må jeg finne ut av.
        Ja, svart/hvitt er elegant, og gjør seg godt litt stort på en vegg 🙂
        Jeg liker også det bildet av sykkelen godt, og det passet godt til tema også. Forskjellen mellom farge og svart/hvitt var ganske stor, og gjorde mye for helheten 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg