STRIKKING ER GOD TERAPI

Det sies at strikking er meditasjon,, terapi, yoga, medisin, hjernetrim….osv. Og jeg vil påstå at alt er sant. Det passer likevel ikke for alle. Ikke alle liker å strikke. Noen kan ikke strikke pga. nakke eller fingre eller annet som plages. Dem er det nok ikke medisin for med å strikke vil jeg tro.

For min del er strikking noe jeg ikke kan klare meg uten. Den dagen jeg ikke kan strikke mer, håper jeg aldri kommer. For da vil tilværelsen bli grå.

Jeg har perioder hvor jeg ikke strikker så mye. Rett og slett fordi jeg ikke er i form til det. F.eks. at hodet ikke vil være med. Hjernetåke er noe jeg er godt kjent med. Og da er det ikke alltid så greit å strikke, for da kan selv de enkleste ting plutselig virke uforståelige. Så de dagene blir det ikke gjort så mye av noe.

I den siste tiden har jeg fått ferdigstilt flere prosjekter. Det forrige jeg presenterte her var en topp som jeg strikket i sommer fordi jeg plutselig fikk lyst på det, og hadde behov for en topp som skulle passe til et skjørt jeg hadde kjøpt. Toppen kan du se HER!

Etter den ferdigstilte jeg en herregenser jeg hadde fått en bestilling på.

Den var litt av et arbeid, om jeg skal få si det sånn. Selve strikkingen gikk fint, for det gjør jeg nesten i blinde. Men bussen som er på, den har jeg brodert på etter et bilde. Og jeg brukte litt tid på det. Og litt frustrasjon også 😉 Han som skulle ha genseren har en sånn buss, som han innreder til bobil. Eller bobuss som kanskje er et rettere ord. Så både, mannen, genseren og bussen holder til i Telemark. Og genseren er den eneste i sitt slag i hele verden ♥ Det er ganske unikt 🙂 Genseren er strikket i Alpakka.

Jeg tør å påstå at denne ponchoen også er den eneste i sitt slag i hele verden. Den begynte jeg å strikke på mens jeg holdt på med buss-broderiet. For å få litt avkobling. Og så ble ponchoen ferdigstilt nå mens jeg har vært syk. Da har strikkingen vært det som har fått meg gjennom hele elendigheten av sykdom og bivirkninger.

Ponchoen skulle egentlig strikkes i et helt annet garn enn det jeg har strikket med. Så jeg har gjort noen justeringer i forhold til garnet jeg valgte å strikke med. Garnet jeg valgte er en blanding av bomull og merinoull. Det var noe jeg hadde kjøpt på lagersalg en gang for en lang stund siden. Og jeg jobber jo effektivt med å bruke litt av garnlageret mitt. Og det gikk jo litt garn i denne ponchoen, men det merkes knapt på garnhaugen jeg har spart opp i gjennom årene. Så her får jeg fortsette å strikke, for jeg har kjøpestopp av garn til jeg har fått strikket opp litt av garnbeholdningen jeg allerede har 😀

Men jeg ferdigstilte en liten ting til forleden dag.

For jeg har jo en del restegarn liggende også. Garn som ikke er nok til store prosjekter, men som passer ypperlig til mindre prosjekter. Og siden det nå er høst, og vi går mot vinter, ble plutselig noe av restegarnet til en lue 🙂 Selve luen er strikket, men den stripete kanten er heklet. Og garnet er rester av Alpakka.

Og du vet, ikke før er jeg ferdig med noe, så har jeg begynt på noe nytt. Og her er jeg i gang med et heklet skjerf til luen, også i Alpakka. Og så har jeg begynt på en deilig kosegenser i et garn som heter Alpakka Lin, som jeg kjøpte i Farsund i sommer.

Greia med disse to prosjektene er at det heklede skjerfet er for mørkt å holde på med i kveldslys/lampelys, det må jeg gjøre i dagslys. Så derfor begynte jeg også på genseren som er lysere, og lettere å strikke, selv om kvelden i lampelys.

Det fine med at strikking har helsefordeler for meg, så er det også en kilde til nytte. Gode plagg kommer aldri av veien de fleste årstider, og jeg storkoser meg når jeg kan krype ned i godstolen og strikke litt hvis jeg ellers ikke fungerer til noe annet.

Hva er din terapi?

 

29 kommentarer
    1. Skjønner godt at det kan være en fin form for avkobling..og du strikker jo så mye fint 🙂 Jeg strikka jo før..men som du vet passer det ikke med den vonde nakken min…foto har blitt min form for terapi.. 🙂 Du var aldeles nydelig med den ponchoen… Klem fra Mjøndalen <3

      1. Tusen takk ♥ Ja, jeg likte den ponchoen, så den skal nok bli brukt en gang i blant 🙂
        Ja, jeg vet at du sliter med nakken, og jeg forstår deg så godt. Det sliter jeg med når jeg skal sy. Så det har jeg måttet slutte med. Men foto ja, det er terapi det. Så mye vakkert man kan trylle frem og formidle med kamera ♥
        Gode klemmer fra Sandnes ♥

    2. Utrolig fint alt sammen. Vakkert og du er så flink og du mestrer det og får ferdig alle plagg! Alt var lekkert, du skulle åpnet butikk du! Du strikker også veldig jevnt og pent! Klem til deg.

      1. Tusen takk, så hyggelig å høre ♥
        Jeg skulle veldig gjerne åpnet butikk, hadde elsket en sånn butikk. Det er en hemmelig drøm. Kanskje i mitt neste liv 😉
        Gode klemmer til deg også ♥

    3. Det å holde på med noe man liker veldig godt gir jo en ro i kroppen. Det er fint å finne terapi i de tingene man har rundt seg. Åh den ponchoen var knallfin, du er skikkelig flink altså. ❤❤

      1. Tusen takk for det ♥♥
        Ja, det å ha noe å pusle med, får tankene bort fra vanskelige ting, en aldri så liten flukt 🙂

      1. Tusen takk for det ♥ Og så gøy at du er fornøyd med genseren. Og ekstra kjekt at du har fått skryt av den også 🙂 Jeg setter stor pris på å høre det ♥

      1. Tusen takk ♥
        Jeg vet du strikker litt, for du har jo vist frem noe. Du er jo kreativ med andre ting også. Kjekt å sysle med litt forskjellige ting ♥

      1. Tusen takk ♥
        Ja, strikking er koselig, og kjekt å kunne være produktiv på noe, selv om det ikke er en jobb.
        Bussgenseren ble kul, så veldig fornøyd med den også 🙂

    4. Fy søren så lekker den ponchoen er! Du kledde den kjempegodt – perfekt farge til deg 🙂 Og bussgenseren er kjempestilig da – du er god! Jeg strikker jo på bålgenseren min – jevnt og trutt! Koser meg veldig med det! Klemmer <3

      1. Tusen takk for det ♥ Da jeg begynte å strikke syntes jeg fargen var litt sånn sjokk farge, men så ble det jammen bra likevel, så jeg er fornøyd. Bussgenseren ble kul den. Kjekt med noe som ikke alle har.
        Jeg gleder meg til å se bålgenseren din. Den blir nok flott og god ♥ Viktig å kose seg underveis også ja.
        Klemmer ♥

    5. Strikking her også. Jeg må alltid ha minst ett prosjekt – men de trenger ikke være så store.
      Jeg synes dine prosjekt her var kjempefine – og litt av en jobb med å brodere på den kule bobilgenseren.
      Her går det mest i småplagg, eller babyplagg for jeg blir mormor for første gang før jul. Den lille kommer ikke til å mangle strikkeplagg i hvert fall.

      1. Åååååå så kjekt at du skal bli mormor ♥♥ Ja, da skjønner jeg godt at du strikker småplagg. Jeg gleder meg til den dagen jeg selv kanskje skal bli bestemor. Det vil nok bli strikket en del da ja. Men enn så lenge er ikke noe sånt i sikte.
        Jeg synes det er kjekt å strikke, store ting, små ting, og litt forskjellige ting. Og ja, det var litt av en jobb det broderiet. Jeg er ikke sååååå stødig med synål som jeg er med strikkepinner 😉
        Jeg er som deg, må alltid ha minst ett prosjekt. Først da er lykken fullkommen ♥
        Lykke til med de søte småprosjektene ♥♥

    6. Jeg har lagt strikkingen litt på hylla, og konsentrerer meg heller for hekling nå for tiden. At det er avkobling uansett hvilke av de to man egner seg til er sikkert 😊 Jeg blir nesten litt satt ut av alt det flotte du produserer 🥰

      1. Tusen takk for det 🙂 Jeg har jo en del tid til overs, så da får jeg jammen laget litt kjekke ting av og til.
        Hekling holdt jeg mye på med før. Så skjønner godt at du hekler. Det er like avslappende det. Og akkurat nå hekler jeg også, det ene av mine to nye prosjekter er hekling 🙂
        Kos deg med hekleriene ♥

    7. Det må være artig å være så flink til å strikke! Den rosa ponchoen er bare superlekker! 🙂 Jeg strikket noen gensere før jeg fylte 20, men etter det la jeg strikkingen på hylla… Har en plan om å begynne å hekle igjen, når jeg blir eldre, dvs enda eldre! 😀

      Jeg har bloggen, hvor jeg kombinerer skriving med foto. Det er også en form for terapi, selv om det ikke akkurat er tankeflukt… Og ellers går jeg på tai chi, når formen tillater det. 🙂

      1. Takk, ja den ponchoen er kjekk å ha. Et stasplagg nesten 🙂
        Det er kjekt å strikke. Og jeg begynte å strikke da jeg var 14 år. Hekle har jeg også gjort. Og det gjør jeg faktisk nå også, hekler et skjerf. Men ellers er ikke hekling favoritten før strikking nei.
        Og ja, blogg og foto….herlig terapi. Og jeg synes blogg kan være en tankeflukt også. Godt du har den å sysle med. Det gir mye ♥

    8. Strikking er god terapi – og den ponchoen er lekker! Mye fint her ja 🙂 Jeg er nettopp ferdig med en genser nå 🙂 Og tenker kanskje begynne på en genser på pinne 2-3 og da tar den bare litt mer tid 😀

      Gratulerer med 1. plassen i Utifriluft`s konkurranse!!!

      klem

      1. Ja, ponchoen var helt meg. Og kjekk å strikke. Og jeg har kikket på genseren du strikket, i restegarn. Veldig flott, og DET herlige garnet ♥
        Å strikke med så tynne pinner tar litt tid ja, men det blir også veldig behagelig resultat. Gleder meg til å se hva da du strikker, hvis du begynner på det.
        Tusen takk, veldig gøy å vinne i fotokonkurransen ♥ Det var en skikkelig oppmuntring ♥
        God klem til deg også ♥

    9. Jeg var og kjøpte garn til en herregenser i dag… men blei misfornøyd med fargene og skal bytte i morgen 😀 Pinne nr 2,5 og 3 blir det 😀

      1. Ja, av og til er det lettere å se fargene ordentlig når man har kommet hjem i sitt eget lys. Bra du kan bytte 🙂
        Gleder meg til å se hva det blir når du kommer så langt ♥

    10. Du er superflink. Jeg har forsøkt å brodere på strikketøy, men det er jammen ikke lett. Genseren ble så fin, ja, det andre også. Skjønner det med å ikke se alt når det mørkner. Jeg hekler bestemorsruter om dagen, men den kanten rundt i sort, den hekler jeg på dagen ja. Ha en finfin søndag 🙂

      1. Tusen takk for det 🙂 Er enig i at det ikke var lett å brodere på strikketøy. Dette var andre gangen jeg gjorde det, på kort tid. Og jeg tenker at det skal gå lang tid til neste gang 😉
        Bestemorsruter er kjekt ja. Jeg har lett etter de jeg selv hadde begynt på, men klarer ikke å finne dem. Men jeg har funnet alt garnet. Så jeg får starte fra bunnen av 🙂 Tror ikke det er svart i det jeg skal hekle. Men det var inspirerende med tanken om å hekle en rute om dagen 🙂
        Ha en herlig ny uke ♥

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg