JEG GIKK FOR LANGT

Ja, nå vet jeg ikke om det er helt riktig å si, men litt riktig er det jo.

For denne uken har jeg tatt meg litt ut når jeg har gått tur.

På mandag gikk jeg ned til sentrum med en god venninne. Vi koste oss, shoppet litt, spiste lunsj, og gikk hjem igjen.
På tirsdag gikk jeg en runde hjemmefra, over fjellet ned på andre siden, og rundt for å komme hjem igjen. En god runde.

 

På onsdag, altså i går, gikk jeg tur med gode venninner. Vi gikk, pratet, og på slutten spiste vi lunsj.


Vi begynner å gå, solen skinner, og trærne har lysegrønne babyblader. Det er vår ♥

Vi skulle gå Midgardsormen og Njåskogen. Midgardsormen er broen på bildet, som fører over til Njåskogen. Broen er designet for å passe inn i naturen i området, og den er kun for fotgjengere.

Venninnene jeg var på tur med var Kristine og Monica. Begge to gikk jeg på barneskolen med, så vi har kjent hverandre i noen år 🙂

Jeg synes det er så fint å gå inne på veiene i skogen, med høyreiste trær på begge sider. Mosen ligger myk og grønn rundt trærne ♥

Ganske flott, ikke sant?

Med sekker på ryggen trasker vi avgårde, med god avstand, og praten går lett og ledig, om alt mulig 🙂

Et lite stykke går veien langs vannet. Og her på bildet kan vi se helt til Bryne. Det er lett å se, for på Bryne er det et høyhus, og det stikker seg ut i terrenget 🙂

Idyllisk ♥

En svane kom vi også forbi. Jeg tipper at maken dens holder reiret varmt.

En fin liten vik dette, hvor svanen er travelt opptatt og enser oss ikke.

Her er meg foran den store fine rota vi kom forbi. Den har jeg skrevet om tidligere i dag 🙂

Etter å ha gått en god runde i Njåskogen er vi her på vei tilbake til Midgardsormen. Og på andre siden venter en fin rasteplass på oss 🙂

Fint og bekvemt å gå over broa 🙂

Så fant vi et bord hvor vi kunne sitte og nyte vår lunsj. For meg er det nå for tiden viktig å ha noe å sitte på, for jeg blir så fryktelig stiv og sliten når jeg har beveget meg en stund. Andre folk blir myke, jeg stivner.

Her fra en annen vinkel, hvor vi ser broen i bakgrunnen.

Synes at denne store trestubben var så fin, nesten som en statue 🙂

Turen vi gikk var kjempefin. Det er alltid kos å gå sammen på tur som dette, og vi har alltid noe å prate om. Og med lunsj i sekken, så blir det jo noe som ikke tar slutt så fort heller. Vi er på tur i flere timer. Veldig kjekt. Og neste uke skal vi på tur igjen 🙂

Men så kommer vi til det jeg har skrevet i overskriften da: “Jeg gikk for langt”.

For det har seg jo sånn, at jeg må være flink med å balansere aktivitetene mine. Og av og til har jeg det for kjekt til å gjøre akkurat det. Så da gjør jeg mer enn jeg bør. Og etter å ha gått disse 3 turene på 3 dager, så gikk jeg på en ordentlig smell i går ettermiddag, da jeg var kommet hjem.

Kroppen sa STOPP!

Det er sjelden jeg kommer til PEM så fort etter en aktivitet. Men i går kom det som kastet på meg. PEM er anstrengelsesutløst sykdomsforverring, bare sånn til info.

Hele kroppen streiket, totalt. Det verket og slet i alle muskler og ledd, ja hele kroppen var som en eneste stor verkebyll. Jeg kan nesten ikke huske at det har vært så enormt smertefullt før. Men i går fikk jeg en ordentlig trøkk. Rett etter klokken 20 gikk jeg til sengs. Men jeg sovnet ikke. Ikke med det samme. Kroppen klarte ikke å lande, og jeg hadde for vondt. Det var fortvilende, for jeg var jo så sliten og trøtt også, på samme tid. Men å sove, det gikk ikke.

Et par timer senere sovnet jeg. Våknet et par ganger om natten, men sovnet fort igjen, og sov til kl. 8 nå i morges. Og gjett hvordan jeg følte meg da jeg våknet?

Nei, du skal slippe å gjette. Jeg følte meg elendig. Syk helt inn til margen. Så turen jeg hadde planlagt i dag, gikk ut. Jeg må snart lære å lytte til kroppen, og ta hensyn. Men det er jo så kjekt å gå tur. Vanskelig å ta hensyn da. Og spesielt når jeg er kommet så godt i gang. Men i dag var det fysisk umulig. Jeg hadde allerede gått for langt.

Men jeg er jo fornøyd. Uken er ikke over enda, så jeg kan enda få gå en tur eller kanskje to til før uken er over. Men kanskje jeg ikke skal gå så lange turer.

Uansett, dagen har vært god, selv om den har vært vond. Jeg har ikke gjort stort. Kun vasket litt klær. Og det er jo vaskemaskinen som vasker, ikke jeg 🙂

Dusjen jeg hadde planlagt i dag gikk også ut. Det er ikke snakk om å få vasket håret engang når jeg har så vondt. Så jeg satser på at i morgen er litt bedre. Sånn at jeg kan gå inn i helgen på ordentlig, nydusjet og med godfølelsen på plass 🙂

Så gjenstår å ønske alle sammen god langhelg ♥ Nyt den, og forhåpentlig har du fint vær i helgen, der du er ♥

10 kommentarer
      1. Midgardsormbroen er veldig fin, jeg synes den glir så fint inn i landskapet, og så er det behagelig å gå der.
        Leit når kroppen protesterer, men noen dagers pause, så er det ut på tur igjen 🙂

    1. Skjønner godt at det fristet til å gå så langt.. med den naturen og været.. du verden 😀 Har ikke sett barmark siden i fjor høst 😀 Håper du kommer tilbake til en bedre form kjapt.. og tar det litt mer med ro neste gang 🙂 Lykke till og god helg 😀

      1. Ja, fint å gå når været myker opp litt 🙂
        Det tar et par dager med hvile, så er det ut på forsiktig tur igjen 🙂
        Tusen takk for det, og god helg til deg også 🙂

      1. Ja, det er ganske normalt dette her, når jeg ikke passer meg. Så jeg trenger noen dagers hvile, og så kan jeg begynne så smått igjen og gå tur 🙂
        Klem 🙂

    2. Blir jo så fristet når været er fint og man har selskap… og ikke angre, bare være flinkere til å « porsjonere… helt nydelig bilde av trær og grønn mose, det bildet hadde gjort seg på en vegg!

      1. Tusen takk 🙂 Ja, jeg liker så godt sånne type bilder, høye slanke stammer. Så kanskje jeg vil lage en forstørrelse en gang.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg