PÅ DAGER SOM DENNE…..

Når dagene er vonde og slitne, som dagen i dag er, hva gjør jeg da, for å få dagen til å gå?

Ofte er det mandagen som er den dårligste dagen i uken. Men det avhenger litt om jeg er alene hjemme eller ei. Når jeg er alene hjemme, så har det ofte blitt søndagen som er min (faste) nededag. Da bruker jeg meg opp i uken, og så kommer helgen, hvor lørdagen kan være kjempegod, eller hvor jeg kan kjenne at nå har jeg nådd mitt metningspunkt. Og så slår det til med en smell på søndagen.
Når jeg ikke er alene hjemme, så holder jeg ut, som regel,, fordi jeg da vil være der for mine barn som har fri, og tar smellen på mandagen.

Det er jo gjerne sånn at mange kan ha en aldri så liten smell på søndagen. Sånn type dagen derpå, etter en fest eller heftig utelivskveld. Så de gangene jeg har min smell om søndagen, så føler jeg på en måte at jeg er i godt selskap, selv om jeg kanskje ikke engang har rørt alkohol 😉

Alt avhengig av hva som skjer av ting i løpet av en uke, så kan smellen vare alt fra en til 3 dager. Jeg kan også få en smell midt i uka, hvis jeg har brukt meg opp f.eks. på tirsdagen, eller hvis det skjer noe uventet som stresser eller stjeler energien fra meg.

Jeg forsøker å ikke være sengeliggende, selv om det også kan skje. Men så er jeg der at jeg er så livredd for å gå glipp av noe av dagen, at jeg forsøker å hvile mest mulig med å gjøre ting som jeg liker, og som ikke kjennes krevende. Men jeg må også hvile innimellom de tingene, da uten å gjøre noen ting. Rett og slett ha noen time outs.

På dager som denne, som er sliten og vond, hvor mye kjekt har skjedd i uken, så kan en eller flere av disse tingene være aktuelle å gjøre, for å få dagen til å gå, uten å føle at jeg går glipp av dagen, og uten å føle at jeg er totalt nytteløs.

 

Jeg fryser ofte på sånne dager. Og hvis jeg fryser veldig, og er skikkelig dårlig, så er det best å krype under dynen. Men det fungerer også godt å fyre i ovnen, i alle fall i den kalde årstiden. I dag har jeg fyrt i ovnen. Det passet bra da det øseregner ute, og jeg hadde ikke så lyst å tilbringe dagen i senga. Og jeg er ikke såååå dårlig at jeg må holde senga. Uken har vært fylt med mange kjekke ting 🙂 Det er når det skjer mye som ikke er så kjekt, at det sliter ekstra på.

 

En av tingene jeg liker å gjøre er å spille Wordfeud. EvaG68 er mitt spillernavn, hvis du har lyst å spille med meg. På dager som denne, går spillet dårlig for meg. Da klarer jeg ikke å se gode ord, og jeg har ikke energi til å gruble så veldig. Men det kan også gå dårlig på gode dager, så jeg skal ikke kun skylde på helsa 😉 Men jeg liker dette spillet, for det er hjernetrim. Og jeg ønsker å holde sinn og hjerne i form så lenge det lar seg gjøre. Og det ble enda viktigere etter jeg fikk diagnosen MS for et par måneder siden. Det er ikke bare fysisk aktivitet som er viktig da, men også den mentale aktiviteten bør holdes på et visst nivå.

 

Jeg elsker å lese også. Det er litt periodisk hvor mye jeg leser, rett og slett for jeg har perioder som er dårligere, og perioder som er bedre. Jeg har jo vært syk i en del år, så jeg har sett en rød tråd i dette. På veldig dårlige dager er det ikke vits i å lese, for jeg klarer ikke å huske det jeg leser. Men sånn ellers, så er det jo veldig sunt å lese, og det er også en form for hjernetrim 🙂 Jeg leser en del forskjellig. Men er kanskje aller mest glad i krim. Akkurat i dag går det bra å lese.

 

Hvis jeg er i form til det, så er det kjekt å se film eller serie, eller noe annet på TV. Det er ikke alltid formen er der, fordi jeg er både lysfølsom og lydfølsom. Men oftest går det bra, og så er det kjekt å engasjere seg i noe, uten å bruke så mye energi selv. Nå er det påskekrim det går i. Jeg begynte å se serien “Hvem drepte Sara?” på Netflix. Den er mexicansk, og talen er spansk. Så da er jeg glad jeg orker å lese, for jeg kan ikke spansk, og er avhengig av undertekstene. God serie, så langt 🙂

 

Om jeg orker det, så strikker jeg mens jeg ser film eller serie. Men det er ikke alltid at det går. Akkurat i dag er det best å gjøre kun en ting om gangen. Akkurat nå er strikketøyet så stort at jeg ikke trenger å ha teppe på meg hvis jeg fryser litt 😉 Det er en herregenser på pinnene 🙂

 

Måltidene er veldig enkle på dager som i dag. Og også få. Jeg orker ikke å bruke energi på å lage mat. Og da blir det gjerne bare ett, eller kanskje to brødmåltider, og ellers frukt eller annet smått som er lett å finne frem.
Når ungene er hos meg, så lager jeg middag også. Men umulig å lage en ukeplan på middag, for når jeg da får en dag som i dag, så er det ikke noe avansert mat som kan stå på menyen.
I dag får jeg besøk av ungene mine, og jeg lager middag. Men det blir noe enkelt, som jeg omtrent klarer i blinde. Pannekaker og betasuppe (posesuppe). Jeg skal også ha noen pølser i suppa, for å gjøre den mer kjøttrik 🙂
Og så har jeg til og med laget dessert ♥ Men den begynte jeg på i går da. Og i går hadde jeg en bedre dag. Til dessert har jeg laget Basilikumjordbær. Siden vi skal ha pannekaker, skal jeg også lage noen små pannekaker som jeg skal servere med is eller krem, og basilikumjordbær 🙂 Du finner oppskriften på jordbærene HER!

I dag er hukommelsen dårlig, så jeg måtte rett og slett google hva det var som skulle i pannekakene. Jeg visste jo det meste, og kan egentlig oppskriften utenat, da jeg tar det på slump. Men i dag var det tryggest å ikke slumpe for mye 🙂

Det er sjelden jeg skriver blogg på sånne dårlige dager. For det er faktisk litt arbeid. Men i dag hadde jeg inspirasjon, ro og lyst. Og så ønsket jeg å fortelle hvordan jeg får dagene til å gå når jeg er dårlig. Jeg gjør ikke alt dette på en dårlig dag. Det blir kanskje en av tingene, eller at jeg varierer dagen med to av tingene. Så er det formen som bestemmer hvilke av tingene jeg orker å sysle med. Annet blir ikke gjort på sånne dager. Sosiale aktiviteter kan gå greit, hvis jeg f.eks. får besøk. Men da er ikke serveringen mer enn en kopp te eller kaffe, eller lignende 🙂

Men det er utrolig viktig at dagene er lystbetonte, også de dagene som ikke er gode. På den måten føles livet godt, uavhengig av smerter og utmattelse. Jeg nyter livet jeg, uansett dagsform 🙂 Det er viktig å finne de små gleder i det man faktisk har. For de er der, de små gledene, selv om det ikke kan se sånn ut ved første øyekast.

Ta godt vare på deg selv, og nyt hva du faktisk har, her og nå ♥

16 kommentarer
    1. Det er viktig å kunne lage seg noen gode dager. Jeg liker å slappe av med fyr i ovnen og ei god bok. Eller sette meg ned med kamera etter dagens runde med fotografering. Strikke gjør jeg ikke så mye mer, for datteren min ble knallflink til det og strikker en genser i løpet av ei helg føles det som. Håpe på flott vær i påsken, selv om regnet strømmer ned i dag. Men man må ha trua! God påske!

      1. Ja, helt klart må man ha trua 🙂 Enig med deg i det. Håper påsken har blitt god for deg. Her hadde vi fint vær i et par dager. Men i skrivende stund er det mer høstlig ute 🙂
        Høres godt ut å slappe av med fyr i ovnen. Det ble fyr i ovnen her i dag. Og ei god bok 🙂
        God påske videre ♥

    2. Det kan ikke være lett å ha det sånn som du har det, men jeg syns du er så flink og positiv! Gode dager og dårlige dager kommer hulter til bulter – men du har lært deg hva som må til! Her kommer en god klem <3

      1. Det er rart hva man blir vant til liksom. Så når det da har gått noen år, så finner man en måte å få det til på likevel 🙂 Viktig å være positiv, for da har man det bra likevel tross alt 🙂
        Good klem til deg også ♥

    3. Jeg spiller WF og skal legge deg til 😀 Artig det 😀

      Lag deg gode dager – hvile er nøkkelen for å komme seg opp igjen <3 klem

      1. Veldig kjekt med WF, og kjekt å spille med deg også ♥
        Helt sant, hvile er nøkkelen til god restitusjon. Og det har jeg jammen fått gjort mye av denne påsken 🙂
        Håper din påske også er herlig ♥ Klem ♥

    4. Jeg kjenner meg igjen på alt du skriver. Jeg har også spilt WF før. Ikke i det siste. Kanskje jeg kan spille med deg:)
      Kan se den serien på Netflix for jeg har tatt ferie denne uke.
      Lite strikking for meg for jeg vonde hender og skuldre.
      Fint at du får besøk og du kan ordne litt for dem. Du er positiv menneske og det er kjempebra:) Jeg prøver også det:)
      Ha en fin dag:)

      1. Ja, jeg tror nok både du og flere med oss kan kjenne seg igjen i dette 🙂 Så vi er ikke alene om det.
        Klart du kan spille med meg. Bare å sende meg en spillforespørsel 🙂 Kjekt å holde de små grå i gang ♥
        Leit med vonde skuldre og hender. Det er jo så kjekt å strikke. Men best å ta vare på deg selv, helt klart ♥
        Positivt er bra, man har det bedre da 🙂
        Fine dager til deg også ♥

    5. Det gjorde godt for meg å lese hvordan du gjør det på både de gode og de vonde dagene.
      Jeg synes enda det er litt vanskelig å finne helt ut av hvordan jeg skal gjøre det, men det går seg vel til etterhvert som jeg får “øvelse” i det. Og jeg er så redd for å gjøre meg værre…
      Spilte wordfeud før, men nå må jeg begrense tlf titting, så da blir det andre ting. Men det er fin hjernetrim. 😀
      God påske! Og så håper jeg på mange gode dager for deg selv om du blir en del alene. Påskeklem fra meg 🥰🐥🌼

      1. Så glad for at du syntes det var litt godt å lese. For det er noe man liksom må finne ut av i vår situasjon. Og så tenker jeg at en god dose optimisme og positivitet også er viktig, for å føle at man har det bra, tross alt. Du får øvelse. Men leit at man overhodet skal måtte igjennom dette.
        Hihi….har det blitt litt mye med nesen i telefonen? Jeg merker at jeg har perioder hvor det kan bli litt mye. Men så har jeg perioder hvor jeg ikke alltid vet hvor jeg har lagt telefonen, fordi jeg knapt kikker på den 😉
        Håper du har en fin påske. Det har jeg, til tross for litt forskjellig jeg ikke hadde regnet med 🙂
        Påskeklem til deg også ♥♥

    6. Tusen takk for at du deler og forteller om hverdagen din, Eva! Fint å lese, og fint for mange å få innsikt i hvordan hverdagen for en som har kroniske sykdommer, kan være. Nyttig for meg også, til tross for at mye er kjent. Takk for tips om spansktalende serie. Vi så Papirhuset i fjor, og den var knallbra. Spansk. 🙂

      1. Bare hyggelig å dele litt. Synes det er viktig å la andre få en liten følelse av hvordan det kan være. Og det er for å øke forståelsen. Ikke nødvendigvis for å få medfølelse. Det er rart hva som blir en vane etterhvert. Ja, mye er jo kjent for deg. Vi har noen forskjeller, men likevel mange fellestrekk.
        Papirhuset har jeg hørt om, men ikke sett. Er mye bra som ikke er amerkiansk eller engelsk ♥

    7. jeg var faktisk ganske slapp selv de siste dagene og det tror jeg pga det været vi har i det siste. regn og grått. bare vent på Påsken og sola så vil det nok være bra

      1. Jeg har det jo sånn alltid jeg, uansett vær. Men liker så klart best godt vær, for da er smertene litt redusert. Og det gjør dagen ekstra god.
        Vi fikk heldigvis et par fine dager nå i påsken, så jeg har kost meg jeg 🙂
        Håper du ikke er så slapp lenger, og at du også har kost deg i påsken ♥

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg